Amstelveen beleeft
'Dag van het Grote Verzet'
t* I
Regelmatig vinden er sportieve ge
beurtenissen plaats in de RabobankorganisatieT
Veelal spelen ze zich plaatselijk af zodat landelijke
aandacht uitblijft. Wanneer een plaatselijke bank echter
recreatief naar buiten treedt en daarbij sportief gesproken op één dag
325 km lang in het werkgebied van vele zusterbanken doordringt dan ligt
het wat anders. Henk de Wolf zette persoonlijke indrukken op papier.
Polders en dijken waaroverheen de wind
bol blaast. Dat maakt mensen die du
wend voortgaan met het hoofd tussen
de schouders. Niet bepaald het type zo
als men zich een bankemployé voorstelt.
Toch bestaan ze: snelle jongens die zich,
liever dan op radiaal, balancerend op
dunne bandjes recreativeren. Veertien
deelnemers, waarvan 8 gasten en 6 Am-
stelveense Rabobankmedewerkers, mel
den zich voor de 2e ronde van het IJssel-
meer. Na een gedegen voorbereiding,
bestaande uit: training en instructies be
treffende het karakter van de tocht
(groepsprestatie), gedragsregels en voe
ding alsmede verzorging, nadert de dag
van 'Het Grote Verzet'.
Terwijl 14 wielrenners in een tenue van
de Rabobank Amstelveen met witte
knokkels het stuur omvatten, schrijven
wij losjes zaterdag 18 augustus 1979,
5.00 uur. Donkere schimmen in stille
verlaten straten waar het daglicht nog
niet is doorgedrongen. Het enige geluid
is het ruisen van de banden over het as
falt en het geklik van de derailleurs. Hoe
wel het nog koud is, gaat na 100 m het
eerste trainingsjack al uit. In Buitenvel-
dert worden al gretig teugen uit een
bidon genomen. Amsterdam is nog leeg.
Snel wordt via Oost de Schellingwou-
derbrug bereikt. Een eerste gezicht op
het IJsselmeer. Het is nog niet licht, het
grote water ziet er koud en stil uit.
We volgen voor een deel de Waterland
route naar Durgerdam. In dit verstilde
landschap wordt het langzaam dag.
Mistbanken hangen in flarden boven de
weilanden waarin vee dat nieuwsgierig
de eerste mensen begroet. Wat een
sfeer. Alles om ons heen is nog puur, pril
en koud. Het belooft een mooie dag te
worden.
Ransdorp-Zunderdorp-Broek in Wa
terland. Uit de groep voor ons maakt
zich als restant van een vroeg ontbijt een
bananeschil los en belandt afgedankt in
de berm. Het fietspad langs de E10 komt
binnen bereik en de snelheid wordt on
afgebroken groter. Een late horecabe-
diende laat zich door de vroege rijders
meevoeren en krijgt aldus een snelle lift
naar Monnickendam. Het eerste brood
wordt rijdend genuttigd. Ter hoogte van
Edam wordt opgemerkt dat Jr. (vakan
tiehulp) te vaak verzit. Bij navraag blijkt
dat zijn lange trainingsbroek te wijd is.
6.45 uur. Als een rode bol komt de zon
aan de horizon. Al rijdend worden vanuit
de volgbus parten sinaasappel in de uit
gestoken handen van de renners gedrukt
(sop-sap). Vlak bij de Rabobank Oost
huizen dient zich de eerste rekke band
aan. Dat betekent voor ons: man aan
boord die zelf zijn band vervangt.
Oudendijk. De weilanden zijn hier en
daar nog toegedekt onder een grauwe
natte deken van kouwe dauw. Onze man
wordt weer over boord gezet en met een
nieuwe band in de groep gehaald. We
bereiken Hoorn alwaar de E10 vol ver
keer raakt.
Blokker. Sommigen hebben behoefte
aan een sanitaire stop, de club raakt uit
elkaar en verzamelt zich weer. Rijdend
wordt wat gegeten waarbij het tempo
aan de bezigheid wordt aangepast. Kog-
genroute -- de 'Noorderdracht' -
Zwaag. Tweede lekke band bij dezelfde
persoon. Het steentje, als oorzaak van
het eerste lek, bleek nog aanwezig en
werd één band te laat verwijderd. Fruit
bomen - kool- en bollenvelden. Het
trappend team mixt. De twee jongelin
gen (l'avenir) zoeken elkaar op en rijden
samen verder. (Hauwert- Rabobank-
boerderij - Wervershoof 8.00 uur. Hier
en daar tekent zich een witte neus af.
Oudwijk - Rabobank. Dit is niet het
Nederland van de snelwegen, zo zien wij
het te weinig. Zicht op het IJsselmeer,
het ligt er stil bij met hier en daar een
windveeg. Gemaal 'Vier Noorder Kog
gen', Anno 1869. Dan Medemblik.
Er wordt om sleutel nr. 10 geroepen, een