(On)gerijmd Gevolgen Op zichzelf is het verlagen van de meerder- jarigheidsgrens vrij snel uitvoerbaar door een simpele wetswijziging. Toch zaten daar nogal wat haken en ogen aan, want in Den Haag is men er nu al zo'n 4 '/2 jaar mee be zig. De simpele verandering heeft namelijk nogal wat gevolgen. Om er een paar te noe men: vanaf 18 jaar is geen toestemming van de ouders meer nodig om te gaan trou wen; 18-jarigen worden volledig 'hande- lingsbekwaam', wat betekent, dat zij zelf standig rechten en verplichtingen kunnen aangaan. Voor minderjarigen is dat, behal ve voor het afsluiten van een arbeidscon tract, niet toegestaan; maatregelen van kin derbescherming eindigen bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd. Officieel zou op 18-jarige leeftijd het ou derlijk gezag eindigen en ook de verplich ting van de ouders in de lasten van levens onderhoud en studie te voorzien. Uitgangs punt van de nu in behandeling genomen wetsontwerpen is dat de verlaging van de meerderjarigheidsgrens geen financiële ge volgen voor de overheid mag hebben. Daarom vindt de minister dat de ouders hun meerderjarige kinderen moeten blijven helpen bij de kosten voor levensonderhoud en studie tot ze 21 jaar zijn geworden. Ver der heeft de verlaging van de meerderjarig heidsgrens gevolgen voor het kinderstraf recht en de kinderbescherming. Nu is het zo geregeld dat minderjarigen tussen de 18 en 21 jaar als volwassenen kunnen worden berecht. De rechter kan echter toestaan dat het kinderstrafrecht wordt toegepast op grond van de persoonlijkheid van de dader. Als de meerderjarigheidsgrens wordt ver laagd naar 18 jaar is dat niet meer moge lijk. Minister De Ruiter is nu van plan een Mllllllllllllllimmimiiiimuiiimmimniinnnmiinmiiiin Een leerzaam maar daarom nog niet behartigenswaardig liedje dat nu nog altijd voor kinderen in poëzie albums wordt geschreven: 'Schrob de keuken, dweil de gang, vang de spinnen, weest niet bang, schil de piepers, kook de pap, dan vindt ie dereen je knap.' Maar met emancipatie houdt dit al bumrijmpje in de verste verte geen rekening. Eindelijk is de Tweede Kamer begonnen met de schriftelijke behandeling van een tweetal wetsontwerpen over de verlaging van de meerderjarigheidsgrens naar 18 jaar. Over die verlaging zijn politiek links en rechts het in elk geval eens. Maar veel moeite hebben de partijen met het voorstel van minister De Ruiter van Justitie de ouders tot 21 jaar finan cieel verantwoordelijk te laten blijven. Jarenlang wordt er nu al aangedrongen op verlaging van de leeftijd van de meerderjarig heid tot 18 jaar. Hoewel mensen van die leeftijd op tal van terreinen nog drie jaar lang als onmondig worden beschouwd, zijn er toch wel zaken die zij zelfstandig mogen regelen. Zo kunnen 18-jarigen nu: een beroep doen op de Algemene Bijstandswet; stemmen; examen doen voor het besturen van een auto of motor; een jachtakte of visvergunning ha len; een testament maken. Zaken die zij wel mogen doen maar waarvoor hun ouders of voogd verantwoordelijk blij ven en eventueel de financiële gevolgen moeten dragen, zijn: kopen op afbetaling; een eigen bankrekening openen; geld lenen; een hypotheek afsluiten. minderjarigheid op 25-jarige leeftijd. Na poleon knabbelde daar aan het eind van de achttiende eeuw twee jaar af en sinds 1901, nu bijna 80 jaar dus!, is bij ons een 21-jarige meerderjarig. Het blijft allemaal een vreemd gegoochel met de rechten en plichten van minderjarigen. Want als je jonger dan achttien jaar bent, mag je al van alles en heb je ook allerlei plichten: wie zes jaar is, wordt leerplichtig (tot 16 jaar en deels zelfs tot 18 jaar); wie 12 jaar is, kan -strafrechtelijk worden vervolgd en (tot 18 jaar) voor de kinderrechter moeten ver schijnen; wie 15 jaar is, mag getuigen in een civiele zaak; wie 16 jaar is, mag getui gen in een strafzaak; wie 16 jaar is, mag een bromfiets berijden, een vliegbrevet ha len en aanmonsteren voor de koopvaardij. Snotneuzen Wie enige logica in de leeftijdsgrens kan ontdekken, mag het zeggen. De Neder landse Jeugd Gemeenschap kan het in elk geval niet. Enkele jaren geleden al hield de NJG een congres onder het motto 'De be zem door de leeftijdsgrenzen'. Gepleit werd daarbij voor afschaffing van de ge dachte van onmondigheid, die ten grond slag ligt aan het begrip minderjarigheid. Mr. A. J. Cnoop Koopmans, kinderrechter in Amsterdam, heeft in het Nederlandse Juristenblad voorgesteld ook in het burger lijk recht afzonderlijke leeftijdsgrenzen vast te stellen voor elk rechtsgebied apart en het hele begrip 'minderjarigheid' af te schaffen. Zijn stadgenote mevrouw prof. M. Rood-de Boer stelde voor een stelsel in te voeren waarin kinderen vanaf twaalf jaar steeds meer handelingsbekwaamheid krij gen en steeds meer contracten mogen af sluiten, totdat zij bij het bereiken van de meerderjarigheid volledig handelingsbe- kwaam zijn, zoals dat heet. Zodra straks de grens van de meerderjarig heid naar 18 jaar is verlaagd, zullen er wel weer stemmen opgaan, dat het nu wel wel letjes is met die 'snotneuzen', die steeds meer en steeds vroeger wat te vertellen krijgen. Maar dan vergeten ze wel, dat onze heel verre voorvaderen achttien jaar nog helemaal niets vonden. In het oudger- maanse recht lag de grens voor meerderja righeid van jongens bij 15 jaar en meisjes werden zelfs al meerderjarig op 12-jarige leeftijd! Die oude Germanen hadden het^ goed bekeken. J commissie in te stellen die gaat bestuderen of er een apart strafrecht voor 'jeugdige' meerderjarigen moet worden ingesteld. In Den Haag wordt verwacht, dat er nog wel wat discussies zullen worden gevoerd, vóór de verlaging definitief zal worden doorgevoerd. Gevreesd wordt zelfs dat het wetsontwerp dit jaar nog geen kracht van wet gaat krijgen. Het begint er in ieder ge val wel op te lijken dat iedereen, die in 1962 of later geboren is, op zijn of haar achttiende jaar meerderjarig zal zijn. In het Romeins recht lag de grens van de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 17