Per KLM vliegensvlug terug in de tijd Briefschrijvers bij de benen genomen l/TTLT Olï Tijdens de grote KLM 'Doe Amerika Nu'- presentatie voor de Nederlandse reiswe reld in oktober van vorig jaar te Utrecht, vormde een van de vele attracties een wedstrijd, waarmee een bezoek aan Amerika was te verdienen. De gelukkige winnaars zijn onlangs met de KLM een weekend naar New York geweest. Tot de prijswinnaars behoorden ook twee reismedewerkers uit de Rabobankgele- deren. Er wachtte de deelnemers een druk pro gramma, waaraan vol enthousiasme werd deelgenomen. Geholpen door schitterend weer werden zelfs extra at tracties ingelast, zoals een bezoek aan het Vrijheidsbeeld en het World Trade Centre. Een van de vele hoogtepunten was het bezoek aan The New York Ex- perience', een multi-media show van een uur over het verleden en heden van de 'Big Apple' met 45 projectoren op 16 schermen en tal van speciale effecten. Een onderdeel hiervan is een tentoon stelling over New York zoals het er tij dens de eeuwwisseling uitzag. In dit 'Little old New York' is bijgaande foto gemaakt. Op de bovenste foto van links naar rechts: Cees Janssen, Tour Lloyd Sun Rotterdam; Anneke Schuyt, Lissone Lin deman Den Elaag; Kok van de Vlist, Lis sone Lindeman Den Haag; Egbert Haan, Rabobank Reusel en op de on derste foto van links naar rechts: Hetty Borrias, Lissone Lindeman Amsterdam; Menno van Dorsten, ABN Hoogeveen; Bert Kraak, Rabobank Oost-Souburg; Peter Andriesse, KLM-Nederland, reislei der; Marja Quak, ANWB Hilversum. Als er zo omstreeks 1 oktober een streep wordt gezet onder het vakantieseizoen 1979, hebben de gezamenlijke Raboban- ken naar verwachting het seizoen af kunnen sluiten met een totaal van om streeks 400 000 boekingen. Veruit het grootste gedeelte van al die reizen ver loopt geheel naar wens. Tevreden keert de klant terug. Maar waar gehakt wordt vallen nu eenmaal ook spaanders en dus is het onvermijdelijk dat een enkeling na afloop wat te klagen heeft. Bij de reisaf deling schat men het koor der ontevre denen op hoogstens vier procent van het boekingstotaal. Eén procent daarvan be gint met het telefonisch aanheffen van een klaagzang, maar ook hier bestaat er een vast ritueel: elke klacht behoort zwart op wit te worden gericht aan de plaatselijke bank waar werd geboekt of de touroperator die de reis verzorgde. In afschrift belanden de klachtenverhalen echter ook in Eindhoven op de reisafde ling bij de Centrale Rabobank. Daar houdt men - weliswaar op afstand - een oogje in het zeil voor het geval er bege leiding of bemiddeling gewenst is. Het schept tegelijkertijd echter de mogelijk heid om een inzicht te krijgen in het taal gebruik van klagend Nederland. Momen ten van diepe ontroering worden regel matig afgewisseld dooreen stiekeme glimlach of onbedaarlijk schaterlachen om een taalkundige ontsporing, een total loss geraakte zin of de zoveelste kostelijke formulering. Een bescheiden bloemlezing van in en kele weken geplukte stijlbloempjes heeft bijgaand bont boeket tot resultaat ge had. - De ligging beantwoordt aan de op gaaf van de reisfolder. - Hotel niet bezocht wegens het geslo ten zijn van seizoensslapte. - Natuurlijk ben ik vergelijkingen gaan trekken, maar dit is haast niet mogelijk. - De beheerder leek mij erg gevoelig voor vrouwelijk schoon. - Een oud hotel, behoorlijk sober inge richt. - Er werd gedanst, polonaise gelopen en niet te vergeten dat spelletje tussen de dames en de heren. - Zeer vuile bedden, Hollands uitge drukt: bepist. - Dit hotel is zeer geschikt voor gezin nen met eigen kinderen. De vrouw is zoutloos, maar haar vlees was zouter als het mijne. - Onze reis is helemaal verpreutst. - Als men naar de wc ging 's avonds of 's nachts was het net of men deze rook. - Het eten was redelijk maar ook niet goed. - We hadden een hotel met zwemband bij u besteld. - Bij aankomst in het hotel bleek ons dat we op een geweldige wijze bij de be nen waren genomen. - De 1 pers.kamer waarin een douche was, gaf koud water. - De haren lagen nog op de vloer van de vorige gasten. - Mevrouw moest over meneer heen klimmen wilde ze in of uit bed komen. - De dekens werden maar op de stoe len gelegen, zodat we geen blikken kon ten kregen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 2