Marten
Toonder
Cornelis
Verolme
Tineke
Schilthuis
Neelie
Smit-
Kroes
Henk
Vonhoff
Maarten
V rolijk
Hans
Wiegel
4UL
Zonder het belang van examens helemaal
te willen onderspitten, mag het oog ook
best eens worden gericht op het ervarings
feit, dat goede cijfers op school of voor het
examen helemaal niet garant staan voor
een geslaagde maatschappelijke carrière
en/of een hoog inkomen.
Een uitvoerig onderzoek naar de loopbaan
van 1700 leerlingen van een Leids lyceum
heeft een aantal jaren geleden uitgewezen
dat uitblinkers op school in de maatschap
pij nog geen keien hoeven te zijn. Deze uit
slag werd later bevestigd door een soortge
lijk onderzoek onder leerlingen van een
middelbare school in Heerenveen.
Een mini-onderzoek onder een aantal
HBS-A.
Ik was beslist geen
uitblinker, maar een
typisch 'hakken-
over-de-sloot geval'.
Deze vtxtrspelling
achtervolgde mij
vanaf de lagere
school.
Mijn vader was
maar een paar we
ken per jaar thuis.
Hij was zo wijs dan
nooit naar mijn rap
porten te vragen.
Twee keer in de
vierde klas lagere
school en de eerste
klas HBS.
Ik haalde nooit ho
ger dan een zes.
Nederlands en teke
nen.
Aan wiskunde,
boekhouden en han-
delsrekenen: die
vakken kwamen me
toen zeer doelloos
over.
Gezagvoerder
vaart).
(zee-
Aan het vermogen
om in mijn schoolja
ren stiekum datgene
te doen wat mij wer
kelijk interesseerde,
ondanks de ontmoe
diging van mijn lera
ren.
Ambachtsschool
en Hogere Tech
nische School.
Uitblinker, maar
men adviseerde
mij nog een jaar
extra op school te
houden.
Ik verzuimde
weieens lessen als
ik meende niets
te kunnen leren.
Ik hield van prak
tisch onderwijs.
Neen.
Neen.
Acht.
Aan vakken die
de praktijk ner
gens raakten.
Landbouwer
koopman.
Dank zij door
zettingsvermogen,
wel eens bikkel
hard genoemd. Ik
leg mezelf een
ijzeren discipline
op. Ik vind: voor
werken moet je
hartstocht bezit
ten, hartstochte-
Gymnasium-A.
T ussen uitblinkers
en hakken-over-de-
sloot ligt een mid
denterrein! Ik hoor
de bij de bovenste
helft.
Neen.
Neen. (Waarom al
leen van vader en
niet van moeder?)
Neen.
B-vakken 6, A-vak
ken 7-8.
Geschiedenis, mo
derne talen.
Algebra, omdat ik
het niet snapte.
Ingenieur.
Maatschappelijke
interesse, toen al.
HBS-A en
doctoraal eco
nomie.
Normaal.
Neen.
Neen.
Neen.
Zeven.
Talen.
Boekhouden -
ik had moeite
met links en
rechts.
Directeur van
een transport
bedrijf.
Doorzettings
vermogen.
HBS.
Geen geweldige
uitblinker. Soms
ging ik met de
hakken over de
sloot. Redelijk
eindexamen.
Het eerste wel,
het tweede niet.
Niet zozeer drei
gingen als wel
klemmende aan
moedigingen.
Rond 6'/i; eind
examen precies 7.
Geschiedenis,
staatsinrichting,
economie en aard
rijkskunde.
Geen grondige
hekel, maar geen
affectie voor han-
delsrekenen en
boekhouden.
Kennelijk onvol
doende aanleg.
Accountant en be
lastingconsulent.
Van het laatste
ben ik niet zeker
en het eerste kan
een ander beter
beoordelen.
maatschappelijk heel goed geslaagde N
derlanders wijst erop, dat je met 8'jes
7*tjes ver kunt komen. Mits
Met het Leidse en het Heerenveense ra;
port in de hand vroegen wij een aantal e
kende Nederlandse kopstukken:
HBS-B, na privé-
lessen staats
examen gymnasi
um-B, daarna
universiteit.
In de eerste klas
sen van HBS was
ik dé uitblinker.
Later twijfelach
tige resultaten.
Neen.
Mijn vader heeft
zijn kinderen
nooit bedreigd.
Hij had veel vrij
heidszin.
Mijn eerste po
ging om in negen
maanden staats
examen Latijn en
Grieks te halen
mislukte.
Voor B-vakken
tussen 3 en 6,
voor A-vakken 8
a 9.
Talen, staats
inrichting, aard
rijkskunde, ge
schiedenis.
Mechanica,
scheikunde en
natuurkunde, we
gens gebrek aan
belangstelling. Met
wiskunde aanvan
kelijk net zo.
Expediteur.
'Succes' is een
zeer betrekkelijk
begrip. Ik vond
werk dat weinig
routineus is. Ik
dank aan mijn
opvoeding in zeer
orthodox milieu,
het gevoel voor
verantwoordelijk
heid.
Gymnasium B en
kandidaatsexa
men politieke we
tenschappen.
Eén keer met hak
ken over sloot.
Verder steeds re
delijke resultaten
en op 17de jaar
eindexamen.
Neen.
Neen.
Neen.
Op lagere school
8 a 9 en op gym
6'/2 a 7.
Op gym geschie
denis en kosmo
grafie.
Op lagere school
aan gymnastiek
en schrijven, op
gym geen enkel
vak.
Binnenhuisarchi
tect.
Helder formule
ren, humor, be
reidheid tot luis
teren en vooral:
belangstelling
voor de mensen.