Een handvol tips
kelijk te verhelpen. Dompel de
kaars in warm water, druk de was
op de breuklijn met de vingers aan
elkaar en uw sfeermaker staat
kaarsrecht.
Houdt u niet van druipende kaar
sen Leg ze een poosje in zout water
en de buitenkant van de lichtstaaf
blijft zo glad als (ze) was.
beeld in een fles of in een kartonnen
rol van het toiletpapier. Eerst de lont
in de vorm hangen en dan de was
erin gieten. Na een halve dag is de
kaars hard en kan de vorm eraf ge
haaid worden (eventueel voorzichtig
stuk slaan). Aan de bovenkant ont
staat een kuiltje omdat de was bij af
koeling krimpt. Dat kan eventueel
bijgevuld worden. En als u de kaars
ten slotte nog door kokend water
haalt, gaat de buitenkant ervan glan
zen.
Kaarsen zijn sfeermakers. Van
oudsher spelen zij vooral in decem
ber' een belangrijke rol. Maar ook
tijdens de andere maanden van het
donkere jaargetijde spreiden zij licht
en vooral gezelligheid. Steeds meer
mensen ontdekken dat. Maar wat
weten zij meer van kaarsen dan dat
je die kant en klaar kunt kopen en
thuis alleen hoeft aan te steken?
Hoe maak je die lichtstaven zelf?
Hoe versier je ze? Hoe kun je ze
langer laten branden? In de kaar-
senmaand bij uitstek krijgt u hier op
deze en tal van andere vragen ant
woord.
Zelf kaarsen maken is best een leuk
karweitje. Daarvoor is nodig: paraf
fine. stearine, lont en eventueel
kleurstof.
Hulpmiddelen
Voor het maken van kaarsen zijn
allerlei hulpmiddelen in de winkel te
koop. zoals gietvormen voor kern
kaarsen. Ze bestaan uit een ronde
huls, bodem, deksel en een speciale
folie, die voorkomt dat de was blijft
plakken. Voor het versieren van de
kaars zijn er verschillende mogelijk
heden. Gewone verf hecht niet op
was, maar met de speciale wasverf
gaat het prima. Ook voor het maken
van reliëfkaarsen zijn hulpmiddelen
te koop. Zet een jasje om de gewone
gladde kaars en u heeft een rijk ge
ornamenteerde waskaars. Dat jasje
kan gemaakt worden met behulp
van een vorm van metaal of rubber.
De mantel wordt zuiver horizontaal
neergelegd en de was wordt erin ge
goten. Na afkoeling kan de was uit
de vorm gehaald worden. De aldus
verkregen wastablet wordt nu weer
zacht gemaakt en voorzichtig rond
om de gladde kaars gebogen. Met
kleefwas wordt de omslag vastge
hecht. De naad kan aansluitend ge
maakt worden met behulp van een
warm gemaakt mes.
Verwarm één kilo paraffine en 200
gram stearine in een pan - au bain
marie (in een pan met water zet u
een tweede pan waarin de grond
stoffen gedaan worden). Laat de
was smelten, houd het spul op een
temperatuur van 60°C en haal de
lont met korte tussenpozen door de
was. Zo krijgt u een kaars waarvan
u de dikte zelf kunt bepalen. Ten
slotte snijdt u de onderste druippunt
eraf en de kaars is klaar.
Een andere mogelijkheid is om de
Leuk effect
Ook waxinelichtjes kunnen meer
dan de thee warm houden. Zij kun
nen ook als sfeermakers worden in
gezet. Een extra leuk effect krijgt u
als u deze lichtjes in een glazen (ac-
cu)bak met water laat drijven. Wilt
u een nog exclusiever beeld? Geef
het water dan een kleurtje. Een paar
druppels ecoline - een soort teken
inkt dat in vrijwel elke (kantoor)-
boekhandel te koop is - zijn daar
voor voldoende. Wilt u een wat don
kerder tint water? Dat is heel een
voudig: gewoon nog wat druppels
ecoline in het water laten vallen. Of
hebt u misschien wat crêpepapier in
huis? Laat dat een poosje in het wa
ter liggen en u hebt hetzelfde resul
taat.
Heeft u toevallig ook zo'n dikke
kaars die u, toen u hem op de punt
van de kaarsenstandaard wilde
drukken, in twee of drie delen uiteen
barstte? Met de soldeerbrander is er
weer één geheel van te maken. Als
de kaars voorzien is van een ge
kleurd jasje, krijgt u met zo'n bran
der een leuk effect, doordat de bui
tenkant door de hitte gaat druipen,
waardoor de witte binnenkant ge
deeltelijk zichtbaar wordt.
Kaarsen gaan langer mee en ge
ven meer licht als u rond de pit wat
keukenzout strooit.
Als de pin van de standaard gro
ter is dan het gat onderin de kaars,
moet de pin eventjes goed worden
verhit (in bijvoorbeeld de vlam van
het gasfornuis).
Heeft de standaard geen pin
maar een gat om de kaars in te zet
ten en is de onderkant van de kaars
daar te dik voor, doop die dan even
in warm water en ook dat probleem
is opgelost.
Is de kaars wel maar de pit niet