Elke automobilist kan volgens deskun
digen zonder moeite 10 tot 25 procent zui
niger rijden. De auto zelf en de staat
waarin die verkeert bepalen voor een groot
deel hoeveel benzine nodig is om een kilo
meter te rijden. De manier van rijden is
ook van veel invloed. Het is misschien het
intrappen van een open deur, maar hard
rijden kost écht enorm veel brandstof, mis
schien wel meer dan de mensen willen we
ten. En ook de manier van stilstaan is be
langrijk.
Nederland verrijdt per jaar zo'n vijf mil
jard gulden aan benzine en dieselolie.
Daar is, naar schatting, niet minder dan
ongeveer één miljard gulden, ofwel een
vijfde deel bij die gewoon verspild wordt.
Vermorst dus. Achteloos gebruikt. Het is
gezien de totale energiesituatie in de we
reld méér dan ooit noodzakelijk dat we
daar iets aan doen. Voor het goede doel.
Maar ook voor de eigen portemonnee.
Want één miljard gulden op de bijna vier
miljoen auto's betekent toch dat de gemid
delde automobilist zo'n f260,- per jaar
weggooit. Gewoon via de uitlaat van zijn
auto.
ledereen die een auto tot z'n beschikking
heeft kan die 10 tot 25 zuiniger rijden.
Dus niet alleen de jakkeraars en de
scheurders. Of die mensen die, wachtend
voor een verkeerslicht, graag wat met hun
gaspedaal spelen. Maar iedere Nederlan
der in welke auto dan ook. We laten hier
wat tips volgen. En geven ook aan waar
enkele autofabrikanten mee bezig zijn om
wat aan energiebesparing te doen.
Hoe gemakkelijker, hoe soepeler, hoe
plezieriger een auto rijdt, hoe minder 'dorst
hij heeft'. Tijdige servicebeurten, waarbij
vooral op de bougies, de afstelling van de
ontsteking en de wielen wordt gelet, kun
nen soms wel tien procent aan brandstof
schelen.
Let op de banden. Zijn die aan een be
paalde kant meer afgesleten dan hapert er
wat aan het sporen van de wielen.
Denk om de bandenspanning. Te zach
te banden kunnen ongeveer 5 procent meer
brandstof per kilometer kosten.
Haal een ongebruikte imperiaal meteen
van het dak. Die veroorzaakt alleen maar
extra luchtweerstand en dus meer benzine
verbruik.
Veel remmen kost brandstof. Houdt de
auto zoveel mogelijk in beweging, dus zo
min mogelijk remmen en schakelen. Het
enige wat je daarvoor moet doen is wat
verder vooruitkijken en wat zorgvuldiger je
snelheid kiezen. Snel optrekken en dan
weer moeten afremmen voor het volgende
stoplicht kost massa's benzine.
Schakel sneller over naar een volgende
versnelling. Misschien heb je dan het ge
voel dat de auto wat langzamer optrekt
omdat die felle brom onder de motorkap
weg is. Maar in reële snelheid maakt het
nauwelijks iets uit. Wel bespaar je er flink
wat brandstof mee.
Voor je 's morgens wegrijdt hoeft de
motor helemaal niet even warm te draaien.
Als je eerst even wat rustig aandoet, dan
kan de motor er prima tegen na een koude
start meteen weg te rijden. Het scheelt wél
in het benzineverbruik.
Moet er bij een koude start worden ge-
choked, doe de choke dan zo gauw moge
lijk weer dicht. Eventjes opletten!
Bij de meeste auto's hoeft bij het cho
ken géén gas bijgegeven te worden. Daar
door gaat het starten in de meeste gevallen
zelfs slechter. Lees er voor de zekerheid
het instructieboekje nog eens op na.
Denk aan de mogelijkheden van het
openbaar vervoer. Is het altijd nodig om in
de auto te stappen?
Het is veel efficiënter als je met z'n
tweeën, drieën of zelfs vieren van de auto
gebruik maakt. Probeer ritten te combine
ren met collega's of kennissen die dezelfde
kant uitgaan.
Zet bij een geopende brug of gesloten
spoorwegovergang altijd de motor af.
Te hard rijden kan je een bekeuring
kosten. Zeker kost het méér brandstof.
Geld kost het dus altijd.
maakt een veel hogere bandenspanning
mogelijk, wat besparend werkt.
Ford zoekt het in lichtere auto's. Op de
onderzoekafdeling van deze Amerikaanse
autogigant wordt gewerkt aan mogelijkhe
den om meer plastic in de auto te gebrui
ken. Verwacht wordt dat in 1985 tien tot
dertien procent van het gewicht van de
auto gevormd wordt door plastic onderde
len. Dat betekent dat de auto tegen die tijd
een dikke vijftig kilogram lichter zal zijn
dan nu. Een gewichtsvermindering bete
kent brandstofbesparing.
Op technische hogescholen wordt naar
stig gestudeerd op bezuinigende technie
ken. Er zijn daar al karretjes gemaakt die
één liter benzine gebruiken om ruim 730
kilometer af te leggen.
Volkswagen/Audi heeft een extra me-
tertje in het dashboard aangebracht. Die
geeft aan of de bestuurder zuinig rijdt of
niet. Nutteloze bewegingen van het gaspe
daal worden automatisch gemeld. Zo'n me-
tertje is ook los in de handel.
Opel voert testen uit met speciaal aan-
gepaste'auto's die op een mengsel van ben
zine en methanol kunnen rijden. Daarmee
kan vijftien procent op de autobenzine
worden bespaard, omdat het mengsel be
staat uit 85 benzine en 15 methanol.
Hetzelfde is het geval met de soortgelijke
alcoholmengsels, die in Brazilië en de Ver
enigde Staten van Noord-Amerika opgang
maken.
Fiat wil zijn motoren efficiënter met
benzine om laten springen. Nu al zijn ze
Als je alle stroomverbruikers op de auto
tegelijk gebruikt neemt het brandstofver
bruik met vijf tot acht procent toe, zo heeft
de ANWB berekend. Een selectief gebruik
van de achterruitverwarming, de ventila
tor, de radio/cassettespeler en de sigaret
tenaansteker kan dus een besparing aan
benzine opleveren. Ook de mistlampen en
vérstralers moet je maar eens vergeten.
Maar voor de verkeersveiligheid mag je
nóóit op de gewone autoverlichting bespa
ren!
Dat scheelt overigens toch nauwelijks in de
benzine.
Denken en doen
Wat doen de autofabrikanten nu aan een
zuiniger benzineverbruik?
Inwendige verbeteringen aan de ver
brandingsmotor zullen in 1985 zo'n vijftien
procent aan brandstof uitsparen. Britse
deskundigen zijn daar al druk doende mee.
Bandenfabrikant Goodyear heeft een
band ontwikkeld waarmee per volle benzi
netank 32 kilometer méér kan worden af
gelegd. Een speciale, ellipsvormige bouw
zo'n tien procent zuiniger dan de modellen
van tien jaar geleden. In de komende jaren
willen de technici daar nog eens tien pro
cent afhalen. Bovendien wordt naarstig ge
werkt aan het dieselmotorenplan van Fiat.
Een dieselmotor gaat immers veel effectie
ver om met de toegediende brandstof dan
een benzinemotor.
Vrachtwagens, caravans en bestelwa
gens zie je al steeds meer met neuskegels
uitgerust. Die zorgen voor minder lucht
weerstand en dus minder brandstofver
bruik. Dakspoilers hebben hetzelfde resul
taat.
Er worden losse apparaatjes gefabri
ceerd die tussen de carburateur en de
luchtaanzuigbuis in de motor moeten wor
den ingebouwd en waarmee een beter
brandstof-lucht-mengsel wordt verkregen.
Ook daarmee wordt bespaard op het ge
bruik van benzine, LPG of diesel.
Er gebeurt genoeg. Maar we moeten er zelf
ook wat aan doen, wil het allemaal echt
succes hebben. Als we als gebruikers van
energie het even vol kunnen houden en
écht zuinig met energie omspringen, dan
zal als het echt knijp wordt waarschijnlijk
genoeg alternatieve energie voorhanden
zijn om olie en gas nauwelijks meer nodig
te hebben.