Vliegangst 1 °IN HET SPIONNETJE 'Hoe kunt u nu zo rustig zitten lezen,' zei de naast mij zittende jonge vrouw met dui delijke irritatie in haar stem. 'Nog een mi nuut en dat ellendige vliegtuig stijgt op.' 'Dat hopen we ten minste,' antwoordde ik lachend, 'hoe komen we anders in Enge land.' Ik keek naar een gespannen gezicht en handen, die krampachtig de leuningen van de stoel omklemden. 'Als dadelijk de race langs de startbaan begint voor het vliegtuig de lucht in gaat, lees ik beslist niet,' zei ik, 'ik vind dat telkens een boeiende gebeur tenis. Dan heb ik altijd weer het gevoel dat ik er voor het eerst in zit.' 'Vreselijk,' zuchtte ze en ging alvast stijf rechtop zit ten. Toen wat later de zee als een groot, blauw stuk plastic onder ons uitgespreid lag, zat ze nog steeds in dezelfde krampachtige houding. 'Als u wat meer vliegt, went het wel. Het maakt dan niet zo veel meer uit of je in een vliegtuig stapt of in een bus,' pro beerde ik, naar mijn gevoel geruststellend. 'Maar ik vlieg regelmatig. Mijn ouders wo nen al jaren in Engeland en ze worden oud. Ik ga ze regelmatig opzoeken. Ik wou dat ik dat vliegen maar niet zo vreselijk vond.' 'Waarom gaat u dan niet met de boot?' vroeg ik, een redelijk alternatief aanvoe rend. 'Mijn man werkt bij de KLM en dus is vliegen voor ons wel erg goedkoop.' Je moet er niet aan denken. De gelegenheid hebben om voor een prikje de hele wereld te zien en dat dan niet kunnen doen omdat je doodsbang bent. In mijn omgeving heb je nogal wat mensen met vliegangst. Ik ken zelfs een echtpaar, waar de man per vlieg tuig reist en de vrouw per auto soms dagen later aankomt. Ze weigert eenvoudig te vliegen. Ze voelt zich zo ellendig in de lucht, dat ze iedere keer doodziek aan komt. We kunnen ons goed verplaatsen op de aarde, ons eigen territorium, het water is ons als element ook niet zo vreemd, maar het zich verplaatsen in de lucht kan veel angstgevoelens oproepen. We zijn dan af hankelijk van het goed functioneren van een apparaat; we moeten ons overgeven aan wat anderen doen. Zelf kunnen we ons niet in de lucht verplaatsen. We hebben geen vleugeltjes. Dat doet me denken aan de man, die mis schien wel de eerste vlieger ter wereld was. Er staat een verslag van zijn gewaagde on- derneming in een vrouwenblad van 1809, dat in mijn verzameling antieke vrouwen bladen voorkomt. Een horlogemaker in Wenen had er al zo lang over gepiekerd: wat zou het geweldig zijn als een mens ook zou kunnen vliegen. Hij werkte en werkte en ontwierp ten slotte een tweetal mechani- Mien Holthuizen sche vleugels en kreeg iemand zo gek om die eens te proberen. De man vloog eerst klapwiekend door een manege, maar daarna vertoonde hij zijn halsbrekende toeren boven de Weense Pra ter, ademloos gadegeslagen door duizen den mensen. Gekleed in hardblauw en fel rood leek hij op een kleurige, vliegende pa pegaai. Hij vloog, in 1809. Wij klapwieken niet met mechanische vleugels boven de oceaan, maar stappen in een Jumbojet of een Concorde en merken nog nauwelijks dat we ons door het lucht ruim in zeer snel tempo verplaatsen. We zitten wat nauw en op lange vluchten ver velen we ons en worden wat gaperig on danks de films en de muziek, maar verder zijn we door alle comfort omringd. Als je naar beneden kijkt, denk je wel eens: zo'n ding moet toch ook niet naar beneden vallen, maar voor de rest zitten de meeste mensen toch vrij zorgeloos en ontspannen in hun vliegtuigstoel. Wel machteloos, ja, overgeleverd aan de techniek en de kunde van anderen. Misschien is het juist dat gevoel van mach teloosheid dat sommige mensen vliegangst bezorgt: ik kan niets doen als er iets fout gaat. Ze staan niet alleen in hun angst want 25 miljoen Amerikanen durven niet te vlie gen. Toch wijzen de cijfers uit dat het ge vaar op de weg heel wat groter is. Volgens de officiële cijfers is het nog altijd 25 maal veiliger in het vliegtuig dan in de auto. Vertel dat nu maar eens aan iemand, die vliegangst heeft en die 'overtuigende' cij fers maken niet de minste indruk. Integen deel, er zijn passagiers met vliegangst, die compleet in paniek raken. Vandaar dan ook dat er op de grote luchthavens opvang centra zijn voor mensen, die in het vlieg tuig stevig de kluts zijn kwijtgeraakt. Vliegangst kan knap lastig zijn, niet alleen omdat je je tijdens de vlucht ellendig voelt, maar ook omdat het mensen verhindert van een zeer snelle manier van verplaatsen gebruik te maken. Bovendien, hoeveel va kanties worden verknoeid door het vooruit zicht straks weer terug te moeten vliegen? En wat te doen als je als zakenman een voudig moet vliegen? Een belangrijke be spreking in Amerika. Moet je dan soms met de boot gaan? Is vliegangst te overwinnen? Het is vreemd dat de vliegtuigmaatschappijen er bijzon der weinig aandacht aan besteden. 'Het heeft vaak met claustrofobie te maken, met angst voor het ingesloten zijn,' zegt de voorlichter van de KLM. 'Als iemand even waarschuwt dat hij vliegangst heeft, zal het personeel daar zeker rekening mee houden. Een bezoekje aan de cockpit, waar in de grootste rust gewerkt wordt, kan al vol doende zijn om de angstige passagier ge rust te stellen. Een drankje en een hapje leiden wat af. Meer kunnen wij niet doen. We beschouwen vliegangst als generatiege bonden.' Tja, daar heb je niet zo veel aan als je doodsbenauwd bent. Het beeld van de mannen, die in alle rust zorgen dat het vliegtuig veilig zijn bestemming bereikt, mag dan even de spanning verminderen, maar als de passagier met vliegangst weer in zijn stoel zit, zullen de transpiratiedrup- peltjes weer op zijn voorhoofd glanzen. Meer resultaat schijnt het Instituut voor Toegepaste en Gedragstherapie in Amster dam te hebben, waar een cursus ter bestrij ding van vliegangst wordt gegeven. Men gaat er van uit dat deze angst vaak samen hangt met andere angsten en die worden dan meteen aangepakt. Het leren ontspan nen is ook belangrijk. Wie zich lichamelijk kan ontspannen, zal daar ook geestelijk de gunstige uitwerking van ondervinden. Bo vendien werkt het Instituut met dia's, die situaties weergeven, die met het vliegen te maken hebben. Wie zich na oefening in deze situaties ontspannen weet te gedra gen, zal de vliegangst zo niet helemaal, dan toch in belangrijke mate overwonnen heb ben. Het resultaat moet blijken tijdens een echte vliegreis, die in cursusverband wordt ondernomen. De cursus kost rond de tweeduizend gul den. Een heel bedrag. Maar voor wie steeds weer met knikkende knieën en bon zend hart in een vliegtuig stapt kan het of feren van dit bedrag een ware verlossing betekenen. In minder ernstige gevallen van vliegangst zal het bewust doen van ademhalings- en ontspanningsoefeningen misschien al vol doende zijn. Het is te proberen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1980 | | pagina 20