VPR
verhuisd
Het streven meer en meer te gaan oplei
den 'vanaf de punt van het bureau' zoals
het in een van de inleidingen werd ge
formuleerd, ging overigens wel verge
zeld van een waarschuwend woord aan
het adres van degenen die ermee te ma
ken krijgen: de docent zal heel helder
voor ogen moeten houden wat hij berei
ken wil, welke zijn leerdoelstellingen
zijn.
Pittige reacties
Deze en dergelijke opmerkingen prikkel
den de aanwezigen in de zaal te Helden-
Dorp zo nu en dan tot pittige commenta
ren. In eerste instantie had menigeen
het gevoel niet of nauwelijks in de gele
genheid te zijn tot het zelfstandig op
gang brengen van opleidingsinitiatieven.
Het was een opvatting die de heren
Stumpel en Stuyft beslist niet deelden:
'Het stikt hier in deze zaal van de oplei
ders. Er hoeft hen alleen maar gezegd te
worden dat ze het zijn.' Nadrukkelijk
kantten zij zich tegen het denkbeeld dat
opleiden alleen iets zou zijn voor moeilijk
kijkende lieden. 'Ook de aanschaf van
een televisietoestel plus de bijbehorende
afspeelapparatuur voor videobanden is
niet afdoende. De docent zit heus niet in
het kastje,' aldus Lambert Stumpel. Hij
trachtte aan de hand van ettelijke voor
beelden duidelijk te maken dat opleiden
werkelijk heel wat meer omvat dan men
vanuit het verleden gewend is ervan te
maken.
Als een van de motieven tot het besluit
om de opleidingsinspanningen vanuit de
Centrale Rabobank zoveel mogelijk te
verleggen naar de plaatselijke bank gold
zeker ook het element van de tijdsbe
sparing. Bovendien bood het intern ver
richten van opleidingswerk aanzienlijk
meer en betere garanties voor wat be
treft de nazorg. Lambert Stumpel: 'Als
een bank eenmaal de deskundigheid in
huis heeft om de scholing van het perso
neel zelf ter hand te nemen dan betekent
het tegelijkertijd dat een belangrijk stuk
vrijblijvendheid uit de opleiding-oude
stijl komt te vervallen. Je kunt aan het
einde van een reeks lesbijeenkomsten
meteen zodanige afspraken maken dat
de aangeboden lesstof een vervolg
krijgt. Daarbij komt ook nog eens het
verhogen van de flexibiliteit. Indien zich
het opleidingsgebeuren buitenshuis af
speelt, dan zullen cursisten op moeten
draven op het moment dat de cursus
plaatsvindt. Nu kan de opleidingsbehoef
te aangepast worden aan de concrete
werksituatie. Er is per bank een indeling
te maken van drukke en minder drukke
dagen en daar stem je de opleidingsacti
viteiten op af.'
Bij het bespreken van tv en videorecor
der als moderne hulpmiddelen om les te
geven, stonden de inleiders geruime tijd
stil bij het reële risico dat de betekenis
van deze technische snufjes wordt over
schat. 'Om te kunnen autorijden is ook
meer nodig dan datje alleen de ge
bruiksaanwijzing van buiten leert,' aldus
Mark Stuyft in zijn uiteenzetting. Hulp
middelen, zo kwam naar voren, verlich
ten de taak van de docent. Het geldt
voor een videorecorder net zo goed als
voor het door hem gebruikte schoolbord
of de koerslijsten die hij hanteert. De vi
deoprogramma's die zijn vervaardigd in
het kader van de introductiecursus voor
nieuw personeel vragen alleen al door
hun beperkte duur om nabeschouwing
en toelichting. Ze zijn zuiver ondersteu
nend bedoeld. De eigenlijke les, ook een
stuk schriftelijke begeleiding, moet die
nen ter aankleding van het geheel.
Afgod tv
Tijdens de bijeenkomst in Helden-Dorp
bleek dat nog lang niet iedereen door
drongen was van het besef dat in feite
iedereen vrijwel dagelijks opleidingsacti
viteiten bedrijft. Lambert Stumpel: 'Het
is eigenlijk nog wel verklaarbaar ook
vanuit de gegeven situaties. Men heeft
dat scholingswerk steeds te cursusmatig
genomen en bekeken. De introductie
van de televisie bergt een nieuw gevaar
in zich. Ik zie het risico dat we nu weer
dat apparaat teveel op een voetstuk
gaan plaatsen.'
Ervaringen in de praktijk bleken beide
opleidingsfunctionarissen van de Centra
le Rabobank tot het inzicht te hebben
gebracht dat juist de kleine banken zich
teur van een bank denkt in de eerste
plaats natuurlijk aan de rentabiliteit, ter
wijl je als personeelslid gebaat bent bij
een zo breed mogelijke opleiding, gezien
ook mogelijke toekomstkansen.' De bei
de opleidingsfunctionarissen van de
Centrale Rabobank betwijfelden sterk of
in het algemeen bij de plaatselijke ban
ken het opleidingsbeleid uitsluitend af
gestemd zou zijn op het functioneren
van personeelsleden. Andere vragenstel
lers uit de VPR-kring hielden een warm
pleidooi voor intensiever contact tussen
opleidingsadviseurs en de plaatselijke
banken. Weer iemand anders attendeer
de op de lange wachtlijsten waarmee bij
sommige cursussen rekening diende te
worden gehouden. Er werd verzocht
voortaan niet uitsluitend grote banken te
betrekken bij het opzetten van nieuwe
experimenten, terwijl een andere woord
voerder een lans brak voor een geregeld
ongedwongen contact tussen perso
neelsleden die in eenzelfde streek bij
verschillende Rabobanken als specialist
werkzaam zijn op het reisgebied, voor
verzekeringen of creditgelden. 'Derge
lijke ontmoetingen,' aldus deze zegs
man, 'moeten zoveel mogelijk gestimu-
uitstekend lenen voor opleidingsexperi
menten op de werkplek. Stuyft: 'Je
merkte dat cursusgangers uit die sector
van veel dingen al weet hebben. De klei
nere bank biedt personeel over het alge
meen nog een beter zicht op de bankto-
taliteit en dat kan een voordeel zijn. Daar
heb je wat aan; je kunt in de eigen om
geving optimaal profiteren van eikaars
kennis en ervaring.'
Jan Kriekaard als een van de VPR-speci-
alisten op opleidingsgebied vatte het be
toog van de inleiders tijdens de thema
avond samen. Hij hoopte dat de bijeen
komst effect zou sorteren in die zin dat
de aanwezige VPR-leden de veranderen
de ideeën rond het opleidingsgebeuren
eens zouden aankaarten binnen de eigen
werkomgeving, mogelijk en voor zover
nodig met als resultaat dat er daar ook
interesse voor gewekt zou worden.
Vragenvuur
Tijdens het daaropvolgende vragen-
kwartiertje lieten de aanwezigen zich
allerminst onbetuigd. Zo signaleerde ie
mand een duidelijk spanningsveld tus
sen de eigen ontplooiingsmogelijkheden
en de belangen van de bank: 'De direc-
leerd worden. Daar kunnen allerlei initia
tieven van uitgaan en ook kunnen ze een
taakverlichting betekenen voor mensen
die zich voor het opleidingswerk inzet
ten.'
Na bijna twee jaar gastvrijheid te
hebben genoten in het Rabobank-
kantoor aan de Hatertseweg in
Nijmegen, beschikt de Vereniging
Personeel van Rabobanken sinds
13 augustus over een nieuw kan
tooradres in Eist (provincie
Utrecht).
Het adres van de VPR-zeteiJuidt
voortaan: Franseweg A-1
3921 DD Eist, tel. (08384) 10 98.
Het secretariaatsadres blijft als
vanouds gehandhaafd, postbus
336,3900 AH Veenendaal.