Oppassen voor blind vertrouwen in tv VPR-leden praten over opleidingen willen we de laatste tijd meer en meer gaan stimuleren Bij &e 1 mtovan links naa &&mn. Jan Kriekaard, Wmnibert Stampei. De Vereniging Personeel van Raboban- ken timmert behoorlijk aan de weg. Het maandelijks verschijnende ledenblad 'Raborama' maakt regelmatig uit diverse delen van het land melding van activitei ten die door de VPR worden ontplooid. Er zijn informatiebijeenkomsten, ge spreksgroepen, overlegcommissies en studiegroepen. In sommige districten vinden er daarnaast thema-avonden plaats voor belangstellende leden. De VPR nodigt deskundigen uit om over be paalde aangelegenheden hun visie te geven. Voor hun achterban in de drie kringen die te zamen het district Venlo vormen, zetten de VPR-bestuursleden in het ver leden al themabijeenkomsten op touw over de onderwerpen functieclassificatie en secundaire arbeidsvoorwaarden. De reeks werd onlangs in Helden-Dorp aan gevuld met een avond waar velerlei op leidingsaspecten centraal stonden. De in het vooruitzicht gestelde kost leek in de smaak te vallen. Tientallen aanwezigen bij aanvang van de bijeenkomst maakten dat wel duidelijk. Naar goed Limburgs gebruik kon VPR- districtsvoorzitter Ger Joosten in zijn be groetingswoord ook een vertegenwoor diging van de Vereniging Directeuren van Rabobanken begroeten en een af vaardiging van het Rabobankdistricts- kantoor Venlo. Als deskundige uit eigen gelederen woonde Jan Kriekaard uit Hoorn de informatieavond bij. Hij heeft als lid van de werkgroep Opleidingen na mens de VPR onder meer zitting in de Technische Overlegcommissie Opleidin gen. Daarnaast ondernamen nog een tweetal opleidingsmensen van de Cen trale Rabobank de reis naar Helden- Dorp. Elkaar afwisselend en aanvullend gaven Lambert Stumpel en Mark Stuyft een uitgebreide uiteenzetting van diver se opleidingsaspecten, waarbij veel zich concentreerde rond de vraag of het ont plooien van opleidingsactiviteiten op de werkplek ook een haalbare zaak is voor kleine banken. Rendement Hun relaas begon met een ernstige po ging tot het uit de weg ruimen van heer sende misverstanden: teveel mensen nog denken dat het krijgen van opleiding gelijk staat met het volgen van lessen of cursussen. Bij het organiseren van tradi tioneel opgezette cursussen speelde de vraag: 'Wat zal men er in de praktijk van de eigen werksituatie mee aankunnen?' steeds een rol van betekenis. Dat eeuwige dilemma plus de constatering dat een te groot verschil tussen leer- en werksituatie een vermindering van het opleidingsrendement betekent, heeft in het verleden geresulteerd in pogingen om de leer- en werksituaties zoveel mo gelijk op elkaar af te stemmen. Als een consequentie van die filosofie, en om het veranderde beleid als gevolg van die visie ook echt handen en voeten te ge ven, dienden er oplossingen gezocht te worden voor nieuwe problemen. Er moest op de plaatselijke banken zelf een toereikende hoeveelheid kennis en kun de gekweekt worden om eigenhandig opleidingsinitiatieven te kunnen gaan uitvoeren. In dat stadium won ook een ander besef meer en meer veld. Behalve dat men leerde inzien van hoeveel belang het was dat men bij een bank zelf de praktijk voortdurend bij de hand heeft, groeide ook het inzicht dat leren in de optimale betekenis een kwestie is van een feilloos samenspel tussen hoofd, handen en hart. Het opwekken en bijschaven van een stuk commerciële motivatie bijvoorbeeld is zeer duidelijk zo'n vaardigheid die op de bank zelf het beste ontplooid kan worden. Een van de inleiders: 'Je moet daar al mee beginnen bij de opvang van de nieuwe medewerkers, maar het is te gelijk een proces waar je voortdurend mee bezig kunt blijven. Het begrip oplei den ruim nemend, ga je er bijvoorbeeld ook vanuit hoe je medewerk(st)ers aan de balie kunt trainen te letten op gege vens die ze door kunnen spelen aan de verzekeringsadviseur of een andere spe cialist. In het verleden hebben we oplei den uitsluitend gezien als een proces waarbij mensen bewust leren. Dat is een vergissing gebleken, of noem het kort zichtigheid. Mensen leren namelijk op allerhande andere manieren ook, en dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 8