Begeleiding en onaersieuning dij nei op stellen of uitvoeren van de beleids- en marketingplannen kan vanuit zo'n situa tie zeer effectief gegeven worden. Op haar beurt ziet de plaatselijke bank zich kantoren verduidelijkt dan al heel wat omtrent de achtergronden. Zuiver geo grafisch gesproken mag de afstand dan hier en daar wat groter geworden zijn, in functioneel opzicht is er duidelijk ge streefd naar een verkleining van af te leggen wegen. Met een vergelijking uit de wereld van de detailhandel zou ge zegd kunnen worden dat bij een aantal kleine winkels de knip op de deur gaat. Er staat de opening tegenover van een beperkt aantal, zeer ruim gesorteerde supermarkets. Waarbij bovendien - en neem ze dat eens kwalijk - de ontwer pers van het plan zich haasten te verkla ren dat hen er alles aan gelegen was om het gezelligheidselement uit de buurt- winkel gehandhaafd te krijgen. Het stre ven naar rationaliteit mocht onder geen beding gaan ten koste van de sfeer. Urn vanuit ae regioKantoren, zoais ae opzet was, een zwaar uitvoerend taken pakket te kunnen behartigen, dienden er op het terrein van de personeelsbezet ting heel wat voorbereidingen te worden getroffen. Algemeen gezegd, er zijn op ieder regiokantoor straks adviseurs in 23 verschillende functies werkzaam. Een greep uit het totaalaanbod: de plaatse lijke bank- onverschillig onder welk re giokantoor ze ook ressorteert - kan er terecht voor bedrijfseconomische advie zen, marketingaangelegenheden, publi- citeits- en public relationszaken. Men vindt er specialisten op het vlak van de interne organisatie, de administratieve sector, functiewaardering, bouw- en be veiligingszaken, personeels- en oplei dingskwesties of de vervangingsdienst. Daarnaast opereren vanuit de regiokan toren nog de typische produktadviseurs inzake financieringen op agrarisch ge bied, de sectoren handel, nijverheid en instellingen, verzekeringen, bankzaken, reizen, betalingsadviseurs en specialis ten op automatiseringsgebied. Het is de bedoeling dat in eerste instantie met be trekking tot alle genoemde takken van dienst de plaatselijke banken uitsluitend aan de bel behoeven te trekken bij hun regiokantoor. Sterker nog: naast de regio directeuren, verbindingsmannen met de Centrale Rabobank en belast met de algehele coördinatie, telt ieder regiokan toor twee of meer adjunct-regiodirec teuren. Belangrijke taak voor hen is het onderhouden van zeer nauwe contacten met een vast aantal van ongeveer veer tig banken in hun regio. De adjunct-regio- directeur fungeert voor de banken die hij krijgt toegewezen als het ware als een persoonlijke schakel. Hij kan steeds de vinger aan de pols houden, proble men localiseren en waar nodig de effec tiviteit van de gegeven steun aan 'zijn' plaatselijke bank bevorderen. Aan de da gelijkse praktijk vallen meer dan genoeg voorbeelden te ontlenen. Illustratief zijn de opleidingsperikelen uit het verleden. Hoe vaak niet kwam een kleine bank in de knoei met de personeelsbezetting door het samenvallen van allerlei cursus activiteiten? Die gelijktijdigheid ka neen adjunct-regio- directeur in de toekomst zien te vermijden. Van de banken waarmee hij als 'vaste klanten' te maken krijgt, kent hij de kracht en de zwakte. Zeker na verloop van enige tijd zal hij zeer duidelijk hun mogelijkheden leren kennen en de onmogelijkheden. minder dan voorheen geconfronteerd met een ondoorzichtig instituut als de Centrale Rabobank. Men behoeft niet meer moeizaam op eigen kracht op zoek te gaan naar allerlei specialisten. De be schikbare adjunct-regiodirecteur heeft zelf de vereiste disciplines 'uit voorraad leverbaar' in huis. De Centrale Rabobank hoopt in de toe komst op die manier nadrukkelijk meer eenheid te kunnen brengen in haar beeldvorming naar buiten. Er wordt in dit verband verwezen naar klachten tijdens kringvergaderingen. Niet of te weinig op elkaar afgestemde adviezen stichtten in het verleden nogal eens verwarring. De beoogde kwaliteitsverbetering voor de toekomst veronderstelt op de regiokan toren natuurlijk een zeer hechte en ge disciplineerde samenwerking. Hoewel de uitdrukking te nadrukkelijk een nega tieve bijsmaak heeft, realiseerde men zich bij de Centrale Rabobank wel dat in het verleden banken soms het gevoel hadden dat adviseurs van velerlei plui-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 13