14
In 1978 is dan ook veel tijd besteed aan het ontwikke
len van hulpmiddelen die vooral zijn gericht op het on
dersteunen van opleidingsactiviteiten, die in de werk
situatie toepasbaar zijn.
Hiermede zou kunnen worden bereikt dat naast de
mogelijkheden van 'groepsgerichte' opleidingsactivi
teiten, waarbij met name audiovisuele hulpmiddelen
zeer wel toepasbaar zijn, een tweede vorm van oplei
dingsmogelijkheden ontwikkeld wordt die in de zuiver
ste betekenis van het woord individueel opleiden op de
werkplek kan worden genoemd.
Een dergelijke aanpak vergt weliswaar veel voorberei
ding, maar gaat meer rechtstreeks in op de feitelijke
opleidingsbehoeften zoals die zich in de werkomstan
digheden voordoen. In de meeste gevallen gaat het
daarbij om vraagstukken op het gebied van samenwer
ken of op het gebied van vaardigheden met betrekking
tot het commerciële gebeuren.
Tot nu toe heeft slechts bij een beperkt aantal banken
een dergelijke aanpak plaatsgevonden. Het is evenwel
een stap in een beleidsrichting die in de komende jaren
stellig bij vele banken zal worden ingeslagen.
In elk geval is het een bijdrage om te komen tot een
verdere afstemming en integratie van de werk- en de
leersituatie.
Audiovisuele Dienst: De opbouw van de audiovisue
le dienst kreeg in het afgelopen jaar verder gestalte.
Door deze dienst werden naast opleidingsprogram
ma's ook programma's ten behoeve van andere activi
teiten van de centrale bank, zoals Reizen, Publiciteit en
Automatisering geproduceerd. Daarnaast werd als
nieuwe activiteit overgegaan met het vervaardigen van
'Bank in Beeld'. Dit betreft periodiek verschijnende
programma's voor directeuren en medewerkers van
aangesloten banken met een opleidings- of commer
cieel ondersteunend karakter. De banken die deze pro
gramma's gebruiken (per ultimo december ongeveer
190 banken) konden met behulp daarvan voor grote
groepen medewerkers opleidingsactiviteiten uitvoe
ren.
Cursusactiviteiten: De commerciële training ging in
geheel gewijzigde vorm en organisatie van start. Dit
begin kon in het eerste jaar nog slechts bescheiden
zijn (250 deelnemers), maar verwacht mag worden dat
in 1979 een veel groter aantal deelnemers kan worden
ingedeeld.
Voor het eerst-vond een telefooncommunicatietraining
plaats. Deze opleiding wordt uitgevoerd door het Ver
kooptrainingscentrum te Zandvoort. Ongeveer 700
medewerkers hebben daaraan deelgenomen.
In het pakket opleidingen op het gebied van Reizen,
werden de vakbekwaamheidseisen in het kader van
het Vestigingsbesluit reisbureaubedrijf verwerkt.
388 deelnemers aan de basiscursus Reizen hebben
een driedaagse studiereis naar Londen gemaakt.
De cursus Financieringen kreeg dit jaar zijn definitieve
gestalte. Daardoor kon het aantal deelnemers gestadig
groeien. De cursus blijft in een grote behoefte voor
zien.
Bij wijze van experiment is in 1978 gestart met een
cursus Commerciële training voor assurantie-advi
seurs. Plannen om grotere aantallen cursisten te kun
nen laten deelnemen verkeren in een vergevorderd
stadium.
Ten slotte werd gestart met een nieuwe cursus be-
heerstechnische aspecten administratieve systemen.
Deze opleiding is bestemd voor directeuren van ban
ken waar geen interne controleur aanwezig is. In de
komende jaren zal deze cursus worden gegeven voor
grotere aantallen deelnemers.
In totaal namen rond 7500 medewerkers van aange
sloten banken deel aan door het directoraat Opleidin
gen georganiseerde cursussen, hetgeen ten opzichte
van 1977 een belangrijke toeneming betekent.
Op zichzelf zegt dit aantal betrekkelijk weinig, omdat
de verschillende cursussen niet even lang duren. Het is
daarom juister de opleidingsinspanning uit te drukken
in dagen per deelnemer.
In het verslagjaar omvatten de totale cursusactivitei
ten 28 037 cursistendagen. Dit betekent een toene
ming met ongeveer 25 ten opzichte van 1977. An
ders gezegd: de medewerker van een aangesloten
bank volgde in de loop van 1978 gemiddeld gedurende
1,43 dag een cursus; dat is 0,65 van zijn beschikbare
werktijd.
Management-Opleidingen: In 1977 is in samenwer
king met de Stichting De Baak te Noordwijk een mana-
gementcursus opgezet. Deze cursus werd in het ver
slagjaar voortgezet: ruim 100 medewerkers van de
centrale bank en aangesloten banken namen daaraan
deel.
Verhouding Onderwijs - Bank: Op het gebied van
de verhouding tussen onderwijs en bank is een aantal
activiteiten ontwikkeld.
Onder de naam scholenvoorlichting wordt een scala
van activiteiten ontwikkeld, zoals: beroepenvoorlich-
ting aan leerlingen voor diverse schooltypen, voorlich
ting over het bankwezen en beroepsmogelijkheden
daarin voor schooldecanen, deelname aan beroepen-
manifestaties en dergelijke.
Het directoraat Opleidingen verzorgde een dertigtal
van zulke activiteiten.
Daarmee werden vele honderden scholen, direct of in
direct, bereikt.
Technische Overlegcommissie: Zowel voor de be
leidsvoorbereiding als in uitvoerende zin levert de
technische overlegcommissie opleidingen een belang
rijke inbreng. Deze komt onder meer tot uitdrukking in
het initiatief van de commissie tot het doen inventari
seren van opleidingsgegevens bij de plaatselijke ban
ken.
Daarmee hoopt men een breder inzicht te verkrijgen in
de behoeften en activiteiten van alle aangesloten ban
ken op opleidingsgebied.