10 LéfiSên en inisiaingen, ugk uour yauiuo- centen van instellingen die verwant zijn aan het coöperatieve bankbedrijf, namen een belangrijk deel van de beschikbare tijd in beslag. Toch zwermden de cursis ten ook uit naar diverse delen van het land. Tot tweemaal toe liep ieder van hen een week stage. Verspreid over heel het land verklaarden talrijke plaatselijke Rabobanken zich spontaan bereid om telkens voor de duur van een week een van de cursisten een kijkje in de finan ciële keuken te gunnen en gastvrij te be geleiden. Ter kennismaking trok de cur susgroep er trouwens eerst ook een paar keer gezamenlijk op uit. Er stond een be zoek op het programma aan de Centrale Kringvergadering; een ontvangst ten huize van Hoofddirectievoorzitter Lardi- nois volgde. Een eerste confrontatie met ecm stage gaai lupen uij een piaaisenjK.e bank. In die dagen brengen ze dat ieder een vast en zeker bij Allerlei snufjes die hun plaats hebben verworven binnen de praktijk van het moderne bankbedrijf kregen uitgebreid aandacht. Postverwer kingsmachines, video-apparatuur voor opleidingsdoeleinden, beveiligings systemen, het onvoorstelbare buizenpost systeem: je wacht een paar seconden en het geld ploft voor je neerWaar zijn die telefoonhoorns voor nodig? Een zoethoudertje voor kinderen, allemach tig Zonder uitzondering toonde ieder van de cursisten zich verrast door het feit dat niemand geheimzinnig tegen hen deed. Men voelde dat er steeds open en eerlijk gepraat kon worden. Daarbij kwam de opstelling van de orga nisatoren: 'Wij laten jullie vrijblijvend wdi zien. imjn zen wai je ei i Ook dat sprak aan. De aankleding van de Nijverdalse bank- hal gaf zo aanleiding tot de uitroep: 'Het lijkt daar wel een botanische tuin, maar waarom staan er in de werkruimte bijna geen planten?' Ook de opmars van de automatisering en het veelvuldige gebruik van kantoor machines vroeg vanzelfsprekend om commentaar bij de bezoekers uit landen waar het juist opzet is zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen: 'Wel handig die dingen, maar straks hebben jullie niemand meer nodig om te wer ken Er kwam haast geen eind aan de litanie van vragen. Hoe bestaat het dat er in een zo kleine streek, met zo weinig in woners en zo weinig personeel zulke de praktijk van het bankbedrijf volgde spoedig daarna: in een feestelijk met slingers versierde kantine van de Rabo bank Hellendoorn-Nijverdal hield bank directeur Otto zijn gasten voor dat Ne derland een land vol kaas, tulpen en Ra bobanken zou zijn. Terwijl het gebak op tafel veelal onaangeroerd bleef staan volgde een globaal inzicht in de organi satiestructuur. Diverse personeelsleden ontfermden zich vervolgens over het in ternationale gezelschap voor een bezich tiging van het bankgebouw. Gauw ge noeg was de aanvankelijke vrees voor onoverkomenlijke problemen met de En gelse taal verdwenen. Ontsporingen de den er niet toe, de wil elkaar te begrijpen maakte alles dubbel en dwars weer goed. Spoedig ook gedurende de rond leiding kwamen de vragen los. Kun je hier in Nederland ook lid van een coöpe ratieve bank worden zonder te lenen? Waarom maken jullie er geen bezwaar tegen dat klanten ook met andere ban ken zaken doen? Tijdens het bezoek aan de Centrale Kringvergadering al verwonderden som mige gasten zich over de democratische spelregels die er gehanteerd worden. 'Bij ons is dat onvoorstelbaar. Het zou zeker leiden tot algehele spraakverwarring en misschien zelfs wel tot slaande ruzie,' vreesde een van de Aziatische deelne mers. Tijdens de excursie in Nijverdal - compleet met ontvangst op het stadhuis door de burgemeester, een bezichtiging van de trouwzaal, een groepsfoto voor het portret van de koningin en ('Hoe zeg je dat ook alweer in het Engels'! voor ie dereen tot besluit een in de lokale tex tielindustrie vervaardigde herinnerings handdoek- rezen weldra ook verbaasde vragen over de autonomie van de plaat selijke banken. De Nijverdalse bankdi recteur: 'Heb maar even geduld tot u

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 10