mage er de deur haast plat liepen. Het aanbrengen van een betere coördinatie daarin is een van de oogmerken achter de operatie regiokantoren. Toch erken nen insiders binnen het werkgebied aan gesloten banken ruiterlijk dat vanuit de districtskantoren-oude-stijl zeer nuttig werk is verricht. Er moest geroeid wor den met de beschikbare riemen, dat wel. giokantoren is eind 1977 op gang geko- men. Heel wat factoren hebben een rol gespeeld bij de bepaling van het vereiste aantal regio's. Bij het zoeken naar de meest werkbare oplossing zijn heel wat alternatieven aan de orde geweest. Een van de uitgangspunten was daarbij wel dat men de 44 kringen waarin het werk gebied van de Rabobanken is opge- Het inbrengen van duidelijke bevoegd heden is een van de aspecten die met de start van de regiokantoren gepaard gaan. De tijd daarvoor leek te zijn aange broken nu de Rabobankorganisatie steeds nadrukkelijker de kenmerken be gon te vertonen van de meeste grote be drijven: het aantal specialisten neemt hand over hand toe, maar er ontstaat gelijktijdig een tekort aan generalisten. Dat verklaart hoe iemand vanuit een be paalde discipline een puur specialistisch advies aan deze of gene bank kon ver strekken zonder daarin misschien be paalde randproblemen te betrekken. Ter wijl het een heel gemak zou zijn geweest wanneer dat wel was gebeurd. In zekere zin krijgen de regiokantoren in de nieu we constellatie de functie toebedeeld van een soort zandloper. In de communi catiestroom tussen Centrale Rabobank en plaatselijke Rabobanken vervullen zij doorlopend hun doserend werk. De discussie over de vraag of er al dan niet gewerkt zou gaan worden met re- deeld, niet wilde versnijden. Bij het afba kenen van de regio-indelingen moesten de bestaande kringgrenzen onaangetast blijven. In tweede instantie ging het erom een opzet te creëren waarbij voor alle ge wenste kantoren ook de juiste mensen gevonden konden worden. Men voelde weinig voor de gedachte om - bijvoor beeld- een organisatiedeskundige aan te stellen wiens werkgebied over twee regio's verspreid zou liggen. Op grond van de personele consequenties is ook de formule van de veertien bestaande districtskantoren vaarwel gezegd. Veer tien regiokantoren - om maar weer een voorbeeld te noemen - met elk een ei gen deskundige op het gebied van func tiewaardering, zou teveel van het goede zijn. De samenstelling van de geheel nieuwe 'regioploegen' is toch al een om vangrijk karwei gebleken. Afhankelijk van de omvang die het werkgebied kent zal de personeelsbezetting per regio va riëren tussen 50 en 90 personen. De re gio Friesland fungeert daarbij als Benjamin, Haarlem is onbetwist lijstaanvoeder. Praten over de Randstad betekent in dit verband dat er sprake is van 143 Rabo banken met zo'n 400 kantoren Met z'n allen zijn ze goed voor een balansto- taal van 8 miljard gulden. Bij het opstel- len van de personeelsbehoeften is het karakter van elke regio bepalend ge weest. Het aantal aanwezige banken en hun personeelssterkte speelden een voorname rol. Ter illustratie: een regio met opvallend veel vestigingspunten vergt een extra potentieel aan bouwad viseurs. Voor zo'n zestig personeelsleden van de Centrale Rabobank brachten de plannen tot regionalisatie de noodzaak mee tot verhuizen. Daarnaast betekenden de re giokantoren werk voor nog eens 50 mensen extra. Welk een sleutelpositie de regiokantoren gaan innemen, blijkt natuurlijk in de praktijk pas het duide lijkst. De plannen zijn zeker niet gering, eerder hoogst ambitieus. Niet voor niets komen er opleidingsfaciliteiten. Niet voor niets is er bij het zoeken naar ge schikte kantoorpanden gelet op de be schikbaarheid van voldoende vergader ruimte. Het opleidingsgebeuren en de mogelijk heden daartoe die de regiokantoren moeten gaan bieden weerspiegelt heel duidelijk de algemene opzet: cursussen zullen normaal gesproken op de banken zelf gegeven worden of op het regiokan toor. Slechts als het gaat om zeer speci alistische aangelegenheden zal er naar de Centrale Rabobank worden doorver wezen. De term voorposten is in verband met de regiokantoren al herhaaldelijk te beluis teren geweest. Uit het strikt uitvoerende karakter van de activiteiten die er ont wikkeld gaan worden, valt eveneens te concluderen wat met de regiokantoren niet wordt beoogd: het zijn geen negen Centrale Rabobanken-in-de-dop die elk hun eigen partijtje blazen. Veleer gaat het om ontmoetingsplaatsen met plaat selijke Rabobanken. Hier kunnen gemak kelijker allerlei signalen uit de frontlinie van het bankbedrijf opgevangen worden. Zodra dit najaar de negen regiokantoren operationeel worden, zal het vanzelf sprekend gepaard gaan met uitvoerige presentatiebijeenkomsten. Er zijn al ban ken waar reikhalzend wordt uitgekeken naar de uitnodiging voor zo'n kennisma kingsbezoek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 14