en overdracht van een kantoor gepaard. De plaatselijke Rabobank te IJmuiden zelf is niet zonder nadruk pal tegenover het stadhuis gevestigd. Een gebouw van acht bouwlagen en anders niets, lieten strenge gemeentelijke planologen de as pirant-bouwers weten. Hoewel de pas 15 jaar geleden opgerichte bank zich aanvankelijk niet bepaald geroepen voelde als huurbaas te gaan fungeren, besloot men met jeugdig elan toch de mooie bouwkans aan het stadhuisplein maar te benutten. Op het dak van ge bouw De Beurs prijkt inmiddels alweer sinds 1973 de naam Rabobank, zo groot dat de voorbijganger het visitekaartje niet licht over het hoofd zal zien. Etages waar de bank geen gebruik van maakt gingen naar de onderwijsinspectie en enkele handelsondernemingen. Al in een vroeg stadium raakte de bank betrokken bij proeven met een gewijzigde kantoor inrichting: er kwam extra aandacht voor de wensen van het publiek uit voort, een scheiding ook tussen langzaam en snel kasverkeer. 'Kom voor de dag. Maak dui delijk kenbaar wat je te bieden hebt', bent op pad met een transport dat de ene keer 160 meter diep steekt, terwijl zo'n booreiland op een ponton bijvoor beeld weer zo'n 85 meter boven de wa terspiegel uitsteekt. Daar moet je wel mee leren varen.' Wijsmuller beschikt in totaal over 25 varende eenheden, zuiver gebouwd op doelmatigheid. Voor de be manning - vier of zes maanden onafge broken aan boord - worden haastig mo gelijkheden tot vertier gezocht. Zelfs gaan er tegenwoordig per post al tv-pro- gramma's op videoband naar de sche pen. Verspreid over de hele wereld kan Wijsmuller doorlopend materiaal inzet ten, met als paradepaardjes de 14 000 pk metende Typhoon en de Tempest. Kantoren heeft de rederij in Houston, Londen, Parijs, Tokio, Hamburg, Singa pore en Hong Kong. Bij scheepsrampen waar ook ter wereld ligt er in de nabij heid vaak wel materiaal van Wijsmuller op station. Van de 450 personeelsleden is er niet een die niet met gespannen aandacht het verloop volgt van iedere bergingsoperatie. In het pand aan de ha venkant te IJmuiden zijn de wanden van zellig. Er moeten ogenblikkelijk bergings experts uitgevlogen kunnen worden.' Specialisten heeft men bij Wijsmuller op velerlei gebied. Onlangs wisten inge nieurs uit eigen bedrijf nog met succes afzinkbare zwaartransportschepen van een geheel nieuw type te construeren, voor het transport van baggermolens e.d. Deze combinatie van een bak en normaal schip kan direct naast het te verslepen object horizontaal tot maxi maal 6,5 meter diepte worden afgezon ken en dan zo'n 13 500 ton tillen. Zodra bezoekers in IJmuiden met begrippen als Hollands glorie beginnen te stoeien, legt men bij Wijsmuller het liefst de na druk op 'de pioniersrol die ons volk ver vult bij het ontwikkelen van nieuwe transportmiddelen'. Maar intussen schreven de Wijsmuller-Boys onlangs in de Straat van Gibraltar wel weer ge schiedenis op bergingsgebied, toen men een gestrande tanker met 1 000 000 m3 vloeibaar gas aan boord 'behandelde'. Sinds de gasexport per schip op gang kwam was dit de eerste calamiteit in deze sector. Een hels karwei, waaraan volstrekt geen ruchtbaarheid werd gege ven. Al het gas uit de El Paso Paul Kaiser werd overgepompt bij een temperatuur van-260 graden Fahrenheid. De Griek betekende de duizendste berging die Wijsmuller sinds de oprichting in 1913 voor z'n rekening nam. Alsof het zo moest zijn luidde de filosofie achter het systeem dat nadien in brede kring navolging vond. Het is een geluid dat op verschillende plaatsen in IJmuiden regelmatig te be luisteren valt. Wel zeer nadrukkelijk klinkt het credo aan het Sluisplein waar knapen van sleepboten liggen, keurig in het gelid, gereed om bij het minste of geringste uit te rukken. Het gerieflijke kantoor op de wal is de zetel van Wijs muller, het bedrijf dat samen met Hoog ovens de naam IJmuiden maakte tot een wereldbegrip. IJmuidenaren hebben zo nu en dan echt ook wel even reden om trots te zijn wanneer hun Wijsmuller weer eens hier of daar in een uithoek van de wereld voor sensationele krante koppen zorgt via spectaculaire bergings- klussen van gestrande schepen of losge slagen booreilanden. Dan weer zijn de mannen van Wijsmuller in de weer als er gemillimeterd moet worden bij het ver slepen van zware objecten tussen ver schillende continenten. Veelzeggend de tail: de wetenschap dat er bij een miljoe- nensleep Nederlandse boten 'op kop gaan' drukt de verzekeringspremies aan zienlijk. Toch is het telkens weer span nend als er voor aanlokkelijke opdrach ten een prijs moet worden afgeschoten. Concurrentie is er voldoende, al komt men voor de hachelijke zaakjes meestal toch wel bij de Nederlanders terecht. Ze verspelen weinig van wat ze verslepen, zo leert de ervaring. Als je de verhalen geloven mag dan is het sleepwerk zelfs vervelend. 'Stroom en weersgesteldheid,' aldus de zegs man, 'beïnvloeden natuurlijk de speed met zo'n ding achter je kont. Maar echt enerverend wordt het pas in moeilijke omstandigheden. Dan komen je kwali teiten naar voren. Dan moet een beman- ning zich kunnen weren. Vergeet niet, je een vertrek volledig met zeekaarten be hangen. Ook de posities van de concur renten staan er nauwkeurig aangege ven I De geldende condities in dit we reldje kent iedereen. De maatschappij die er niet in slaagt een berging tot een goed eind te brengen, beurt geen cent. Onze zegsman: 'De situatie dat je zoals in onze bedrijfstak achteraf pas in debat gaat over je prijs is tamelijk uniek. Maar stel je voor dat je eerst moest gaan pra ten over contracten. Lijkt me niet zo ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 28