Marten Toonder Cornelis Verolme Tineke Schilthuis Neelie Smit- Kroes Henk Vonhoff Maarten V rolijk Hans Wiegel 4UL Zonder het belang van examens helemaal te willen onderspitten, mag het oog ook best eens worden gericht op het ervarings feit, dat goede cijfers op school of voor het examen helemaal niet garant staan voor een geslaagde maatschappelijke carrière en/of een hoog inkomen. Een uitvoerig onderzoek naar de loopbaan van 1700 leerlingen van een Leids lyceum heeft een aantal jaren geleden uitgewezen dat uitblinkers op school in de maatschap pij nog geen keien hoeven te zijn. Deze uit slag werd later bevestigd door een soortge lijk onderzoek onder leerlingen van een middelbare school in Heerenveen. Een mini-onderzoek onder een aantal HBS-A. Ik was beslist geen uitblinker, maar een typisch 'hakken- over-de-sloot geval'. Deze vtxtrspelling achtervolgde mij vanaf de lagere school. Mijn vader was maar een paar we ken per jaar thuis. Hij was zo wijs dan nooit naar mijn rap porten te vragen. Twee keer in de vierde klas lagere school en de eerste klas HBS. Ik haalde nooit ho ger dan een zes. Nederlands en teke nen. Aan wiskunde, boekhouden en han- delsrekenen: die vakken kwamen me toen zeer doelloos over. Gezagvoerder vaart). (zee- Aan het vermogen om in mijn schoolja ren stiekum datgene te doen wat mij wer kelijk interesseerde, ondanks de ontmoe diging van mijn lera ren. Ambachtsschool en Hogere Tech nische School. Uitblinker, maar men adviseerde mij nog een jaar extra op school te houden. Ik verzuimde weieens lessen als ik meende niets te kunnen leren. Ik hield van prak tisch onderwijs. Neen. Neen. Acht. Aan vakken die de praktijk ner gens raakten. Landbouwer koopman. Dank zij door zettingsvermogen, wel eens bikkel hard genoemd. Ik leg mezelf een ijzeren discipline op. Ik vind: voor werken moet je hartstocht bezit ten, hartstochte- Gymnasium-A. T ussen uitblinkers en hakken-over-de- sloot ligt een mid denterrein! Ik hoor de bij de bovenste helft. Neen. Neen. (Waarom al leen van vader en niet van moeder?) Neen. B-vakken 6, A-vak ken 7-8. Geschiedenis, mo derne talen. Algebra, omdat ik het niet snapte. Ingenieur. Maatschappelijke interesse, toen al. HBS-A en doctoraal eco nomie. Normaal. Neen. Neen. Neen. Zeven. Talen. Boekhouden - ik had moeite met links en rechts. Directeur van een transport bedrijf. Doorzettings vermogen. HBS. Geen geweldige uitblinker. Soms ging ik met de hakken over de sloot. Redelijk eindexamen. Het eerste wel, het tweede niet. Niet zozeer drei gingen als wel klemmende aan moedigingen. Rond 6'/i; eind examen precies 7. Geschiedenis, staatsinrichting, economie en aard rijkskunde. Geen grondige hekel, maar geen affectie voor han- delsrekenen en boekhouden. Kennelijk onvol doende aanleg. Accountant en be lastingconsulent. Van het laatste ben ik niet zeker en het eerste kan een ander beter beoordelen. maatschappelijk heel goed geslaagde N derlanders wijst erop, dat je met 8'jes 7*tjes ver kunt komen. Mits Met het Leidse en het Heerenveense ra; port in de hand vroegen wij een aantal e kende Nederlandse kopstukken: HBS-B, na privé- lessen staats examen gymnasi um-B, daarna universiteit. In de eerste klas sen van HBS was ik dé uitblinker. Later twijfelach tige resultaten. Neen. Mijn vader heeft zijn kinderen nooit bedreigd. Hij had veel vrij heidszin. Mijn eerste po ging om in negen maanden staats examen Latijn en Grieks te halen mislukte. Voor B-vakken tussen 3 en 6, voor A-vakken 8 a 9. Talen, staats inrichting, aard rijkskunde, ge schiedenis. Mechanica, scheikunde en natuurkunde, we gens gebrek aan belangstelling. Met wiskunde aanvan kelijk net zo. Expediteur. 'Succes' is een zeer betrekkelijk begrip. Ik vond werk dat weinig routineus is. Ik dank aan mijn opvoeding in zeer orthodox milieu, het gevoel voor verantwoordelijk heid. Gymnasium B en kandidaatsexa men politieke we tenschappen. Eén keer met hak ken over sloot. Verder steeds re delijke resultaten en op 17de jaar eindexamen. Neen. Neen. Neen. Op lagere school 8 a 9 en op gym 6'/2 a 7. Op gym geschie denis en kosmo grafie. Op lagere school aan gymnastiek en schrijven, op gym geen enkel vak. Binnenhuisarchi tect. Helder formule ren, humor, be reidheid tot luis teren en vooral: belangstelling voor de mensen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 19