I7D, 12 it Jé f 8ia i L-C «y administratie van een heel pensioen boekjaar met gemak in 7 maanden af handelt. Daarbij slaagde, zo is gebleken, het systeem er vlekkeloos in alle admini stratieve verplichtingen uit te voeren die voortvloeiden uit het zojuist ingevoerde pensioenreglement 1978. Men verwacht dat het haalbaar moet zijn 70 van alle administratieve werkzaamheden door automatisering te kunnen opvangen. Het maakt een extra personeelsuitbreiding met minstens 25 mensen overbodig. De niet door een overmaat aan deskun digheid gehinderde leek is er nog niet van onder de indruk? Laat ons dan wat nader op de materie ingaan. Maar opge past. Ditmaal wordt grof geschut in stel ling gebracht en in plaats van de losse flodders zal er in het vervolg nog uitslui tend met scherp geschoten worden. Wat behelst eigenlijk zo'n boekjaar, ver taald in pensioentermen? Om hoeveel salarisverhogingen gaat het? Welke nieuwe deelnemers zijn er te melden? Hoe is het gesteld met het aantal ont- slagposten? Op welke wijze is ieders pensioenopbouw gefinancierd? Wat moet je uitkeren? Welke zijn in de toe komst - voor elke deelnemer afzonder lijk- de mogelijke betalingsverplichtin gen? Wat hebben we precies 'gebeurd', wat zijn op lange termijn de schulden? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het spreekt vanzelf dat de plaatselijke Rabobanken en ook de Centrale Rabo bank graag weten waar ze aan toe zijn. Met andere woorden: ze vragen wat voor hen de extra kosten zijn als ze op enig moment een X-aantal salarisverho gingen toekennen, plus nog eens een pluk nieuw personeel - mannen en vrou wen van uiteenlopende leeftijden, soms deel uitmakend van de categorie 'ver hoogd risico' - toevertrouwen aan de goede zorgen van de pensioenverzeke raars binnen de eigen onderneming... De automatiseringsmensen bij Pensioe nen verstrekken feilloos de gewenste gegevens. Niet een keer behoeven ze zich te verschuilen achter gevleugelde kreten als 'dat zoeken we op' of verge lijkbare taal. Alles wordt voor hen opge zocht. In het Zeister automatiserings centrum om precies te zijn. In totaal zijn er ten behoeve van het pensioenfonds een twintigtal automatiseringsprogram ma's vervaardigd. Ze vormen een keu rige keten. Als de computer een reken opdracht krijgt waarvoor alle actuele sa larisgegevens benodigd zijn, dan zegt het systeem hem - figuurlijk gesproken dan wel te verstaan - precies uit welk kastje hij zijn salarisgegevens kan pluk ken. Overtollige gegevens blijven auto matisch zitten. Zo zijn er tal van inge bouwde slimmigheidjes te vermelden. Een enkel voorbeeld slechts ter illustra tie. Er worden van dag tot dag voor tal van deelnemers de meest uiteenlopende mutaties geregistreerd. Braafjes voert de computer die opdrachten uit. Maar dan breekt het moment aan waarop er pensi oenoverzichten dienen te worden sa mengesteld, of wanneer er nota's de deur uit moeten. Dan herinnert de com puter zich feilloos welke deelnemersmu taties hij in de voorbije periode te ver werken heeft gekregen, en wat hem der halve nu nog te doen staat, aan welke deelnemers een nieuwe polis verstrekt moet worden enz. In de beveiligde kluizen van het Zeister computercentrum beslaan de cijfertjes van het pensioenfonds momenteel een tiental magneetschijven. DeSPR huurt er permanent een portie computertijd. Een steekproef op een willekeurig mo ment van de dag levert - per beeld scherm - ogenblikkelijk een volledig overzicht op van alle afdelingen, eenhe den en activiteiten die gelijktijdig 'in de lucht zijn'. Deze drukte en ter voorko ming van nodeloos wachten houdt in dat alle gebruikers de echt tijdrovende kar weitjes (denk eens aan de produktie van pensioenoverzichten) zoveel mogelijk opsparen voor de nachtelijke uren. Het gebeurt veelvuldig dat pensioenfonds medewerkers, na gedane arbeid huis waarts kerend, een zeer lijvig bood schappenlijstje achterlaten voor 'de snelle jongen' in Zeist. En nog lijkt het einde van de mogelijkheden lang niet in zicht. Onze zegsman: 'Wacht maar. Straks lukt het ons misschien ook de enorme administratie van onze beleg gingen te automatiseren. Daar is auto matisering heel goed toepasbaar en je bent verlost van een hoop saai werk.' Uw verslaggever die op school al zoveel moeite met wiskunde had, gaat op dit moment wat duizelig door de knieën. Met een laatste krachtsinspanning pro beert hij nog een keer uit de hoek te ko men en wel via een hoogst gemene vraag: 'Blijft er geen gigantische kans op vergissing bestaan bij het inbrengen van gegevens? Dat blijft toch altijd nog men senwerk nietwaar, en dus...?' De vriendelijke gesprekspartners glim lachen ook ditmaal uiterst beleefd. Dan volgt de verrassende ontknoping. 'Tik fouten? De methode om die te voorko men is doodeenvoudig, te simpel eigen lijk om over te praten. Alvorens ze wor den opgeslagen in het bestand moeten namelijk alle vereiste gegevens niet een keer worden ingetoetst maar tweemaal. En in de praktijk blijken fouten dan vrij wel geheel vermeden te worden. Haast niemand maakt twee keer op rij precies dezelfde fout.' Uw verslaggever geeft zich over. Hij gaat neer. Geveld. Vaag hoort hij in de verte het aanzwellend gekwinkeleer van een kanariepiet. Het geluid neemt als maar toe in kracht. Zou er iets ernstigs aan de hand zijn? Nee, we kunnen ge rust zijn. Het geluid wordt geproduceerd door Japie, een heuse kanarie. De totale uitputting nabij, is hij op een dag zomaar komen aanvliegen en sindsdien leidt hij in zijn kooi een tierig bestaan temidden van de uitgelezen collectie beeldscherm apparatuur...

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 12