Werken met menselijke (on)vermogens Prettige winstcijfers en een onberispelijk organisatieschema. Er hapert niets aan, absoluut waterdicht. Zelfs superkritische geesten hebben het schoorvoetend erkend. Wat wil men nou nog meer? Een prachtig totaalbeeld toch zeker? Menige Rabobank zou jaloers mogen zijn op zulk een rapport, niet dan? 3ebrek aan leiderschap, conflicten, huwelijksproblemen, vastgeroeste verhoudir noemde met ingang van 1 november is veranderd, bieden de beschikbare inzich ten en ervaringen genoeg aanknopings punten voor een nadere beschouwing. Hoewel beide gesprekspartners door de aard van hun bezigheden nogal eens worden geconfronteerd met trieste din gen, tonen ze zich beducht voor een be- grafenisverhaal: in hun werk maken ze ook genoeg koddige, plezierige en hoop gevende dingen mee. Bovendien stemt het tot tevredenheid, telkens wanneer voor een probleem een oplossing gevon den wordt. Verongelukken Men onderscheidt in het werk een aan tal problemen van verschillende aard. Vanouds komen er uit het Periodiek Me disch Onderzoek gegevens naar voren over individuele moeilijkheden. Perso neelsleden kunnen de ontwikkelingen niet meer aan, er doen zich stress-ver schijnselen voor, ze dreigen'te veronge lukken. Ook gaat het wel om afkeurin gen in het kader van de Wet op de Ar beidsongeschiktheidsverzekering. De mogelijkheid tot het inschakelen van een vertrouwensman betekent dan meestal Dergelijke geluiden, overgoten met een saus van tevredenheid, worden in Rabo- bankverband nogal eens verkondigd ten teken dat alles op rolletjes loopt. Geluk kig weten insiders wel beter. De praktijk leerde hen verder te kijken dan het cijfer matige materiaal. Lang niet alles vertelt de taal der getallen. Cijfers kunnen mis leiden, verbloemen, de aandacht aflei den. Ook bij banken met voorbeeldige cijferlijsten komen tekortkomingen voor, ernstige problemen die soms niet eens worden gesignaleerd of waarvan rijk wijdte en betekenis schromelijk worden onderschat. Het kan er hopeloos gesteld zijn met de onderlinge verstandhouding, de collegiale samenwerking. Waar ligt het aan? Wat is eraan te doen? De direct betrokkenen - althans degenen die niet willen doen of er niets aan de hand is- blijken dikwijls niet in staat oplossingen te vinden, een uitweg uit de impasse te zoeken. Ook komt het voor dat mensen hun werk niet meer aankunnen. De toenemende drukte, de ingewikkeldheid van de pro blemen het groeit hen boven het hoofd. Ze beginnen te sukkelen met hun gezondheid, raken verzeild in de lappen mand. Opnieuw duikt de vraag op: wat dan? Rechtstreeks, via de personeelsad- viseurs die werkzaam zijn in de diverse regio's of ook wel via signalen die wor den opgevangen tijdens het periodiek medisch onderzoek komen de laatste ja ren steeds meer van dergelijke proble men terecht bij de Bijzondere Perso- neelsbegeleiding van de Centrale Rabo bank. Daar zijn dan in de eerste plaats de heren M. Brandsma en P. van Gerven verantwoordelijk geweest voor het aan bieden van de gevraagde hulp, en of schoon het werkterrein van eerstge- werk voor bijzondere personeelsbegelei- ding. Van Gerven: 'Er moeten zodanige maatregelen genomen worden dat er voor de betrokkene geen rechten verlo ren gaan. Veel mensen missen inzicht in de ingewikkelde sociale verzekerings wetten, het arbeidsrecht, de pensioen verzekering en de arbeidsvoorwaarden van de bank. Daar reik je de helpende hand. Je praat onder vier ogen met de man in kwestie, eventueel ook samen met z'n vrouw. Het gaat soms om vér strekkende adviezen, totale maatregelen. Tot je spijt moet je toch nogal eens con stateren dat je pas komt als het te laat is. Maar er zijn ook situaties waarin je iets aan ziet komen. Dan voel je: "Deze man redt het niet op de duur, die gaat eraan". Zelf wil hij misschien liefst de kop in het zand steken, ook als je vraagt hoe hij al die komende jaren nog op de been wil blijven. In de echtgenote tref je dan gelukkig nog weieens een mede- standster, steun voor je opvattingen. Wat heeft zij aan een man die opge brand is of kans loopt op een hartin farct? Haar belang ligt bij een gezonde man, maar de echtgenoot ziet het vaak of je hem z'n enige hobby ontneemt als

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 6