Rabobank 9 Herkenbaarheid als sleutelwoord 25 Slenterend door straten vol stands op een vakbeurs is het ie dereen weieens overkomen: plot seling sta je voor een Rabobank- geveltje. Je herkent de presenta tie, het vertrouwde Rabobank- blauw en misschien zijn er nog wel een paar dingen die in de gauwigheid opvallen. Vrijwel nie mand onder de beursgangers staat echter stil bij de vraag hoe het daar ter plekke gekomen is tot deelname van de Rabobankorga- nisatie. Op bezoek bij Bankpresentatie Evenmin wordt beseft wat er aan werk is verzet alvorens de bemanning van de stand opgelucht kon zeggen: 'Haal nu het doek maar op.' Precies zo zal het de collega's vergaan die een keer of acht per jaar als volleerde knutselaars hun handvaardigheid kunnen demonstreren bij het optuigen van bankhal of vitrine met weer een kleurrijk nieuw etalage pakket. Hoe komen die vernuftige, geraf fineerde constructies tot stand? Waar zijn ze uitgedokterd, gefabriceerd, en welke obstakels moesten er uit de weg geruimd worden om te bereiken dat het decoratiemateriaal tijdig naar alle delen van het land gedistribueerd werd? Om het fijne daarover aan de weet te ko men is een bezoek aan de collega's van Bankpresentatie ten zeerste aan te be velen. In de Eindhovense gebouwento ren van de Centrale Rabobank drijven zij hun winkeltje als onderdeel van het tota le publiciteitsgebeuren waarmee de Rabobankorganisatie haar dienstenpak ket omgeeft. Over klandizie hebben de filiaalhouders geen klagen. Te oordelen naar het aantal telefonische interrupties tijdens een oriënterend gesprek is het zelfs meer dan druk. Standbouw Voor een juist begrip worden de schijn werpers in eerste instantie gericht op wat gemakshalve maar wordt aangeduid als standbouw. Gewoonlijk gaat het in eerste aanleg om de vraag of deelname aan een bepaalde beurs voor de Rabo bankorganisatie nuttig en verantwoord is. Als een bepaald evenement (Vakan- tiebeurs, KoopHuisHiik^^passen in de Rabobankfilosofie door de affiniteit met een of meer onderdelen uit het diensten pakket, dan moet er vervolgens inhoud aan de presentatie gegeven worden: aanvankelijk nog slechts in theorie, maar later volgt ook de praktische uitvoering. Dat is de fase waarin bij Bankpresentatie de mouwen alvast worden opgestroopt. Moet de presentatie toegespitst worden op een bepaald produkt, of gaat het om een manifestatie van meer algemene aard? De antwoorden op zulke vragen kunnen wezenlijk bepalend zijn voor de sfeer die 'Bankpresentatie' moet zien te creëren. Er valt als het gaat om een ten toonstelling die zich voornamelijk richt op veehouders een andere aanpak te verwachten dan bij een bloemenbeurs, om maar eens wat te noemen. De ene keer zal men z'n heil zoeken in indruk wekkende fotopanelen, terwijl het bij een volgende gelegenheid noodzakelijk de vraag 'Wat willen we brengen?' en aan de hand daarvan worden er ideeën ontwikkeld. Daarbij is er een aspect dat telkens nadrukkelijk prevaleert: de uit te voeren stand moet herkenbaar zijn. Het is geenszins de bedoeling om 'maar wat raak te doen' iedere keer. Ondersteuning Per jaar moet er zo voor gemiddeld tien grote vakbeurzen een gezicht bepaald worden, zowel in binnen- als buitenland. In het recente verleden presenteerde de Rabobank zich bijvoorbeeld nog tijdens de Hannover Messe en op een internati onale handelsbeurs die door de Neder landse Kamer van Handelsbevordering in Moskou op touw werd gezet. Nog be trekkelijk vers in het geheugen ligt even eens de Rabobankdeelname aan de va rende Holland-Expo die het Midden- Oosten bezocht. kan zijn allerlei cijfers en statistieken sterk vergroot weer te geven. Soms wordt er gekozen voor een oplossing met audio-visueel materiaal. Desge wenst tot zelfs met tien projectoren te gelijk, gericht op zes schermen. Vanuit een basissysteem op standbouwgebied kunnen zo talrijke variaties bedacht wor den. Steeds buigt Bankpresentatie zich me^^betrokkoi^pmduktaTOepei^ver Via de publiciteitsadviseurs in de ver schillende Rabobankregio's komen daar naast ook geregeld de nodige aanvragen om steun binnen als plaatselijke banken vertegenwoordigd willen zijn op regio nale beurzen. Het zijn er zo'n veertig tot zestig in een jaar, en ook hier wordt te voren nauwgezet afgewogen waarom men meedoet, wat men beoogt en of de uitgave van een aardige som geld wel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 25