- v ll 16 oP^tage Wielrennen in Schevenin- gen. Een zonnig gezellig heidsevenement met als enige wanklank het feit dat in de loop van de dag de verzamelde coureurs tot de pijnlijke ontdekking kwamen dat drie veder lichte fietsjes elk ter waarde van 3 mille spoor loos bleken te zijn. Rabo- band publiceert hierbij een relaas over het eve nement dat in het begin stadium door de organi satoren ambitieus werd uitgeroepen tot een soort generale repetitie op de wereldkampioenschap pen voor amateur-wiel renners te Valkenburg. Als extra attracties: een tijdrit voor damesploegen plus een koers voor vete ranen en liefhebbers. Het internationale gezelschap amateurs ging onbetwist als klapstuk gelden. Ka nonnen uit vele landen zouden aan de start ver schijnen. Maar naarmate het uur U naderde bleek het zware geschut spoor loos, behoudens een ver dwaald groepje Noren, een paar Belgische ijs- boeren, een Engels sa menraapsel en vier Aus traliërs die individueel een best stukje konden fietsen. Juist zulk soort verras sende gebeurtenissen zijn het waar begunstigers of sponsors nogal eens mee te maken krijgen en waar ze op berekend moeten zijn. In dit geval waren de op Haags grondgebied werkzame Rabobanken bereid het Scheveningse wielerfestijn financieel voor een deel te adopte ren. De betrokken banken zelf (geconfronteerd met een 'lekker' plan) beslo ten, ofschoon men er on wennig tegenover stond, het gokje te wagen. Van daar dit verhaal, dat tege lijk een oproep wil zijn. Sponsoring - volgens de verklaarde tegenstanders een avontuur - is een be grip waarmee banken, gewild of ongewild, in toenemende mate gecon fronteerd raken. Dat ff H - vraagt niet alleen om het afwegen van belangen, maar tevens om uitwisse ling van gedachten, ideeën, verwachtingen en ervaringen. Een nabe schouwing over de wie- Ierervaringen stond bij de Haagse banken al van meet af aan op het pro gramma. Maar wellicht zijn er elders in het land banken die over eigen sponsorervaring best eens een boekje zouden willen opendoen. Het kan. De Rabobankkolom- men staan er voor open. Aan vragen die het le zerspubliek zullen bezig houden ontbreekt het niet: door welke keuze motieven liet een bank zich leiden bij de sponso ring? Wat wordt er gebo den in ruil voor de finan ciële tegemoetkoming? Welke ongewisse facto ren gelden er op organi satiegebied? Welke ver wachtingen waren er? Welke effecten beoogde men? In welk opzicht had de bank profijt van haar begunstigersrol? KafSfc'YJG.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 22