14 In 1978 is dan ook veel tijd besteed aan het ontwikke len van hulpmiddelen die vooral zijn gericht op het on dersteunen van opleidingsactiviteiten, die in de werk situatie toepasbaar zijn. Hiermede zou kunnen worden bereikt dat naast de mogelijkheden van 'groepsgerichte' opleidingsactivi teiten, waarbij met name audiovisuele hulpmiddelen zeer wel toepasbaar zijn, een tweede vorm van oplei dingsmogelijkheden ontwikkeld wordt die in de zuiver ste betekenis van het woord individueel opleiden op de werkplek kan worden genoemd. Een dergelijke aanpak vergt weliswaar veel voorberei ding, maar gaat meer rechtstreeks in op de feitelijke opleidingsbehoeften zoals die zich in de werkomstan digheden voordoen. In de meeste gevallen gaat het daarbij om vraagstukken op het gebied van samenwer ken of op het gebied van vaardigheden met betrekking tot het commerciële gebeuren. Tot nu toe heeft slechts bij een beperkt aantal banken een dergelijke aanpak plaatsgevonden. Het is evenwel een stap in een beleidsrichting die in de komende jaren stellig bij vele banken zal worden ingeslagen. In elk geval is het een bijdrage om te komen tot een verdere afstemming en integratie van de werk- en de leersituatie. Audiovisuele Dienst: De opbouw van de audiovisue le dienst kreeg in het afgelopen jaar verder gestalte. Door deze dienst werden naast opleidingsprogram ma's ook programma's ten behoeve van andere activi teiten van de centrale bank, zoals Reizen, Publiciteit en Automatisering geproduceerd. Daarnaast werd als nieuwe activiteit overgegaan met het vervaardigen van 'Bank in Beeld'. Dit betreft periodiek verschijnende programma's voor directeuren en medewerkers van aangesloten banken met een opleidings- of commer cieel ondersteunend karakter. De banken die deze pro gramma's gebruiken (per ultimo december ongeveer 190 banken) konden met behulp daarvan voor grote groepen medewerkers opleidingsactiviteiten uitvoe ren. Cursusactiviteiten: De commerciële training ging in geheel gewijzigde vorm en organisatie van start. Dit begin kon in het eerste jaar nog slechts bescheiden zijn (250 deelnemers), maar verwacht mag worden dat in 1979 een veel groter aantal deelnemers kan worden ingedeeld. Voor het eerst-vond een telefooncommunicatietraining plaats. Deze opleiding wordt uitgevoerd door het Ver kooptrainingscentrum te Zandvoort. Ongeveer 700 medewerkers hebben daaraan deelgenomen. In het pakket opleidingen op het gebied van Reizen, werden de vakbekwaamheidseisen in het kader van het Vestigingsbesluit reisbureaubedrijf verwerkt. 388 deelnemers aan de basiscursus Reizen hebben een driedaagse studiereis naar Londen gemaakt. De cursus Financieringen kreeg dit jaar zijn definitieve gestalte. Daardoor kon het aantal deelnemers gestadig groeien. De cursus blijft in een grote behoefte voor zien. Bij wijze van experiment is in 1978 gestart met een cursus Commerciële training voor assurantie-advi seurs. Plannen om grotere aantallen cursisten te kun nen laten deelnemen verkeren in een vergevorderd stadium. Ten slotte werd gestart met een nieuwe cursus be- heerstechnische aspecten administratieve systemen. Deze opleiding is bestemd voor directeuren van ban ken waar geen interne controleur aanwezig is. In de komende jaren zal deze cursus worden gegeven voor grotere aantallen deelnemers. In totaal namen rond 7500 medewerkers van aange sloten banken deel aan door het directoraat Opleidin gen georganiseerde cursussen, hetgeen ten opzichte van 1977 een belangrijke toeneming betekent. Op zichzelf zegt dit aantal betrekkelijk weinig, omdat de verschillende cursussen niet even lang duren. Het is daarom juister de opleidingsinspanning uit te drukken in dagen per deelnemer. In het verslagjaar omvatten de totale cursusactivitei ten 28 037 cursistendagen. Dit betekent een toene ming met ongeveer 25 ten opzichte van 1977. An ders gezegd: de medewerker van een aangesloten bank volgde in de loop van 1978 gemiddeld gedurende 1,43 dag een cursus; dat is 0,65 van zijn beschikbare werktijd. Management-Opleidingen: In 1977 is in samenwer king met de Stichting De Baak te Noordwijk een mana- gementcursus opgezet. Deze cursus werd in het ver slagjaar voortgezet: ruim 100 medewerkers van de centrale bank en aangesloten banken namen daaraan deel. Verhouding Onderwijs - Bank: Op het gebied van de verhouding tussen onderwijs en bank is een aantal activiteiten ontwikkeld. Onder de naam scholenvoorlichting wordt een scala van activiteiten ontwikkeld, zoals: beroepenvoorlich- ting aan leerlingen voor diverse schooltypen, voorlich ting over het bankwezen en beroepsmogelijkheden daarin voor schooldecanen, deelname aan beroepen- manifestaties en dergelijke. Het directoraat Opleidingen verzorgde een dertigtal van zulke activiteiten. Daarmee werden vele honderden scholen, direct of in direct, bereikt. Technische Overlegcommissie: Zowel voor de be leidsvoorbereiding als in uitvoerende zin levert de technische overlegcommissie opleidingen een belang rijke inbreng. Deze komt onder meer tot uitdrukking in het initiatief van de commissie tot het doen inventari seren van opleidingsgegevens bij de plaatselijke ban ken. Daarmee hoopt men een breder inzicht te verkrijgen in de behoeften en activiteiten van alle aangesloten ban ken op opleidingsgebied.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 14