triciteitsverbruik per jaar komt overeen met de behoeften van Rotterdam, Am sterdam en Den Haag samen. Op het fa brieksterrein van 800 ha ligt 200 kilome ter spoorlijn. Voor degenen onder het personeel (22 000 personen in totaal) die buiten de IJmond wonen, bestaat er gratis busvervoer: 28 buslijnen voor de ploegendienst, 19 buslijnen voor de dag dienst en 24 bussen voor de kantoor dienst. Dagelijks vervoersaanbod: 5000 mensen, ofschoon naar schatting 50 procent van het personeel 'buiten' woont. Herhugowaard en Alkmaar zijn veruit favoriet. Ruim 200 miljoen gulden belopen de investeringen die Hoogovens de afgelopen tien jaar deed om de mi- lieuoverlast te beperken. Er zijn zo'n 25 meetposten opgesteld voor de mate van luchtverontreiniging en geluidshinder. Met de exploitatie van alle voorzienin gen is jaarlijks 85 miljoen gemoeid. Het gaat om de bouw van fluisterlocomotie- ven, of om nieuwe toepassingen op het gebied van de stofbestrijding. Sproeito- rens flankeren de ertsopslagterreinen, over het fabrieksterrein patrouilleren sproeiwagens. Vijftig man personeel is voortdurend in de weer bij het milieube heer. Maar aan omwonenden die via de klachtentelefoon iets hinderlijks te mel den hebben, ontbreekt het niet. Som migen draaien het nummer (negenzes- driemaalnul) blindelings. 'Nee, een be drijf dat onopgemerkt aan de omgeving voorbijgaat zullen we ondanks onze maatregelen vast en zeker nooit wor den,' stelt een voorlichtingsfunctionaris vast. Geen wonder dat bij zoveel bedrijvigheid nooit iemand IJmuiden als een verleng stuk ziet van Amsterdam, terwijl een plaats als Hoek van Holland wel voort durend in een adem wordt genoemd met Rotterdam. Tegelijk echter verklaart het waarom IJmuiden weieens gering schattend betiteld wordt als de arbei derswijk van de gemeente Velsen. Van de 61 000 inwoners die de gemeente Velsen telt, neemt IJmuiden er circa 38 000 voor zijn rekening. Er moet een snelle greep in het verleden gedaan worden om de eerste aanzetten hiertoe te vinden. De problemen van Amsterdam als havenstad zijn in de vo rige eeuw zo langzamerhand tot on oplosbare omvang gegroeid. Schepen worden alsmaar groter, terwijl de vaar geul van het IJ voortdurend dreigt te verzanden. Als een kapitaal kanaal naar Den Helder niet de gewenste oplossing blijkt te bieden oppert de koopmans stand het stoutmoedige plan tot aanleg van een vaarweg door Holland op z'n smalst. Het gaat naar goed vaderlands gebruik met mirakels veel (politiek) touwtrekkerij gepaard, maar in novem ber 1876 kan koning Willem III hier aan de zogenaamde IJ-Muiden toch het wa terstaatkundige huzarenstukje van de kanaalmaatschappij komen openen. Ver geten zijn alle tegenslagen, vergeten de schermutselingen met de onbeschofte Engelse bouwbazen. De kanaalwerkers blijven achter, in kommervolle en vaak bittere omstandigheden. Meer dan een nederzetting zal IJmuiden in die dagen nauwelijks geweest zijn. Groot en gevarieerd is wel de reeks ver halen over ongerechtigheden in het toenmalige woeste westen. Daarmee vergeleken moet de inhoud van india nenboeken nog zoetsappig zijn. Spoedig krijgen de ruwe aardwerkers gezelschap van allerlei vissersvolk. Waar een haven is, daar valt immers wat te verdienen. Niet lang daarna komt de eerste indus trievestiging op gang. Vanuit de Zaan streek rukken de eerste papiermakers tot de kanaaloever op. Na de eerste wereld oorlog, als Nederland het belang van een eigen staalindustrie heeft leren inzien, valt opnieuw de keus op IJmuiden. Ijzer erts en kolen als voornaamste grond stoffen kunnen zonder enig probleem rechtstreeks vanaf zee aangevoerd wor den eri via diezelfde Noordzee verdwijnt ook een gedeelte van de produktie weer met gèmak. De toevloed van de beno digde arbeidskrachten maakt IJmuiden spoedig tot een staalkaart van het Ne derlandse volk. De gelovige vissers bij voorbeeld hebben het over 'het rode dorp' als ze de omgeving bedoelen waar de papierfabriek staat. Wat dan volgt is de periode van de Duit se bezetting. Onvoorstelbaar slaan de moffen toe. De invloeden die ervan uit gaan, overtreffen al het voorgaande. IJ muiden en omgeving zijn spoedig her schapen in een compleet bastion. Vol gens tellingen gaat het daarbij om bijna vijfhonderd verdedigingswerken, meest bunkers. Een ervan, 200 x 75 meter me tend, doet dienst als schuilplaats voor onderzeeboten. Het ongenaakbare grijze gevaarte net binnen de vangarmen van de pieren heeft tot op de dag van van daag toe stand gehouden. Allerlei bedrij ven kunnen er opslagruimte huren. Ook vluchtige terreinverkenningen in het duingebied vestigen voortdurend de aandacht op tal van oorlogssouvenirs. Op een monumentale steenklomp voor het stadhuis staat een gedenkwaardige tekst gebeiteld: 'Geen wond hoe diep ook geslagen, kan dit volk in nood doen versagen'. De bijbehorende geschiede nis brandt de plaatselijke bevolking als het ware nu nog op de lippen. Uit vrees voor een Engelse invasie vanuit zee heb ben de Duitsers tegen het einde van de oorlog een groot deel van IJmuiden la ten ontruimen en vervolgens alles met de grond gelijk gemaakt. Bijna dertigdui zend mensen moesten maar zien hoe ze elders een goed heenkomen vonden. De bezetters wensten voor hun zware ge schut een onbelemmerd schootsveld. Na de bevrijding was er meer werk aan de winkel dan ooit tevoren. Vrijwel het ge hele centrum van IJmuiden was wegge vaagd. Er waren 3200 huizen gesloopt, terwijl er 1400 als gevolg van bombar dementen averij vertoonden. De haven lag vol wrakken en geen mens temidden van die gehavende troep wist goed waar men beginnen moest. Om te zien of het uiteindelijk toch gelukt is, hoef je niet ver te gaan. Zelfs fijnge malen puin van verwoeste huizen kwam bij de wederopbouw in de beginfase mooi van pas. Volgens plan verrezen uit gestrekte nieuwe stadswijken met veel etagebouw. Te laat zag men in dat de bestaande be bouwing hier en daar het waard was ge spaard te blijven. Zo verloederde vooral oud-IJmuiden sterk, het aloude haven kwartier. Veel zal er in dit buurtje gele den en gestreden zijn. Het had onmis kenbaar karakter, zoveel zelfs dat de po vere resten van wat bewaard bleef vol-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 25