Amstelveen beleeft 'Dag van het Grote Verzet' t* I Regelmatig vinden er sportieve ge beurtenissen plaats in de RabobankorganisatieT Veelal spelen ze zich plaatselijk af zodat landelijke aandacht uitblijft. Wanneer een plaatselijke bank echter recreatief naar buiten treedt en daarbij sportief gesproken op één dag 325 km lang in het werkgebied van vele zusterbanken doordringt dan ligt het wat anders. Henk de Wolf zette persoonlijke indrukken op papier. Polders en dijken waaroverheen de wind bol blaast. Dat maakt mensen die du wend voortgaan met het hoofd tussen de schouders. Niet bepaald het type zo als men zich een bankemployé voorstelt. Toch bestaan ze: snelle jongens die zich, liever dan op radiaal, balancerend op dunne bandjes recreativeren. Veertien deelnemers, waarvan 8 gasten en 6 Am- stelveense Rabobankmedewerkers, mel den zich voor de 2e ronde van het IJssel- meer. Na een gedegen voorbereiding, bestaande uit: training en instructies be treffende het karakter van de tocht (groepsprestatie), gedragsregels en voe ding alsmede verzorging, nadert de dag van 'Het Grote Verzet'. Terwijl 14 wielrenners in een tenue van de Rabobank Amstelveen met witte knokkels het stuur omvatten, schrijven wij losjes zaterdag 18 augustus 1979, 5.00 uur. Donkere schimmen in stille verlaten straten waar het daglicht nog niet is doorgedrongen. Het enige geluid is het ruisen van de banden over het as falt en het geklik van de derailleurs. Hoe wel het nog koud is, gaat na 100 m het eerste trainingsjack al uit. In Buitenvel- dert worden al gretig teugen uit een bidon genomen. Amsterdam is nog leeg. Snel wordt via Oost de Schellingwou- derbrug bereikt. Een eerste gezicht op het IJsselmeer. Het is nog niet licht, het grote water ziet er koud en stil uit. We volgen voor een deel de Waterland route naar Durgerdam. In dit verstilde landschap wordt het langzaam dag. Mistbanken hangen in flarden boven de weilanden waarin vee dat nieuwsgierig de eerste mensen begroet. Wat een sfeer. Alles om ons heen is nog puur, pril en koud. Het belooft een mooie dag te worden. Ransdorp-Zunderdorp-Broek in Wa terland. Uit de groep voor ons maakt zich als restant van een vroeg ontbijt een bananeschil los en belandt afgedankt in de berm. Het fietspad langs de E10 komt binnen bereik en de snelheid wordt on afgebroken groter. Een late horecabe- diende laat zich door de vroege rijders meevoeren en krijgt aldus een snelle lift naar Monnickendam. Het eerste brood wordt rijdend genuttigd. Ter hoogte van Edam wordt opgemerkt dat Jr. (vakan tiehulp) te vaak verzit. Bij navraag blijkt dat zijn lange trainingsbroek te wijd is. 6.45 uur. Als een rode bol komt de zon aan de horizon. Al rijdend worden vanuit de volgbus parten sinaasappel in de uit gestoken handen van de renners gedrukt (sop-sap). Vlak bij de Rabobank Oost huizen dient zich de eerste rekke band aan. Dat betekent voor ons: man aan boord die zelf zijn band vervangt. Oudendijk. De weilanden zijn hier en daar nog toegedekt onder een grauwe natte deken van kouwe dauw. Onze man wordt weer over boord gezet en met een nieuwe band in de groep gehaald. We bereiken Hoorn alwaar de E10 vol ver keer raakt. Blokker. Sommigen hebben behoefte aan een sanitaire stop, de club raakt uit elkaar en verzamelt zich weer. Rijdend wordt wat gegeten waarbij het tempo aan de bezigheid wordt aangepast. Kog- genroute -- de 'Noorderdracht' - Zwaag. Tweede lekke band bij dezelfde persoon. Het steentje, als oorzaak van het eerste lek, bleek nog aanwezig en werd één band te laat verwijderd. Fruit bomen - kool- en bollenvelden. Het trappend team mixt. De twee jongelin gen (l'avenir) zoeken elkaar op en rijden samen verder. (Hauwert- Rabobank- boerderij - Wervershoof 8.00 uur. Hier en daar tekent zich een witte neus af. Oudwijk - Rabobank. Dit is niet het Nederland van de snelwegen, zo zien wij het te weinig. Zicht op het IJsselmeer, het ligt er stil bij met hier en daar een windveeg. Gemaal 'Vier Noorder Kog gen', Anno 1869. Dan Medemblik. Er wordt om sleutel nr. 10 geroepen, een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 6