Roken Toen ik het stuk over roken in de Rabo- band van juni '79 las, dacht ik: 'Hier moet ik op reageren!' Bij de Rabobank Eisen dorp werd me ai op mijn eerste werkdag verteld dat het voor personeel verboden was tijdens de kasuren te ro ken. Alleen gedurende de middagpauze en van 4 tot 5 was het toegestaan. Uiter aard pafte ik dan aardig mee, zodat ons kantoor al snel blauw zag van de rook. De drie collega's die bij ons op kantoor niet rookten, hadden het er vaak moeilijk genoeg mee. Per 1 januari 1979 vroeg ik me ernstig af of ik nog wei zou roken in de uren dat het is toegestaan. Je rookte toch al bijna een hele dag niet! Als het je gedurende een groot deel van de dag verboden wordt een sigaret op te steken, dan kun je er ook vanaf blijven. Kortom, ik stopte en tot op heden heb ik nog geen sigaret aangeraakt; volgens mij is het gewoon 'de wil' om te stoppen, ledereen vindt het een prestatie. Misschien lukt het wel meer mensen. Ze hoeven het alleen maar te proberen. Dat de klant rookt aan de balie is oké!! Maar zet vooral geen si garetten of sigaren neer. Dat is overbo dige luxe!!! Op een vergadering is het heus niet nodig; als er rookartikelen staan, pakken de aanwezigen maar raak. Laatst op een bijeenkomst in Geldrop van de Centrale Rabobank viel 't me ook op: geen sigaretten op tafel. Nou, ik vind het uitstekend, en niemand zegt er wat van!! Die rook is nl. ook erg lastig wan neer men op een bijeenkomst dia's moet draaien. Het lijkt me een goed idee om met posters te attenderen op het gevaar van het roken. Ik meen het uit de grond van mijn hart als ik zeg: Stop voor het te laat is, rook niet! Vakantiecentrum Onze vakantie hebben wij dit jaar door gebracht op ons 'eigen' vakantiecentrum 'Hoog Koog' op Texel. Ondanks het niet altijd fraaie weer is het toch een fijne va kantie geweest. Nu doen echter boze geruchten de ron de, dat de Centrale Rabobank met 'Hoog Koog' snode plannen heeft en wel dat zij van plan zou zijn het vakantiecentrum te verkopen. Als reden zou worden aange voerd dat de exploitatie niet lonend is. Om met dat laatste punt te beginnen: Moet dat dan?Een vakantiecentrum van onze eigen organisatie hoeft toch niet winstgevend te zijnDe bezettingsgraad O zou de laatste jaren te wensen overla ten. Om hierin enige verbetering te krij gen zou men allereerst eens wat meer reclame voor de zaak moeten maken en niet, zoals tot nu toe jaarlijks het geval is, een gortdroge brief in circulairevorm rondsturen met de aankondiging, dat men weer kan inschrijven op een vakan tiehuisje. Als Hotelplan of Rentahome het in zo'n vorm deden, raakten zij hun bungalows ook niet kwijt! Laat men van 'Hoog Koog'een fleurig foldertje maken, met een paar foto's (in kleur!) van het gehele complex, van een huisje met in terieur en verder wijzen op hetgeen het eiland Texel de vakantieganger heeft te bieden. Verder zou het misschien wen- (jt je ~SP*' se/ijk zijn de huurprijzen aan te passen, omdat deze te hoog zijn voor 'Jan Mo daal' en lager betaalden. Hopelijk is deze alarmkreet overdreven en zijn de verkoopgeruchten rond 'Hoog Koog' uit de lucht gegrepen. Het weg vallen van 'Hoog Koog' zou voor een groot aantal van onze mensen een enor me teleurstelling zijn, gezien de reacties in het gastenboek van 'Hoog Koog'! G. R. Faber, Rabobank Steenwijk Gespreksgroep Naar aanleiding van een passage in de Raboband van augustus 1979, in het artikel 'Oppassen voor blind vertrouwen in de tv', waarin de suggestie werd ge daan voor een geregeld ongedwongen contact tussen personeelsleden die in eenzelfde streek bij verschillende Rabo- banken als specialist werkzaam zijn, wil de ik het volgende aan u schrijven. In het voorjaar van 1978 is hier in het Eemsmondgebied het initiatief genomen om tot een soort gespreksgroep te ko men van hoofden van administraties. Dit idee bleek zéér goed aan te slaan. In het begin werd gepraat over het ge bruik en het benutten van de computer op de afdeling administratie. Tijdens di verse bijeenkomsten kwamen steeds an dere onderwerpen aan de orde en ging men sommige dingen van elkaar overne men. Zo ook verschillende formulieren die de ene bank wel en de andere weer niet gebruikte. Deze bijeenkomsten vonden steeds plaats op een ander bankkantoor. Aan het eind van zo'n bijeenkomst werd dan een rondleiding door de bank gehouden, om zowel met een grote als kleine bank, wat mogelijkheden betreft, rekening te kunnen houden. Tijdens deze bijeen komsten worden alleen adviezen aange dragen, welke de banken dan in overleg met de directie van de bank kunnen gaan invoeren. Zo is hier in het Eemsmondgebied door deze gespreksgroep het advies uitge bracht aan de directies van de banken in dit gebied om de spaardepotbewijzen te laten vervallen. De diverse directies heb ben hierop positief gereageerd, en zo is een nieuw formulier voor een achttal banken in het Eemsmondgebied ontwor pen en ingevoerd. Misschien is bovenstaande iets voor an dere banken in den lande. Ook van de kant van de CB bestaat er belangstelling voor onze gespreksgroep. Wij hebben er een gewoonte van ge maakt om steeds een verslag van de be sprekingen te sturen naar de CB-afdeling opleidingen in Eindhoven. Er zijn nog legio onderwerpen waarover men in dergelijke groepen kan praten, zoals: - de automatiseringsontwikkeling bij zowel kleine als grote banken; - de archivering van de computer-out- put - werkinhoud op de afdeling admini stratie - formulieren beheer enz. enz. WH men een gespreksgroep gaan star ten dan moet men zowel kleine als grote banken in de groep opnemen. Wij hebben een dergelijke samenstel ling, nl. de banken: Delfzijl, Bierum, 't Zandt, Uithuizen, Uithuizermeeden, Middelstum-Kantens. Mochten er vragen zijn dan verneem ik graag reacties. J. P. KuipersRaboben: 'Bierum en Om Verkeerd Met belangstelling lazen wij de augus- tusuitgave van Raboband, waarin onder de rubriek 'klachtenburo' staat beschre ven tot wie men zich met bepaalde klachten kan wenden. Een voorlichting die zeker gewaardeerd zal worden. Wat wij echter missen is het adres tot wie men zich kan richten wanneer in de door u opgegeven informatie onjuisthe den voorkomen. Wij zijn daarom zo vrij dit briefje maar aan de redactie te adres seren. Het juiste adres van de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering van Tand heelkunde luidt: p/a Beneluxlaan 31-33, Utrecht Sinds 15 maart jongstleden heeft deze maatschappij een kantoorruimte van ons gehuurd in het door ons gebruikte ge bouw Beneluxlaan 31 -33, Utrecht. Coöp. Rabobank 'Utrecht' WA.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 5