y Accountants Een deugdelijke interne organisatie dient met kracht te worden bevorderd. Dat zeggen ze dan. En zo wordt er wat af-georganiseerd. En niet voor de flauwekul. O nee. Vraag dat maar eens aan de mensen van de accoun tantsdienst. Die zullen u levensechte, maar desondanks schrijnende toestanden kunnen schilderen van desorganiserende werkwijzen op sommige banken. Ze zullen aan het ver tellen slaan met pijn in 't hart en een brok in hun boekhoudkundige kelen. Hoe ze op een lentemorgen in de auto stappen. Met tweeën op weg naar een controletaak op de hun nieuw toegewezen bank. Prima weer. Alom frisse groenigheid, zich koesterend in een vastberaden aansterkende zon. Waar de weg voert tussen stille boscomplexen, stopt de auto. Eén van de SPD-ers wil een plas kwijt. Andermaal wordt bewezen: hoe geleerd ge ook bent, van hoog water zult ge heel uw le ven last blijven houden. Al met al wijst de torenklok al kwart over ne gen aan, als ze de bank binnen stappen. Eén hunner heeft een groot pak papier onder de arm. Allemaal geleerde computerlijsten: ba lansen, verantwoordingsstaten, bijlagen bij de balans, statistische gegevens en wat dies meer zij. Zonder hun identiteit bekend te ma ken, vragen ze bij de juffrouw van de infor matiebalie naar de directeur. De juffrouw, pas nieuw in haar huidige functie, vraagt ook niets. Ze kondigt telefonisch 'twee heren' aan bij de directeur. 'Ik geloof, dat het be hangers zijn,' zegt zij aarzelend, 'of misschien vertegenwoordigers in behangselpapier,' corrigeert zij zichzelf met het oog op de on berispelijke kostuums van het tweetal. On derweg mompelt de ene accountant tegen zijn maat: 'Opleiding voor de functie, daar klopt hier al 's vast niks van.' Een wellicht voorbarige conclusie. Maar ja, waar blijven onze medewerkers van de accountantsdienst als zij zich niet regelmatig trainen in het trek ken van voorbarige conclusies. Dan krijgen ze toch zeker nooit een rapport vol. De directeur, een man met gevoel voor hu mor ondanks de zwaarte van zijn functie, heeft zichtbaar moeite zijn lachspieren te be heersen als de heren zich hebben voorge steld. Straks zal hij wel met zijn hoofd-A.Z. opnemen, dat de nieuwelinge in de informa tiebalie een beetje meer begeleid dient te worden voor het uitoefenen van haar taak. Zo'n jong ding eigenlijk ook nog Maar al- lez, het onderhavige takenpakket past na in werking ten enen male het beste bij ie mand van haar kaliber. Zonder dat hij het zelf weet, zo ongemerkt, heeft hij de accountants al naar de interne-controleafdeling geloodst. Hij is er al aan gewend geraakt, met twee dingen tegelijk bezig te zijn. Het hoofd van de Interne controle beantwoordt bijna me chanisch de hem gestelde vraag: Hoe maakt u het? onder het geven van de gebruikelijke hand. 'Goed,' zegt hij even toonloos en on geïnteresseerd als zijn vragers. Want hij weet reeds nu, dat hij ingaande morgen het restant van zijn snipperdagen op zal maken. Hij weet ook, dat 'zijn' bank te kampen heeft gehad met een samenloop van veel ingewik kelde personele problemen en stom toeval lige fouten, waardoor de werking van de in terne organisatie en de functiescheidingen fikse klappen hebben gekregen. Hij is ervan overtuigd dat het tot de taak behoort van deze mensen, om al de daaruit voortvloeien de tekorten en feiten breeduit te omschrijven in een rapport zonder vermelding van ver zachtende omstandigheden. Hij weet ook, dat hij niet als praatpaal zal functioneren als het aankomt op 't bespreken van al die on volkomenheden. Maar de heren, enigszins verwonderd omdat er nog geen koffie is (weer een signaal, dat er organisatorisch hier meer aan de hand is als niks) gaan aan de slag. En dan wordt de worst geleidelijk aan, dag weder dag, zeer gaar gebraaien Het staalt immers toch nergens op, wat er op deze bank gepresteerd is. Hoe halen ze 't in hun kop. Want wat blijkt er de komende da gen zoal? Luistert u zo aanstonds maar 'ns naar enkele fragmenten uit hun concept-rap port en gegarandeerd: de luizen vallen van uw kop af. En dan daarbij, de heren worre voor den aap gehouwe Ook nog. Hou u vast: - Van de tweehonderd afgewerkte spaar boekjes is 'r één zoek. Hoe bestaat 't? - Gedurende de maand juli heeft ieder kan toor wei twee keer verschil gehad in de de- viezenkas, waaronder zelfs wel duizend Mark. Onbegrijpelijk bij die paar deviezen- postjes. - Op één van de kantoren werd gedurende één dag geen kwiteringsmachine gebruikt. En als we nu ook als excuus moeten aan vaarden dat er die dag geen stroom was we gens werkzaamheden aan het net, dan kun nen we voort alles wel goed vinden. (De kan toorhouder had desgevraagd opgemerkt: Laat 'Administratief-Technische Hulpmidde len' van de centrale bank maar eens research doen naar kasmachines, die op dieselolie lo pen. Dan komt zoiets misschien wei nooit meer voor.) Deze ongehoorde opmerking heeft kwaad bloed gezet. - Cliënten, die de inventarisatieformulieren van hun varkensfinanciering hardnekkig wei gerden in te leveren, omdat hun rekening ten tijde van de opvragingen een tegoedsaldo vertoonden, worden gewoon met rust gela ten. Wat 'n verstand toch, hè. - Eén van de cliënten heeft de bank beet ge had door Eurocheques uit te schrijven bij een nulsaldo. Er was geen toetsingsformulier aanwezig. Dat doet men op deze bank dus gewoonweg nooit. Het commentaar van de verantwoordelijke functionaris: De rekening houder heeft ons in april gestuurd met dit geintje. Kijk maar naar de openingsdatum van de rekening: t-4. Zo'n reactie moest na tuurlijk zwaar bestraft worden. - Enz. enz. enz. Een hele plak vol slakken, te bestrooien met twee kilo keukenzout. En iedere avond, op weg naar huis, houdt de Audi-op-gas stil bij dezelfde bossages. Want ge zoudt er ook gewoonweg (wat) van krijgen. Neuriën en fluiten zit er helemaal niet meer aan. Waarom moeten die lieden van de bank-onder-het-mes zich ook zo negatief op stellen? Een tip: probeer eens van beide kanten een menselijke benadering. Dat wordt namelijk door de meeste mensen van anderen ver wacht. Maak er gerust mee voort, anders moeten de gespreksartsen en psychologen van de centrale bank het namens u doen. De Knipbeurs Vakantie beleeft iedereen op een eigen manier. Hoofdzaak is en blijft dat er genoten wordt. De een zal een Hol landse strandwandeling als 'absoluut eindeloos' ervaren, terwijl een ander zweert bij de zuidelijke zon of bij het gaan optreden als straatmuzikant in New York. Harma Wesseling, werk zaam als boekhoudster bij de Rabo bank Bourtange-Vlagtwedde, nam dit voorjaar de impulsieve beslissing dat zij nu eens haar vakantie zou genieten door anderen de gelegenheid te bieden onbekommerd te genieten. Meer con creet gezegd, de Groningse Rabo- bankmedewerkster besloot als vrijwil ligster behulpzaam te zijn bij de ver zorging van een Rode Kruis-vakantie- week in het Drentse Wezup. Het werd in zeer bijzondere zin een on vergetelijke gebeurtenis, die wat haar betreft volgend jaar gegarandeerd een herhaling krijgt. Sterker nog, ze kan zich goed voorstellen dat er hier of daar in het land misschien best collega's te vin den zijn die er net zo over denken en die door haar voorbeeld misschien ook op een dergelijk idee worden gebracht. 'Je hebt er geen notie van hoeveel per soonlijke voldoening het schenkt te kun nen optrekken met mensen die er niet zoals wij maar op uit hoeven te trekken,' vertelt een enthousiaste Harma, terwijl ze nog nageniet van de fantastische da gen die ze beleefde met de groep van ruim dertig bejaarde gehandicapten uit de provincie Utrecht. Een week lang waren ze aan de zorgen van 23 vrijwilligers toevertrouwd. Harma vertelt hoe ze gekomen is tot haar op merkelijk besluit zich als helpster be- schikbaarte stellen. 'De aanleiding vormde een lezing voor de jeugdvereni ging in mijn woonplaats. Die inleiding met dia-klankbeeld werd verzorgd door iemand van het Rode Kruis uit Zuidlaren. Het vrijwilligerswerk stond daarin cen traal. Het deed me wel wat, en naarmate ik er langer over nadacht ging ik me steeds nadrukkelijker de vraag stellen: Waarom eigenlijk niet?' Wel realiseerde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 29