VPR verhuisd Het streven meer en meer te gaan oplei den 'vanaf de punt van het bureau' zoals het in een van de inleidingen werd ge formuleerd, ging overigens wel verge zeld van een waarschuwend woord aan het adres van degenen die ermee te ma ken krijgen: de docent zal heel helder voor ogen moeten houden wat hij berei ken wil, welke zijn leerdoelstellingen zijn. Pittige reacties Deze en dergelijke opmerkingen prikkel den de aanwezigen in de zaal te Helden- Dorp zo nu en dan tot pittige commenta ren. In eerste instantie had menigeen het gevoel niet of nauwelijks in de gele genheid te zijn tot het zelfstandig op gang brengen van opleidingsinitiatieven. Het was een opvatting die de heren Stumpel en Stuyft beslist niet deelden: 'Het stikt hier in deze zaal van de oplei ders. Er hoeft hen alleen maar gezegd te worden dat ze het zijn.' Nadrukkelijk kantten zij zich tegen het denkbeeld dat opleiden alleen iets zou zijn voor moeilijk kijkende lieden. 'Ook de aanschaf van een televisietoestel plus de bijbehorende afspeelapparatuur voor videobanden is niet afdoende. De docent zit heus niet in het kastje,' aldus Lambert Stumpel. Hij trachtte aan de hand van ettelijke voor beelden duidelijk te maken dat opleiden werkelijk heel wat meer omvat dan men vanuit het verleden gewend is ervan te maken. Als een van de motieven tot het besluit om de opleidingsinspanningen vanuit de Centrale Rabobank zoveel mogelijk te verleggen naar de plaatselijke bank gold zeker ook het element van de tijdsbe sparing. Bovendien bood het intern ver richten van opleidingswerk aanzienlijk meer en betere garanties voor wat be treft de nazorg. Lambert Stumpel: 'Als een bank eenmaal de deskundigheid in huis heeft om de scholing van het perso neel zelf ter hand te nemen dan betekent het tegelijkertijd dat een belangrijk stuk vrijblijvendheid uit de opleiding-oude stijl komt te vervallen. Je kunt aan het einde van een reeks lesbijeenkomsten meteen zodanige afspraken maken dat de aangeboden lesstof een vervolg krijgt. Daarbij komt ook nog eens het verhogen van de flexibiliteit. Indien zich het opleidingsgebeuren buitenshuis af speelt, dan zullen cursisten op moeten draven op het moment dat de cursus plaatsvindt. Nu kan de opleidingsbehoef te aangepast worden aan de concrete werksituatie. Er is per bank een indeling te maken van drukke en minder drukke dagen en daar stem je de opleidingsacti viteiten op af.' Bij het bespreken van tv en videorecor der als moderne hulpmiddelen om les te geven, stonden de inleiders geruime tijd stil bij het reële risico dat de betekenis van deze technische snufjes wordt over schat. 'Om te kunnen autorijden is ook meer nodig dan datje alleen de ge bruiksaanwijzing van buiten leert,' aldus Mark Stuyft in zijn uiteenzetting. Hulp middelen, zo kwam naar voren, verlich ten de taak van de docent. Het geldt voor een videorecorder net zo goed als voor het door hem gebruikte schoolbord of de koerslijsten die hij hanteert. De vi deoprogramma's die zijn vervaardigd in het kader van de introductiecursus voor nieuw personeel vragen alleen al door hun beperkte duur om nabeschouwing en toelichting. Ze zijn zuiver ondersteu nend bedoeld. De eigenlijke les, ook een stuk schriftelijke begeleiding, moet die nen ter aankleding van het geheel. Afgod tv Tijdens de bijeenkomst in Helden-Dorp bleek dat nog lang niet iedereen door drongen was van het besef dat in feite iedereen vrijwel dagelijks opleidingsacti viteiten bedrijft. Lambert Stumpel: 'Het is eigenlijk nog wel verklaarbaar ook vanuit de gegeven situaties. Men heeft dat scholingswerk steeds te cursusmatig genomen en bekeken. De introductie van de televisie bergt een nieuw gevaar in zich. Ik zie het risico dat we nu weer dat apparaat teveel op een voetstuk gaan plaatsen.' Ervaringen in de praktijk bleken beide opleidingsfunctionarissen van de Centra le Rabobank tot het inzicht te hebben gebracht dat juist de kleine banken zich teur van een bank denkt in de eerste plaats natuurlijk aan de rentabiliteit, ter wijl je als personeelslid gebaat bent bij een zo breed mogelijke opleiding, gezien ook mogelijke toekomstkansen.' De bei de opleidingsfunctionarissen van de Centrale Rabobank betwijfelden sterk of in het algemeen bij de plaatselijke ban ken het opleidingsbeleid uitsluitend af gestemd zou zijn op het functioneren van personeelsleden. Andere vragenstel lers uit de VPR-kring hielden een warm pleidooi voor intensiever contact tussen opleidingsadviseurs en de plaatselijke banken. Weer iemand anders attendeer de op de lange wachtlijsten waarmee bij sommige cursussen rekening diende te worden gehouden. Er werd verzocht voortaan niet uitsluitend grote banken te betrekken bij het opzetten van nieuwe experimenten, terwijl een andere woord voerder een lans brak voor een geregeld ongedwongen contact tussen perso neelsleden die in eenzelfde streek bij verschillende Rabobanken als specialist werkzaam zijn op het reisgebied, voor verzekeringen of creditgelden. 'Derge lijke ontmoetingen,' aldus deze zegs man, 'moeten zoveel mogelijk gestimu- uitstekend lenen voor opleidingsexperi menten op de werkplek. Stuyft: 'Je merkte dat cursusgangers uit die sector van veel dingen al weet hebben. De klei nere bank biedt personeel over het alge meen nog een beter zicht op de bankto- taliteit en dat kan een voordeel zijn. Daar heb je wat aan; je kunt in de eigen om geving optimaal profiteren van eikaars kennis en ervaring.' Jan Kriekaard als een van de VPR-speci- alisten op opleidingsgebied vatte het be toog van de inleiders tijdens de thema avond samen. Hij hoopte dat de bijeen komst effect zou sorteren in die zin dat de aanwezige VPR-leden de veranderen de ideeën rond het opleidingsgebeuren eens zouden aankaarten binnen de eigen werkomgeving, mogelijk en voor zover nodig met als resultaat dat er daar ook interesse voor gewekt zou worden. Vragenvuur Tijdens het daaropvolgende vragen- kwartiertje lieten de aanwezigen zich allerminst onbetuigd. Zo signaleerde ie mand een duidelijk spanningsveld tus sen de eigen ontplooiingsmogelijkheden en de belangen van de bank: 'De direc- leerd worden. Daar kunnen allerlei initia tieven van uitgaan en ook kunnen ze een taakverlichting betekenen voor mensen die zich voor het opleidingswerk inzet ten.' Na bijna twee jaar gastvrijheid te hebben genoten in het Rabobank- kantoor aan de Hatertseweg in Nijmegen, beschikt de Vereniging Personeel van Rabobanken sinds 13 augustus over een nieuw kan tooradres in Eist (provincie Utrecht). Het adres van de VPR-zeteiJuidt voortaan: Franseweg A-1 3921 DD Eist, tel. (08384) 10 98. Het secretariaatsadres blijft als vanouds gehandhaafd, postbus 336,3900 AH Veenendaal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 9