Oppassen
voor blind
vertrouwen
in tv
VPR-leden praten over opleidingen
willen we de laatste tijd meer en meer
gaan stimuleren
Bij &e 1 mtovan links naa
&&mn. Jan Kriekaard,
Wmnibert Stampei.
De Vereniging Personeel van Raboban-
ken timmert behoorlijk aan de weg. Het
maandelijks verschijnende ledenblad
'Raborama' maakt regelmatig uit diverse
delen van het land melding van activitei
ten die door de VPR worden ontplooid.
Er zijn informatiebijeenkomsten, ge
spreksgroepen, overlegcommissies en
studiegroepen. In sommige districten
vinden er daarnaast thema-avonden
plaats voor belangstellende leden. De
VPR nodigt deskundigen uit om over be
paalde aangelegenheden hun visie te
geven.
Voor hun achterban in de drie kringen
die te zamen het district Venlo vormen,
zetten de VPR-bestuursleden in het ver
leden al themabijeenkomsten op touw
over de onderwerpen functieclassificatie
en secundaire arbeidsvoorwaarden. De
reeks werd onlangs in Helden-Dorp aan
gevuld met een avond waar velerlei op
leidingsaspecten centraal stonden. De in
het vooruitzicht gestelde kost leek in de
smaak te vallen. Tientallen aanwezigen
bij aanvang van de bijeenkomst maakten
dat wel duidelijk.
Naar goed Limburgs gebruik kon VPR-
districtsvoorzitter Ger Joosten in zijn be
groetingswoord ook een vertegenwoor
diging van de Vereniging Directeuren
van Rabobanken begroeten en een af
vaardiging van het Rabobankdistricts-
kantoor Venlo. Als deskundige uit eigen
gelederen woonde Jan Kriekaard uit
Hoorn de informatieavond bij. Hij heeft
als lid van de werkgroep Opleidingen na
mens de VPR onder meer zitting in de
Technische Overlegcommissie Opleidin
gen. Daarnaast ondernamen nog een
tweetal opleidingsmensen van de Cen
trale Rabobank de reis naar Helden-
Dorp. Elkaar afwisselend en aanvullend
gaven Lambert Stumpel en Mark Stuyft
een uitgebreide uiteenzetting van diver
se opleidingsaspecten, waarbij veel zich
concentreerde rond de vraag of het ont
plooien van opleidingsactiviteiten op de
werkplek ook een haalbare zaak is voor
kleine banken.
Rendement
Hun relaas begon met een ernstige po
ging tot het uit de weg ruimen van heer
sende misverstanden: teveel mensen
nog denken dat het krijgen van opleiding
gelijk staat met het volgen van lessen of
cursussen. Bij het organiseren van tradi
tioneel opgezette cursussen speelde de
vraag: 'Wat zal men er in de praktijk van
de eigen werksituatie mee aankunnen?'
steeds een rol van betekenis. Dat
eeuwige dilemma plus de constatering
dat een te groot verschil tussen leer- en
werksituatie een vermindering van het
opleidingsrendement betekent, heeft in
het verleden geresulteerd in pogingen
om de leer- en werksituaties zoveel mo
gelijk op elkaar af te stemmen. Als een
consequentie van die filosofie, en om
het veranderde beleid als gevolg van die
visie ook echt handen en voeten te ge
ven, dienden er oplossingen gezocht te
worden voor nieuwe problemen. Er
moest op de plaatselijke banken zelf een
toereikende hoeveelheid kennis en kun
de gekweekt worden om eigenhandig
opleidingsinitiatieven te kunnen gaan
uitvoeren.
In dat stadium won ook een ander besef
meer en meer veld. Behalve dat men
leerde inzien van hoeveel belang het
was dat men bij een bank zelf de praktijk
voortdurend bij de hand heeft, groeide
ook het inzicht dat leren in de optimale
betekenis een kwestie is van een feilloos
samenspel tussen hoofd, handen en
hart.
Het opwekken en bijschaven van een
stuk commerciële motivatie bijvoorbeeld
is zeer duidelijk zo'n vaardigheid die op
de bank zelf het beste ontplooid kan
worden. Een van de inleiders: 'Je moet
daar al mee beginnen bij de opvang van
de nieuwe medewerkers, maar het is te
gelijk een proces waar je voortdurend
mee bezig kunt blijven. Het begrip oplei
den ruim nemend, ga je er bijvoorbeeld
ook vanuit hoe je medewerk(st)ers aan
de balie kunt trainen te letten op gege
vens die ze door kunnen spelen aan de
verzekeringsadviseur of een andere spe
cialist. In het verleden hebben we oplei
den uitsluitend gezien als een proces
waarbij mensen bewust leren. Dat is een
vergissing gebleken, of noem het kort
zichtigheid. Mensen leren namelijk op
allerhande andere manieren ook, en dat