8 De werving en selectie van toekomstige werknemers voor de organisatie zal worden gekenmerkt door een grote mate van harmonisatie en door openheid over de functie-inhoud en de werksfeer, zodat verschillen wor den vermeden tussen wat geboden en wat werkelijk heid is. Algemeen: De werving van medewerkers vertoonde in 1978 qua aantallen eenzelfde beeld als in 1977. Er werden in het verslagjaar 3536 medewerkers aangetrokken. Daartegenover staat het vertrek van 2579 medewer kers, zodat de reële toename 957 medewerkers be draagt 5 Uit wervingsoogpunt bezien legt een aantal van 3536 indiensttredingen een niet geringe druk op de wer vingsactiviteiten in de organisatie. Door de aangesloten banken wordt vaak een beroep gedaan op de adviseurs bij wervings- en selectieproce dures, vooral als het procedures betreft voor hogere functies. Vacatureblad Het is goed gebruik geworden om va catures intern bekend te maken. Daartoe verschijnt elke week het vacatureblad, waarin advertenties zijn opgenomen van de centrale bank en de aangesloten banken. Het vacatureblad heeft daardoor een belang rijke functie om de doorstroming in de organisatie te bevorderen. De indruk bestaat dat het blad in een duidelijke be hoefte voorziet, ook al verschilt de aard van de respons op de geplaatste advertenties per geval. Elders in dit verslag staan statistische gegevens vermeld omtrent de feitelijke doorstroming. Personeelsadvertenties: Sedert 1977 wordt de be middeling en coördinatie op het gebied van perso neelsadvertenties verzorgd door de centrale bank. Hiervan hebben 471 banken in 1978 gebruikgemaakt, dat wil zeggen 95 van het aantal banken dat in de advertentiekolommen van verschillende media perso neel vroeg. In totaal werden aldus 1481 personeelsadvertenties geplaatst. Middels deze advertenties werden vooral functionaris sen gevraagd van het niveau van functiegroep 5, 6, 7 of 8. Plaatsing zou dan in afnemende volgorde ver meld, vooral plaatsvinden in de afdelingen Kas en Kan toren, Administratie, Verzekeringen en Bankzaken. Voorts hadden 35 advertenties betrekking op een di recteursfunctie. Een 100-tal banken had in het verslagjaar vacatures voor meerdere functies. Uit het feit dat slechts een 30-tal banken enkele adver tenties heeft moeten herplaatsen, blijkt wel dat het merendeel van de aangesloten banken bij de vervulling van vacatures geen onoverkomelijke problemen op de arbeidsmarkt ondervindt. De bemiddeling en coördinatie beogen: - de wervingskosten te beperken. Er wordt bij de me dia meer korting verworven dan de aangesloten banken afzonderlijk kunnen verkrijgen; - een optimaal wervingsresultaat te bereiken door weloverwogen keuze van de media; - het voorkomen van teveel advertenties in één blad op dezelfde datum; - het bevorderen van een duidelijker beeldvorming van de organisatie als werkgever door een gestan daardiseerde en dus gemakkelijk herkenbare lay- out. Na de proefperiode van september tot en met decem ber 1977 zijn in 1978 de eerste ervaringen opgedaan met deze vorm van bemiddeling. Psychologisch onderzoek: In 1978 is veelvuldig gebruik gemaakt van de psychologische test als onder deel van de selectiemethode. In totaal hebben onge veer 400 medewerkers een psychologisch onderzoek ondergaan. Doelstelling hierbij is een hulpmiddel te hebben om zo zorgvuldig mogelijk de functie en de toekomstige werknemer op elkaar af te stemmen. Veel aandacht is besteed aan het kwalitatieve aspect van het onderzoek. Om de betrouwbaarheid van dit hulpmiddel bij de se lectie te verbeteren is meer dan voorheen gebruik ge maakt van duidelijke functiebeschrijvingen. Eveneens kreeg de procedure van het psychologisch onderzoek de nodige aandacht. De zorgvuldigheid van het gebruik van het testverslag, alsmede de wijze waarop het onderzoek zich dient te voltrekken, werden in overleg met de onderzoekende instanties verder verbeterd. Daartoe wordt de gedrags code van de Nederlandse Vereniging van Psychologen nagevolgd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 8