Elke automobilist kan volgens deskun digen zonder moeite 10 tot 25 procent zui niger rijden. De auto zelf en de staat waarin die verkeert bepalen voor een groot deel hoeveel benzine nodig is om een kilo meter te rijden. De manier van rijden is ook van veel invloed. Het is misschien het intrappen van een open deur, maar hard rijden kost écht enorm veel brandstof, mis schien wel meer dan de mensen willen we ten. En ook de manier van stilstaan is be langrijk. Nederland verrijdt per jaar zo'n vijf mil jard gulden aan benzine en dieselolie. Daar is, naar schatting, niet minder dan ongeveer één miljard gulden, ofwel een vijfde deel bij die gewoon verspild wordt. Vermorst dus. Achteloos gebruikt. Het is gezien de totale energiesituatie in de we reld méér dan ooit noodzakelijk dat we daar iets aan doen. Voor het goede doel. Maar ook voor de eigen portemonnee. Want één miljard gulden op de bijna vier miljoen auto's betekent toch dat de gemid delde automobilist zo'n f260,- per jaar weggooit. Gewoon via de uitlaat van zijn auto. ledereen die een auto tot z'n beschikking heeft kan die 10 tot 25 zuiniger rijden. Dus niet alleen de jakkeraars en de scheurders. Of die mensen die, wachtend voor een verkeerslicht, graag wat met hun gaspedaal spelen. Maar iedere Nederlan der in welke auto dan ook. We laten hier wat tips volgen. En geven ook aan waar enkele autofabrikanten mee bezig zijn om wat aan energiebesparing te doen. Hoe gemakkelijker, hoe soepeler, hoe plezieriger een auto rijdt, hoe minder 'dorst hij heeft'. Tijdige servicebeurten, waarbij vooral op de bougies, de afstelling van de ontsteking en de wielen wordt gelet, kun nen soms wel tien procent aan brandstof schelen. Let op de banden. Zijn die aan een be paalde kant meer afgesleten dan hapert er wat aan het sporen van de wielen. Denk om de bandenspanning. Te zach te banden kunnen ongeveer 5 procent meer brandstof per kilometer kosten. Haal een ongebruikte imperiaal meteen van het dak. Die veroorzaakt alleen maar extra luchtweerstand en dus meer benzine verbruik. Veel remmen kost brandstof. Houdt de auto zoveel mogelijk in beweging, dus zo min mogelijk remmen en schakelen. Het enige wat je daarvoor moet doen is wat verder vooruitkijken en wat zorgvuldiger je snelheid kiezen. Snel optrekken en dan weer moeten afremmen voor het volgende stoplicht kost massa's benzine. Schakel sneller over naar een volgende versnelling. Misschien heb je dan het ge voel dat de auto wat langzamer optrekt omdat die felle brom onder de motorkap weg is. Maar in reële snelheid maakt het nauwelijks iets uit. Wel bespaar je er flink wat brandstof mee. Voor je 's morgens wegrijdt hoeft de motor helemaal niet even warm te draaien. Als je eerst even wat rustig aandoet, dan kan de motor er prima tegen na een koude start meteen weg te rijden. Het scheelt wél in het benzineverbruik. Moet er bij een koude start worden ge- choked, doe de choke dan zo gauw moge lijk weer dicht. Eventjes opletten! Bij de meeste auto's hoeft bij het cho ken géén gas bijgegeven te worden. Daar door gaat het starten in de meeste gevallen zelfs slechter. Lees er voor de zekerheid het instructieboekje nog eens op na. Denk aan de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Is het altijd nodig om in de auto te stappen? Het is veel efficiënter als je met z'n tweeën, drieën of zelfs vieren van de auto gebruik maakt. Probeer ritten te combine ren met collega's of kennissen die dezelfde kant uitgaan. Zet bij een geopende brug of gesloten spoorwegovergang altijd de motor af. Te hard rijden kan je een bekeuring kosten. Zeker kost het méér brandstof. Geld kost het dus altijd. maakt een veel hogere bandenspanning mogelijk, wat besparend werkt. Ford zoekt het in lichtere auto's. Op de onderzoekafdeling van deze Amerikaanse autogigant wordt gewerkt aan mogelijkhe den om meer plastic in de auto te gebrui ken. Verwacht wordt dat in 1985 tien tot dertien procent van het gewicht van de auto gevormd wordt door plastic onderde len. Dat betekent dat de auto tegen die tijd een dikke vijftig kilogram lichter zal zijn dan nu. Een gewichtsvermindering bete kent brandstofbesparing. Op technische hogescholen wordt naar stig gestudeerd op bezuinigende technie ken. Er zijn daar al karretjes gemaakt die één liter benzine gebruiken om ruim 730 kilometer af te leggen. Volkswagen/Audi heeft een extra me- tertje in het dashboard aangebracht. Die geeft aan of de bestuurder zuinig rijdt of niet. Nutteloze bewegingen van het gaspe daal worden automatisch gemeld. Zo'n me- tertje is ook los in de handel. Opel voert testen uit met speciaal aan- gepaste'auto's die op een mengsel van ben zine en methanol kunnen rijden. Daarmee kan vijftien procent op de autobenzine worden bespaard, omdat het mengsel be staat uit 85 benzine en 15 methanol. Hetzelfde is het geval met de soortgelijke alcoholmengsels, die in Brazilië en de Ver enigde Staten van Noord-Amerika opgang maken. Fiat wil zijn motoren efficiënter met benzine om laten springen. Nu al zijn ze Als je alle stroomverbruikers op de auto tegelijk gebruikt neemt het brandstofver bruik met vijf tot acht procent toe, zo heeft de ANWB berekend. Een selectief gebruik van de achterruitverwarming, de ventila tor, de radio/cassettespeler en de sigaret tenaansteker kan dus een besparing aan benzine opleveren. Ook de mistlampen en vérstralers moet je maar eens vergeten. Maar voor de verkeersveiligheid mag je nóóit op de gewone autoverlichting bespa ren! Dat scheelt overigens toch nauwelijks in de benzine. Denken en doen Wat doen de autofabrikanten nu aan een zuiniger benzineverbruik? Inwendige verbeteringen aan de ver brandingsmotor zullen in 1985 zo'n vijftien procent aan brandstof uitsparen. Britse deskundigen zijn daar al druk doende mee. Bandenfabrikant Goodyear heeft een band ontwikkeld waarmee per volle benzi netank 32 kilometer méér kan worden af gelegd. Een speciale, ellipsvormige bouw zo'n tien procent zuiniger dan de modellen van tien jaar geleden. In de komende jaren willen de technici daar nog eens tien pro cent afhalen. Bovendien wordt naarstig ge werkt aan het dieselmotorenplan van Fiat. Een dieselmotor gaat immers veel effectie ver om met de toegediende brandstof dan een benzinemotor. Vrachtwagens, caravans en bestelwa gens zie je al steeds meer met neuskegels uitgerust. Die zorgen voor minder lucht weerstand en dus minder brandstofver bruik. Dakspoilers hebben hetzelfde resul taat. Er worden losse apparaatjes gefabri ceerd die tussen de carburateur en de luchtaanzuigbuis in de motor moeten wor den ingebouwd en waarmee een beter brandstof-lucht-mengsel wordt verkregen. Ook daarmee wordt bespaard op het ge bruik van benzine, LPG of diesel. Er gebeurt genoeg. Maar we moeten er zelf ook wat aan doen, wil het allemaal echt succes hebben. Als we als gebruikers van energie het even vol kunnen houden en écht zuinig met energie omspringen, dan zal als het echt knijp wordt waarschijnlijk genoeg alternatieve energie voorhanden zijn om olie en gas nauwelijks meer nodig te hebben.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 17