leren niet eerst te lezen en te schrijven. Het kan meteen aan de gang met speel goedachtig materiaal. Het leert aldus vormen herkennen, begrippen. Voor- i waarde is alleen dat de beschikbaar te stellen hulpmiddelen een kind ook uitno- i digen er mee te gaan werken. Zo ont stonden hele reeksen produkten van een klimmende moeilijkheidsgraad. Letterlijk spelenderwijs vaak wordt de belangstel- ling opgewekt voor vormen, voor taal, voor muziek, aardrijkskunde. Een enkel voorbeeld: sommige speelmaterialen zijn naar de vorm zodanig geconstrueerd dat het hanteren e'rvan gelijk staat met het vasthouden van een pen.' Een rond- i leiding door het bedrijf toont aan wat er I zoal komt kijken bij de vervaardiging van diverse produkten. De heer Nienhuis jr.: 'Het te verwerken beukehout moet absoluut onberispelijk zijn en droog, er wordt kritisch gekeken j naar toegepaste verfsoorten. Ook dat is j een stukje verantwoordelijkheid, net als de levering van produkten die door hun moeilijkheidsgraad slechts een zeer be- perkte vraag kennen. Verkoopcijfers ge- ven niet steeds de doorslag. We maken een lekker produkt maar het is wel ge compliceerd. Om te maken zijn sommige dingen een regelrechte ramp. Je kunt echter onmogelijk het een doen en het ander laten.' In een volière op de inpak- j afdeling betuigt een familie zebravin- i ken opgewekt kwetterend haar instem- ming. Verderop wordt een container met bestemming Japan geladen. Geschatte waarde van de inhoud: 3 ton. van de 2500 leermiddelen die worden toegepast binnen deze strikt individueel gerichte onderwijsmethode. Er vindt op didactisch en pedagogisch gebied een voortdurende wisselwerking plaats met mensen uit de praktijk. Het bedrijf be schikt over een eigen documentatie- en informatiecentrum. Drie dagen per week ontvangt men bezoekers uit alle wereld delen, meer dan 7000 mensen op jaar basis. Er spelen zich in de ontvangst ruimte dikwijls zeer pittige discussies af. 'Je staat er niet bij stil, maar als fabri kant heb je dat er toch maar bij in deze branche,' legt een woordvoerder uit. Daarnaast poogt men duidelijk te maken dat al die als vanzelfsprekend ervaren produkten toch ook nog ergens gemaakt moeten worden. 'Je fabriceert hier niet zomaar een produkt. Er zit een hele filo sofie achter elk leermiddel. Je zult moe ten trachten die te doorgronden. Maria Montessori veronderstelde bij het kind één belangrijkste wens: help mij het zelf te doen. Zij maakte het tot uitgangspunt voor al haar onderwijsvernieuwingen. In

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 29