leren niet eerst te lezen en te schrijven.
Het kan meteen aan de gang met speel
goedachtig materiaal. Het leert aldus
vormen herkennen, begrippen. Voor-
i waarde is alleen dat de beschikbaar te
stellen hulpmiddelen een kind ook uitno-
i digen er mee te gaan werken. Zo ont
stonden hele reeksen produkten van een
klimmende moeilijkheidsgraad. Letterlijk
spelenderwijs vaak wordt de belangstel-
ling opgewekt voor vormen, voor taal,
voor muziek, aardrijkskunde. Een enkel
voorbeeld: sommige speelmaterialen
zijn naar de vorm zodanig geconstrueerd
dat het hanteren e'rvan gelijk staat met
het vasthouden van een pen.' Een rond-
i leiding door het bedrijf toont aan wat er
I zoal komt kijken bij de vervaardiging van
diverse produkten.
De heer Nienhuis jr.: 'Het te verwerken
beukehout moet absoluut onberispelijk
zijn en droog, er wordt kritisch gekeken
j naar toegepaste verfsoorten. Ook dat is
j een stukje verantwoordelijkheid, net als
de levering van produkten die door hun
moeilijkheidsgraad slechts een zeer be-
perkte vraag kennen. Verkoopcijfers ge-
ven niet steeds de doorslag. We maken
een lekker produkt maar het is wel ge
compliceerd. Om te maken zijn sommige
dingen een regelrechte ramp. Je kunt
echter onmogelijk het een doen en het
ander laten.' In een volière op de inpak-
j afdeling betuigt een familie zebravin-
i ken opgewekt kwetterend haar instem-
ming. Verderop wordt een container met
bestemming Japan geladen. Geschatte
waarde van de inhoud: 3 ton.
van de 2500 leermiddelen die worden
toegepast binnen deze strikt individueel
gerichte onderwijsmethode. Er vindt op
didactisch en pedagogisch gebied een
voortdurende wisselwerking plaats met
mensen uit de praktijk. Het bedrijf be
schikt over een eigen documentatie- en
informatiecentrum. Drie dagen per week
ontvangt men bezoekers uit alle wereld
delen, meer dan 7000 mensen op jaar
basis. Er spelen zich in de ontvangst
ruimte dikwijls zeer pittige discussies af.
'Je staat er niet bij stil, maar als fabri
kant heb je dat er toch maar bij in deze
branche,' legt een woordvoerder uit.
Daarnaast poogt men duidelijk te maken
dat al die als vanzelfsprekend ervaren
produkten toch ook nog ergens gemaakt
moeten worden. 'Je fabriceert hier niet
zomaar een produkt. Er zit een hele filo
sofie achter elk leermiddel. Je zult moe
ten trachten die te doorgronden. Maria
Montessori veronderstelde bij het kind
één belangrijkste wens: help mij het zelf
te doen. Zij maakte het tot uitgangspunt
voor al haar onderwijsvernieuwingen. In