m im Mm 18 Met een diepe zucht komt de trein tot stilstand. Geen mens stapt uit. Wie gaat nou ook tot oud-IJmuiden. Wat zou iemand moeten zoeken in zulk een mor sige omgeving? Dan maar weer terug richting Haarlem. Julianakade, Casem- brootstraat, IJmuiderstraatweg, Velsen- Zuid en ga zo maar door. Liefst negen keer is het stoppen geblazen op dit ver moeiende boemellijntje door de ge meente Velsen. Een veredelde tram- dienst, moppert de conducteur. Je bent hoogstwaarschijnlijk sneller per bus in Haarlem. De beide haltes in Santpoort leveren nog vrij wat klandizie. Het is aar dig wonen ginds, vandaar. Dan heb je natuurlijk bij Driehuis-Westerveld je vas te publiek, maar verderWat er komt na die halte bij het eerste Nederlandse crematorium heeft niks meer te beteke nen in ons vak. En in IJmuiden zelf, ik zou er geeneens begraven willen wor den. Heel die gemeente Velsen is feite lijk trouwens weinig meer dan een sa menraapsel, een aantal plaatsen die toe vallig om volstrekt onduidelijke redenen een administratief geheel vormen. Vroe ger had je ten minste nog een billijker si tuatie toen de gemeente Velsen en Santpoort was geheten. Maar daar heeft Napoleon omstreeks 1811 in een vlaag van woede een streep doorgehaald. Zij ne keizerlijke majesteit kon het niet zet ten dat er te Santpoort niemand op de been was om hem tijdens een bliksem bezoek te begroeten, terwijl die van Vel sen wel door het stof kropen. Daar ligt het begin van alle ellende. Gelukkig gaat de verongelijkte taal van de NS-man grotendeels verloren in de treingalop. IJmuiden zou de weerzin wekkende opruierspraat anders vast niet in dank hebben afgenomen. Zo'n opmer king over samenraapsel is nog tot daar aan toe. De barrières zijn er nou een maal. Vanaf 1876 alweer bestaat het Noordzeekanaal. Zo'n waterweg fun geert als scheidslijn, daar doe je niks aan. Velsen-noord is er onbetwist in sterke mate door georiënteerd geraakt op Beverwijk. Toch is er wel samenwer king. Het kan ook moeilijk anders nu het gigantische complex van de Hoogovens staalfabrieken steeds verder oprukt. De beschikbare terreinen op grondgebied van de gemeente Velsen waren jaren ge leden al niet meer toereikend. De ge meente Beverwijk moest bijspringen, la ter ook Heemskerk. In totaal is er nu benoorden het kanaal een terrein van 800 hectaren in gebruik, zo ongeveer overeenkomend met het grondgebied van Naarden of Bussum. De opening van de Velsertunnel in 1957 plus de bijbehorende aan- en afvoerrou- tes drukte opnieuw een stukje Velsen ongewild in een isolement. Welke ge haaste weggebruiker slaat er nou acht op het landinwaarts gelegen plukje hui zen rond dat robuuste kerkgebouw? De torenklok lijkt wel te zijn stilgezet, hier in oud-Velsen. Toch ligt temidden van dit vergeten stiltecentrum de bakermat voor alle bedrijvigheid verderop. Dag en nacht is te merken hoe de oude kern langs alle kanten finaal overvleugeld werd. Het vrachtverkeer dendert af en aan. Zo nu en dan kruipt over het water een schip naar zee. Twee, drie sleepbo ten ervoor, een en al motor. Je hoort on der de scheepshuid de motoren trom melen. Aan de achtersteven hangt wa rempel nog zo'n opdondertje om de reus in bedwang te houden. Toch een mach tig gezicht, evenals die duizenden licht jes bij avond. Zij geven IJmuiden dan de aanblik van een miljoenenstad. De staal stad aan zee kent-geen rust. Op de ter reinen van Hoogovens heerst dag en nacht activiteit. Dank zij een besnoei ingsplan van 200 miljoen gulden krab belde de nationale staalreus in 1978 na vier verliesgevende jaren weer de goede richting uit. Aan het begin van een dui zelingwekkend produktieproces staan momenteel vijf hoogovens waaraan het bedrijf zijn naam ontleent. Het daar ge wonnen ruwijzer, naderhand veredeld tot staal en in vormen gegoten, vindt aansluitend via de walserijen zijn be stemming. Hoogovens verkoopt staal in meer dan duizend variëteiten, van be tonstaal tot flinterdun vertind blik. Jaar lijks gaat het in totaal om ruim 5 miljoen ton. Ruim zeventig procent ervan is be stemd voor de export. Iedere 40 minuten spuien de beide staalfabrieken een nieu we hoeveelheid vloeibaar staal in blok vormen tot desgewenst 32 ton elk. Welk aspect van dit bedrijf men ook belicht, onophoudelijk blijkt er sprake van grote getallen en enorme proporties. Het elek-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 24