rem zit los. Daarna wat gerommel in het peleton, het lijkt op afhouden vóór de grote sprong op de dijk. 8.45 uur. Bij Wieringerwerf begint boven de uienvel- den de zon door het wolkendek te bre ken maar het gaat nog niet van harte. Hollands-middenroute. Een verdwaal de vroege vlieg duikt bij iemand in een ooghoek en veroorzaakt ter plaatse pijn en minder zicht. Het euvel heeft door ex tra oogvocht zichzelf verholpen en de geplaagde zet aan om zijn collega's te bereiken. Sportief gebeuren toch - een achterblijver wordt gewoonweg opge haald. Het Robbenbos. Een kort alge meen sanitair oponthoud, dat door enke len wordt benut voor het invetten van kwetsbare delen. Trainingsbroeken en jacks gaan uit. Den Oever 3 km, het begin van 'De Dijk' is in zicht. De zon wordt warmer. 9.15. We passeren Dr. Lely. De grote sprong gaat beginnen, onder goede weersomstandigheden. De groep is goed gesloten. Het ziet er naar uit dat nog niemand het moeilijk heeft. Aan het eind wacht pas de eerste rust. Aan de kop wordt er behoorlijk aan getrokken (27 km). Het hart van de club rouleert in middels druk. Jr. wipt soms even van het zadel. Waarschijnlijk gaat het zadelzitten wat problemen geven. Hand omhoog: lekke band. Lastig mo- laatste meters voor de rust. 10.30 uur. Het afstappen gaat moeilijk, het lopen is vreemd. De soep doet wonderen en de rust geeft kracht. Na de inwendige mens wordt het materiaal verzorgd. De laatste lange broeken gaan uit. Een Amstelveense supporter komt met zijn gezin de colle ga's begroeten. Een slimme deelnemer heeft zich bij de masseur van een andere rijdersgroep gemeld en wordt zowaar nog deskundig onderhanden genomen ook. 11.15 uur- De tweede ruk. Over de Houwdijk tussen fris Fries groen. Bont gevlekt publiek loeit ons vanaf de dijk goedmoedig toe. Makkum richting Workum. We ontdekken een sloot met steigers voor het polsstokspringen (Firl- jeppen) en een verwijsbord naar het plaatselijk kaatsveld. 'Aid Faers Erfrou- te'. Het tempo ligt hoog (38 km), de bief stuk lokt. Gaast (Kerk met Hof). Blinkende melk bussen met molens. Workum - koste lijke oude gevels en een ijzeren water pomp, teerlucht in de haven. Wijde wei den, paardebloemen langs de kant. 'Hei- deschap-Brandeburen'. Koudum-fo rensendorp met een prachtige beboste weg die wij hier maar de 'Koudummer allee' dopen. Na een plotselinge 'piasde marrage' volgt een verplichte pauze bij de brug over het Johan Frisokanaal, ment. Over de ene weghelft - fiets over de vangrail, over de tweede weghelft rennen en dan de bus in. Band verwis seld, de groep is ver vooruit. Renner af gezet. Opgewacht in de groep en voort gaat het, richting 'den anderen oever'. De weg is einde(r)loos lang. Het is voor stelbaar dat het afzien hier begint. De eerste contouren van het vaste land zijn in de verte waar te nemen. Er wordt niet meer gesproken, ieder rijdt voor en in zichzelf. Het gevecht tegen de oneindig heid en tegen de eigen beperktheid. De sluizen zijn niet ver meer, het eerste doel is bijna bereikt. Eerst nog Kornwerder- zand en dan het volle zicht op Fries- lands kust. Zürich - 1200 m - 600 m. Er wordt gebungeld, de armen gestrekt. De het zeilverkeer gaat voor. Via het rustie ke Gaasterland richting Lemmer, langs Herberge 'De vier Heemskinderen'. Bosomgeving Oudemirdum waar zich trots een echte Friese staete toont. Bij Nijemirdum wordt alweer een lekke tube gemeld, de derde van één fiets. Na der grondig onderzoek en vervanging in de volgbus. Ter illustratie van het weer kan vermeld worden dat alle ramen en de zijdeur van de bus wijd open staan. Wij zouden de rijders buiten haast benij den. Langs Watersportcentrum 'Tacozijl' op naar Lemmer. Dan de schier eindelo ze Noordoostpolder in naar Bant. (Zou daar ook een Rabo-Bant zijn?) Maar eerst biefstuk en rust. 14.45 uur. We hebben best eten en 220 km achter de kiezen. Nu zal het voor de renners moei- lijk worden om weer het vaste ritme te vinden. Het volgende doel is 'Gemaal de Bock'. Na Emmeloord over de Urker- vaart de weidse polder in. De lucht be- 1 trekt nu en dan. Laat ons hopen. Het gaat juist zo goed, nog niemand heeft afgehaakt. Met een vaartje van 25 km glijdt de Rabobank Amstelveen door de korenvelden. Nagele - Zeebodemroute. Alsmaar rechtdoor of rechte wegen, zonder aflei ding. Er komt meer wind opzetten. 15.40 uur. De Ketelbrug is in zicht. Water en wind, maar een nieuwe einder. Een ach terblijver zoekt zijn maats met 48 km per uur. Dat biedt perspectief. Het verloren schaap is weer in de gelederen opgeno men. Het weer lijkt hier definitief te be trekken, de wind wordt straf. Donder wolken glijden met ons mee. Dat wordt vechten tegen de elementen en zichzelf, bijten en doorgaan. Zuigerplasdreef- Zuigerplaspark. Het is duwen geblazen maar het tempo is constant. 16.30 uur - Lelystad - Amsterdam 51 km. De zon komt weer even door, de regen is weggebleven tot zover. Oostvaarders- dijk. leder vecht in en met zichzelf. Geen grappen - helemaal geen woorden. Ver beten gezichten. Het moeilijkste stuk van de toer. Gaten in de groep moeten meteen weer opgevuld worden, anders zijn ze niet meer te dichten. Maar er wordt zeer afgezien. De derde stop 'Gemaal de Bock'. Restaurant ge- i sloten, toch rustpauze (de laatste ge plande) zij het met de bokkepruik op. Eén der stoeren wordt hier door zijn hele gezin opgewacht. Het jongste kind drinkt gretig koude thee uit de bidon van pappa. Hierna wordt de tocht voortgezet met twee volgbussen: één van de Rabo en één van 'Bartimeus'. Men rekent en stelt zich voor om 19.00 uur in Am stelveen te zijn, één uur eerder dan ver- wacht. Och, als dat eens zou kunnen. In de bus worden we ook moe, alleen an ders. Terug naar de werkers op de peda len. De helft van die vermaledijde dijk nog voor de boeg. Links oneindig groen - rechts oneindig water. Recht vooruit tekent zich iets aan de horizon af. Thuis land in zicht. Dat rijdt beter, veel beter. De snelheid ligt ook prompt iets hoger. Muiden - Diemen. De bus raakt de ka- i ravaan kwijt. Tot onze grote opluchting treffen wij het complete span bij de ingang van Am sterdam weer aan. 18.55 uur. Stads drukte - stoplichten - vertraging. Maar er wordt gereden, door iedereen. Er wordt nog één keer om water geroepen. 19.00 uur. Buitenveldert - de grootste drukte is achter de rug. Amstelveen. De thuishaven. Vermoeide gezichten. Veer tien en een half uur geleden vertrokken zij. Met applaus en bloemen worden de dapperen op het hoofdkantoor van de bank ontvangen. Een tastbare herinne ring aan deze mooiste tocht wordt uitge reikt, ook aan het verzorgend (en schrij vend) team. Onder koffie en een drankje is het daarna prettig uitzakken - weg- j zakken - slaperig zijn. En dan niets meer behalve naar huis en douchen en snur ken. Kilometers lang.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 7