en overdracht van een kantoor gepaard.
De plaatselijke Rabobank te IJmuiden
zelf is niet zonder nadruk pal tegenover
het stadhuis gevestigd. Een gebouw van
acht bouwlagen en anders niets, lieten
strenge gemeentelijke planologen de as
pirant-bouwers weten. Hoewel de pas
15 jaar geleden opgerichte bank zich
aanvankelijk niet bepaald geroepen
voelde als huurbaas te gaan fungeren,
besloot men met jeugdig elan toch de
mooie bouwkans aan het stadhuisplein
maar te benutten. Op het dak van ge
bouw De Beurs prijkt inmiddels alweer
sinds 1973 de naam Rabobank, zo groot
dat de voorbijganger het visitekaartje
niet licht over het hoofd zal zien. Etages
waar de bank geen gebruik van maakt
gingen naar de onderwijsinspectie en
enkele handelsondernemingen. Al in een
vroeg stadium raakte de bank betrokken
bij proeven met een gewijzigde kantoor
inrichting: er kwam extra aandacht voor
de wensen van het publiek uit voort, een
scheiding ook tussen langzaam en snel
kasverkeer. 'Kom voor de dag. Maak dui
delijk kenbaar wat je te bieden hebt',
bent op pad met een transport dat de
ene keer 160 meter diep steekt, terwijl
zo'n booreiland op een ponton bijvoor
beeld weer zo'n 85 meter boven de wa
terspiegel uitsteekt. Daar moet je wel
mee leren varen.' Wijsmuller beschikt in
totaal over 25 varende eenheden, zuiver
gebouwd op doelmatigheid. Voor de be
manning - vier of zes maanden onafge
broken aan boord - worden haastig mo
gelijkheden tot vertier gezocht. Zelfs
gaan er tegenwoordig per post al tv-pro-
gramma's op videoband naar de sche
pen. Verspreid over de hele wereld kan
Wijsmuller doorlopend materiaal inzet
ten, met als paradepaardjes de 14 000
pk metende Typhoon en de Tempest.
Kantoren heeft de rederij in Houston,
Londen, Parijs, Tokio, Hamburg, Singa
pore en Hong Kong. Bij scheepsrampen
waar ook ter wereld ligt er in de nabij
heid vaak wel materiaal van Wijsmuller
op station. Van de 450 personeelsleden
is er niet een die niet met gespannen
aandacht het verloop volgt van iedere
bergingsoperatie. In het pand aan de ha
venkant te IJmuiden zijn de wanden van
zellig. Er moeten ogenblikkelijk bergings
experts uitgevlogen kunnen worden.'
Specialisten heeft men bij Wijsmuller op
velerlei gebied. Onlangs wisten inge
nieurs uit eigen bedrijf nog met succes
afzinkbare zwaartransportschepen van
een geheel nieuw type te construeren,
voor het transport van baggermolens
e.d. Deze combinatie van een bak en
normaal schip kan direct naast het te
verslepen object horizontaal tot maxi
maal 6,5 meter diepte worden afgezon
ken en dan zo'n 13 500 ton tillen. Zodra
bezoekers in IJmuiden met begrippen
als Hollands glorie beginnen te stoeien,
legt men bij Wijsmuller het liefst de na
druk op 'de pioniersrol die ons volk ver
vult bij het ontwikkelen van nieuwe
transportmiddelen'. Maar intussen
schreven de Wijsmuller-Boys onlangs in
de Straat van Gibraltar wel weer ge
schiedenis op bergingsgebied, toen men
een gestrande tanker met 1 000 000 m3
vloeibaar gas aan boord 'behandelde'.
Sinds de gasexport per schip op gang
kwam was dit de eerste calamiteit in
deze sector. Een hels karwei, waaraan
volstrekt geen ruchtbaarheid werd gege
ven. Al het gas uit de El Paso Paul Kaiser
werd overgepompt bij een temperatuur
van-260 graden Fahrenheid. De Griek
betekende de duizendste berging die
Wijsmuller sinds de oprichting in 1913
voor z'n rekening nam. Alsof het zo
moest zijn
luidde de filosofie achter het systeem
dat nadien in brede kring navolging
vond.
Het is een geluid dat op verschillende
plaatsen in IJmuiden regelmatig te be
luisteren valt. Wel zeer nadrukkelijk
klinkt het credo aan het Sluisplein waar
knapen van sleepboten liggen, keurig in
het gelid, gereed om bij het minste of
geringste uit te rukken. Het gerieflijke
kantoor op de wal is de zetel van Wijs
muller, het bedrijf dat samen met Hoog
ovens de naam IJmuiden maakte tot een
wereldbegrip. IJmuidenaren hebben zo
nu en dan echt ook wel even reden om
trots te zijn wanneer hun Wijsmuller
weer eens hier of daar in een uithoek
van de wereld voor sensationele krante
koppen zorgt via spectaculaire bergings-
klussen van gestrande schepen of losge
slagen booreilanden. Dan weer zijn de
mannen van Wijsmuller in de weer als er
gemillimeterd moet worden bij het ver
slepen van zware objecten tussen ver
schillende continenten. Veelzeggend de
tail: de wetenschap dat er bij een miljoe-
nensleep Nederlandse boten 'op kop
gaan' drukt de verzekeringspremies aan
zienlijk. Toch is het telkens weer span
nend als er voor aanlokkelijke opdrach
ten een prijs moet worden afgeschoten.
Concurrentie is er voldoende, al komt
men voor de hachelijke zaakjes meestal
toch wel bij de Nederlanders terecht. Ze
verspelen weinig van wat ze verslepen,
zo leert de ervaring.
Als je de verhalen geloven mag dan is
het sleepwerk zelfs vervelend. 'Stroom
en weersgesteldheid,' aldus de zegs
man, 'beïnvloeden natuurlijk de speed
met zo'n ding achter je kont. Maar echt
enerverend wordt het pas in moeilijke
omstandigheden. Dan komen je kwali
teiten naar voren. Dan moet een beman-
ning zich kunnen weren. Vergeet niet, je
een vertrek volledig met zeekaarten be
hangen. Ook de posities van de concur
renten staan er nauwkeurig aangege
ven I De geldende condities in dit we
reldje kent iedereen. De maatschappij
die er niet in slaagt een berging tot een
goed eind te brengen, beurt geen cent.
Onze zegsman: 'De situatie dat je zoals
in onze bedrijfstak achteraf pas in debat
gaat over je prijs is tamelijk uniek. Maar
stel je voor dat je eerst moest gaan pra
ten over contracten. Lijkt me niet zo ge-