Scheepsbel verving startschot Fietsen voor een beker van wereldformaat Arie Versluis was een gelukkig man. Eerst al op het ereschavotje die onberis pelijke huldiging door een dito Rabo- bank-miss. En dan vervolgens nog een bokaal die als beloning werkelijk een winnaar van de wereldtitel niet zou mis staan. In plaats daarvan bemachtigde onze renner uit Ameide op de Scheve- ningse boulevard moeizaam de overwin ning in een vakantiewielercriterium voor amateurs. Het kwam neer op een slo pende rit van 120 kilometer, dapper in gang gezet door de Scheveningse Rabo- bankdirecteur. Hij deed het met een in deze omgeving heel toepasselijke ruk aan een scheepsbel ter vervanging van het obligate startpistool. Voor circa 80 wielrenners vormde dat het beginsignaal voor een afmattingsslag van enkele uren. Hitte, een straffe bries uit zee en een venijnige klim naar de plaatselijke vuurtoren - het waren kwellingen die tot de laatste van de 32 ronden hun tol eis- afgezet worden, de plaatsing van vlag- gemasten vroeg aandacht, de spandoe ken en het finishdoek van de Rabobank vooral. Zo vielen er honderden zaken te regelen. Waar stationeerde men de ambulance 'voor eventualiteiten'? Rugnummers voor de deelnemende renners moesten er komen. Maar ook klapstoeltjes voor de jurywagen, krijtjes voor het aanbren gen van de finishlijn, een verse witte an jer voor elk van de KNWU-officials en het bandje met Rabobank-reclame- boodschappen voor de geluidswagen niet te vergeten. Dat de Rabobank - in dit geval de gezamenlijke Rabobanken die hun werkterrein vinden in Den Haag - in het financiële gedeelte van het eve nement een behoorlijk aandeel had, zal bij geen der aanwezigen onopgemerkt zijn gebleven. Aan schallende reclame boodschappen via de geluidsinstallatie geen gebrek. Zelfs het slot van het wie- Ierfestijn speelde zich af onder Rabo- bankvlag. Namens het regiokantoor Rot terdam van de Centrale Rabobank ont popte regiodirecteur Oosterwaal zich als betaalmeester voor de moegestreden coureurs. Bescheiden premie-envelop- pen, maar ook een hele familie bekers met de voor Arie Versluis bestemde kan jer als oogverblindend middelpunt. ten. Van de gestarte renners doken er slechts 18 op in het eindklassement. De rest staakte voortijdig de strijd: afgemat, of 'gelapt' en door de wedstrijdleiding uit de koers genomen wegens het oplo pen van een ronde achterstand of meer Een bejaarde liefhebber langs het parkoers schudde misprijzend het hoofd na de zoveelste onheilsboodschap van de microfonist. 'Schandelijk.' Hoe moest hij anders zijn teleurstelling ver woorden over zoveel 'gebrek aan mo raal'? Nee meneer, geef me dan de ge neratie renners van voor de oorlog maar; die waren toch tot heel wat meer in staat, en dat ondanks slechter materiaal en erbarmelijke wegen Intussen volgde deze insider met ge spannen aandacht het wedstrijdverloop. Tot in tienden van seconden nauwkeurig registreerde hij elke ronde hoe de beide koplopers Arie Versluis en de Australiër Garry Sutton de voorsprong van meer dan een minuut die ze bijeen trapten weer moesten prijsgeven aan de dappe re achtervolger Bas van Lamoen uit Ros malen. Briesend, snuivend, stampend op de pedalen verkreeg de eenzame strijder ten slotte onder luid applaus de verdien de aansluiting. Maar in de eindspurt kwam hij er uitgeblust niet meer aan te pas. In zijn eentje zorgde hij er intussen wel voor dat aan de Scheveningse bou levard niet alleen de kenners hun hart konden ophalen. Het enthousiaste wed strijdcommentaar via de geluidsinstalla tie lokte zelfs bikinimeisjes weg van het strand, al keerden ook boulevardgangers de pedaalridders resoluut hun rug toe. Zij hadden geen oog voor 'changerende renners', of het spektakel bij 'de arrivee', noch voorde 'rappe Unionman' in zijn aërodynamische pak. Wat interesseer den hen de kladbriefjes vol koersbijzon- derheden die telkens nabij de jurywagen uit het raam van een volgwagen met of ficials werden gegooid? Dan kon je maar beter blijven turen over zee, waar de gol ven een schouwspel garandeerden dat toch immers door niets te evenaren viel Bestuur en leden van de plaatselijke toer- en wielerclub 'De Kampioen' (voor wielernullen moet even aangehaald worden dat het hier gaat om de vereni ging die toch maar een crack als Bertje Pronk voorbracht) waren zo vrij er al thans tijdelijk een ander standpunt op na te houden. Reeds in alle vroegte moest het wedstrijdparkoers met dranghekken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 23