26 voldoende opweegt tegen de voordelen, i Het verkopen van de Rabobankdiensten staat hier meestal niet voorop. De aan wezigheid tijdens zo'n regionale beurs heeft veelal met public relationsoverwe- gingen te maken en dat element wordt uitgebuit door bijvoorbeeld diaseries met een wedstrijdelement te vertonen. Zo attendeert de prijsvraag de deelne mende bezoeker op de Rabobank. Voor de huisvesting tijdens dit soort regionale manifestaties worden er enkele stan daardstands verhuurd, maar telkens ne men de etaleurs van Bankpresentatie toch wel de inrichting voor hun rekening. Decoratie Buiten de tentoonstellingen en vakbeur zen is er nog een heel ander terrein waar de mannen van Bankpresentatie zich op grote schaal in kunnen uitleven. Met als uitgangspunt de daarvoor beschikbare basispanelen moeten er jaarlijks zo'n keer of acht wisselpakketten bedacht en vervaardigd worden, niet alleen ter ver fraaiing van vitrines, wanden of het inte rieur van menige Rabobankhal. Hoofd doel van de behendig geconstrueerde kartonnen blikvangers is uiteraard dat ze attenderen op het dienstenpakket van de Rabobank. Sterker nog: ze moeten behoorlijk actueel zijn, in die zin dat ze inspelen en tot op zekere hoogte ook een variatie vormen op een specifiek bankprodukt dat net via advertenties in kranten e.d. sterk wordt gepropageerd. Als de Rabobankorganisatie een recla mecampagne start om het publiek aan te sporen tot het afsluiten van verzeke ringen of het openen van privérekenin- gen, dan is het wel handig wanneer ook via een bijpassend etalagepakket op dat thema wordt voortgeborduurd. Net zo zal tegen de tijd dat de reisgidsen voor de wintersportvakanties van de persen rollen, de verkrijgbaarheid van die fol ders bij de Rabobanken benadrukt moe ten worden. Voor de zomerprogramma's geldt eenzelfde verhaal en als de publici- j teitscampagnes voor het (jeugd)sparen van start gaan, dan verwacht Rabobank- land dat Bankpresentatie niet achter blijft. Veel praten Bovenstaande vrij willekeurige opsom ming zal intussen genoegzaam hebben aangetoond dat er voortdurend overleg nodig is met heel wat sectoren, eenhe den, activiteiten, directoraten enz. bin nen de Centrale Rabobank. Alle plannen met betrekking tot voorgenomen cam pagnes en publiciteit op commercieel gebied moeten zorgvuldig op elkaar af gestemd worden. De marketing- en pu- bliciteitsdeskundigen moeten er de no dige keren over in debat met vertegen woordigers van allerlei produktgroepen. Elk hebben ze zo hun eigen verlang- en prioriteitenlijstjes... Als al het passen en meten uiteindelijk een bevredigend compromis oplevert, dan weten ook de 'bankpresentatoren' (globaal) waar ze aan toe zijn en wat hen te wachten staat. Maar de 'echte drukte' begint in feite dan pas. Uitvoering Vooruitlopend op iedere campagne moet er ruggespraak gehouden worden met het reclamebureau dat zijn ontwer pers ideeën en denkbeelden over adver tentiescampagnes laat ontwikkelen. Mo gelijk heeft Bankpresentatie er houvast aan bij het ontwikkelen van de bijbeho rende etalagepakketten. Is het idee een- maai geboren, dan volgen de contacten met gespecialiseerde drukkerijen over uitvoering en levering. Welk een om vangrijke klus het hier betreft, zal nau welijks nog een nadere toelichting be hoeven. ledereen heeft de (druktechni sche kunststukjes vast weieens op eigen terrein in stilte staan bewonderen. Een hoogstandje van recente datum op dit gebied vormde zeker wel de veelbe sproken Tijdpencreatie, compleet met knippereffect uitgevoerd. Afgezien van de creatieve aspecten moet er ook voortdurend aandacht zijn voor techni sche zaken. De etalagedecors mogen niet krom trekken bijvoorbeeld. Zo zijn er altijd ook wel constructieve bijkomstig heden te controleren. Alles moet con structief zodanig in elkaar zitten dat ook de filiaalhouder met twee linkse handen in een handomdraai zo'n decor opgezet heeft. Outsiders doen er bedremmeld het zwijgen toe wanneer ze horen dat doorgaans niet langer dan twee maan den voor de start van een bepaalde cam pagne ook met de voorbereiding van de etalagepakketten wordt begonnen. De produktie moet in krap een maand haar beslag krijgen. Daarna resteren nog circa twee weken voor de levering. Ook aller minst een sinecure, ten minste wanneer men zich realiseert dat er verspreid door Nederland telkens zo'n 800 wanddeco raties aangeleverd moeten worden, en circa 1600 etalage-, vitrine- en haldeco raties. Deze ferme oplagecijfers hebben wel het voordeel dat de stuksprijs aanmerkelijk lager kan liggen dan wanneer veel ban ken niet zouden meedoen. Het zou zeker niet bevorderlijk zijn voor de herkenbaar heid van de Rabobankorganisatie. Tus sen haakjes: in het Centrale Rabobank- magazijn te Best waar de pakketten worden samengesteld en gereed ge maakt voor verzending, hebben tien mensen een kleine week werk om de gi gantische berg karton te verstouwen. Zomaar improviseren Op de afdeling in Eindhoven waar de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 26