11 2 Om het inzicht in de personele en sociale gevolgen van de automatisering te vergroten en op hun juiste waarde te schatten, zal het werkgebied Sociale Za ken van de centrale bank vertegenwoordigd zijn in stuur-, project- en werkgroepen. 3 Het werkgebied Sociale Zaken zal worden betrok ken bij de besluiten, die worden genomen over elke fase van de automatiseringsplannen. Daarbij zal het vooral gaan om het onderzoek naar toepasbaarheid van de plannen en het punt waarop moet worden beslist of tot het ontwerpen van een automatiseringssysteem kan worden overgegaan. Wanneer niet voldoende kan worden vastgesteld wat de sociale en organisatorische gevolgen van een nieuw automatiseringssysteem zijn, zal worden gestreefd naar 'nabootsing' daarvan in de praktijk. Mochten daartoe de mogelijkheden (door techni sche of bedrijfseconomische oorzaken) ontbreken, dan zal worden geprobeerd dergelijke onderzoekin gen te realiseren in proefsituaties. 4 Het beleid zal zeer zorgvuldig worden gevoerd, waarbij van geval tot geval afspraken worden ge maakt hoe aanwezige ondernemingsraden en me dewerkers bij de zaak worden betrokken. 5 Voor elke fase in de ontwikkeling van de automati sering zal een plan worden opgesteld, waarin de organisatorische en sociale gevolgen van de uitvoe ring van de fase zijn opgesteld. Zo'n faseplan zal na dere gegevens bevatten over de manier waarop, de termijn waarin en voor welke (groepen van) mede werkers, acties zullen worden ondernomen. Bedoeld zijn hier acties die de sociale en sociaal-organisato rische aspecten van de automatiseringsplannen mo gelijk en aanvaardbaar maken. In de faseplannen zullen de ervaringen uit eerdere fasen worden ver werkt. Bij de toetsing van de sociale gevolgen wordt onder meer gekeken naar veranderingen met betrekking tot: - de sociale aspecten van eventuele veranderingen in, c.q. het voortbestaan van functies; - werkomstandigheden, waarbij met name het wer ken met beeldschermen speciale aandacht heeft; - informatie aan en begeleiding van personeelsleden die bij de veranderingen betrokken zijn. De personeelsadviseur in het gebied waar de aange sloten bank is gevestigd, maakt deel uit van het team specialisten dat de bank bij de invoering begeleidt. Hij zal samen met de leiding van de bank en de betrokken personeelsleden de sociale consequenties in iedere fase van automatisering bij de bank vaststellen en eventuele problemen helpen voorkomen c.q. oplossen op basis van het sociale begeleidingsplan. Speciale aandacht wordt gewijd aan de betekenis en invloed van verschijnselen waarvan verondersteld wordt dat zij als gevolg van automatisering kunnen op treden. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan de spe cifieke aspecten van de zogenaamde mens-machine relatie. Sociale begeleiding bij fusies: Het aantal fusies van aangesloten banken is sinds 1974 afgenomen. De ver wachting bestaat echter dat een aantal kleine banken om diverse redenen in de komende jaren tot een fusie zal overgaan. In 1978 heeft een werkgroep, voor het grootste ge deelte samengesteld uit leden van de Adviescommis sie Sociaal Beleid Rabobanken, zich bezig gehouden met een evaluatie van de sociale begeleiding van reeds tot stand gekomen fusies. De doelstelling van de werkgroep was fusies in de toe komst beter te doen verlopen en te begeleiden. In het verleden is de begeleiding in sociaal opzicht niet in alle gevallen optimaal geweest vanwege het feit dat de personeelsadviseurs niet in staat waren voldoende aandacht te besteden aan het grote aantal fusies. Bij deze studie heeft de werkgroep speciale aandacht gegeven aan de bijstelling van het onderdeel 'sociale begeleiding' dat deel uitmaakt van de fusieleidraad. Voortaan dient voor iedere fusie een sociaal plan te worden opgesteld waarin de sociale aspecten aan de orde dienen te komen die direct of indirect met de fu sie samenhangen. De voornaamste onderdelen van een dergelijk plan zijn: - Een goede procedure voor de informatieverstrekking aan en door de aangesloten banken. - Indien medewerkers elders in de organisatie een ge schikte functie moeten gaan bekleden, zal de cen trale bank een adviserende rol vervullen, teneinde een gelijkwaardige functie te vinden. - Binnen het kader van de fusie zal aan alle medewer kers een redelijk te achten functie worden aangebo den. De positie van de medewerkers, van wie de functie zal wijzigen of verdwijnen, zal zo weinig mo gelijk worden geschaad door minimaal het behoud van het bestaande salaris, door het aanbod van een vervangende functie van ongeveer gelijkwaardig ni veau en door het in aanmerking laten komen voor om-, her- of bijscholing. - De fusie mag geen directe aanleiding vormen tot ontslag van medewerkers. - Er dienen gedetailleerde functiebeschrijvingen per functie en per afdeling te worden opgesteld. - Er zullen opleidingsplannen worden opgesteld om de ruimte tussen de te stellen opleidingseisen en de feitelijke opleidingsniveau's op te vullen. - De verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen de banken zullen worden geüniformeerd. - Het intensief begeleiden van medewerkers, die in sociale problemen raken door de fusie. - De deelname van de personeelsadviseur van de centrale bank in het gehele fusieproces.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 11