b e g e i ii g in huidige en toekomstige functies 10 Werknemers van de organisatie zullen op systemati sche wijze worden begeleid in hun huidige en toekom stige functies. Hierbij zal vooral worden gelet op geschiktheid, be langstelling en de mogelijkheden binnen de organisa tie, zodat een optimale afstemming wordt bereikt tus sen personeels- en organisatiebeleid. Intensivering begeleiding: In het jaaroverzicht 1977 werd reeds aandacht besteed aan intensivering van de sociale begeleiding bij de aangesloten banken, het wordt geïllustreerd door de groei van het team perso- neelsadviseurs, dat is gestationeerd op de diverse dis trictskantoren. In 1978 heeft zich de behoefte aan adviezen verder uit gebreid. Hoewel het beschikbare aantal personeelsad- viseurs van zes tot tien aangroeide, kon nog niet in alle gevallen aan de vraag van aangesloten banken worden voldaan. Het illustreert duidelijk dat er vanuit het verle den nog verborgen personeelsproblemen zijn. Een goede voortgang van het functieclassificatiepro- ject vraagt relatief veel tijd van de personeelsadvi- seurs. Zij worden echter ook belast met problemen van allerlei aard, die om een korte-termijnoplossing vra gen. Mede hierdoor is het welhaast onvermijdelijk dat een benadering en begeleiding die problemen moeten voorkomen, meer naar de toekomst moeten worden geschoven. Het is echter uitdrukkelijk de bedoeling aan begelei ding in preventieve zin de komende periode extra aan dacht te schenken, zonder afbreuk te doen aan het uit gangspunt dat de aangesloten banken zelf de verant woordelijkheid dragen voor hun eigen personeelsbe leid. Begeleiding in de functie: Ontwikkelingen bij aan gesloten banken, als automatisering en beleidsplan ning stellen alle betrokkenen voor een niet geringe op gave. Vaak zijn er veel medewerkers bij betrokken. Het realiseren van doelen die worden gesteld is in sterke mate afhankelijk van de geschiktheid en de instelling van die medewerkers. Een belangrijk instrument om medewerkers daarbij te begeleiden is de beoordeling. Daartoe is in 1978, bij wijze van proef, bij een aantal aangesloten banken met een nieuw beoordelingssysteem gestart, de zoge naamde beoordeling functievervulling. Dit beoorde lingssysteem wordt reeds bij de centrale bank ge bruikt. Het systeem sluit op een duidelijke manier aan bij het nieuwe functieclassificatiesysteem, doordat vrijwel van dezelfde gezichtspunten gebruik wordt ge maakt. Aanleiding voor de invoering van het nieuwe systeem was: - het huidige systeem is teveel op de persoon gericht en te weinig op de functie; - het huidige systeem is teveel gericht op de presta ties in het verleden en te weinig op te verwachten taken in de toekomst; - het huidige systeem leidt vaak tot een eenzijdige communicatie: de leidinggevende beperkt zich tot het mededelen van de beoordeling, waardoor een beoordelingsgesprek in feite niet tot stand komt. Bij het nieuwe systeem wordt meer de nadruk gelegd op de manier waarop de functie wordt vervuld. Bij voorkeur wordt daarbij de functie-omschrijving van de medewerker gebruikt. In de praktijk blijkt dit zeer zinvol te zijn omdat daardoor de leidinggevende en de medewerker kunnen bezien of zij beiden nog hetzelfde beeld hebben van de functie. Op deze wijze werkt het bestaan van een functiebeschrijving naar twee kanten toe: - de evaluatie van de functie; dit betekent een nazorg van de functieclassificatie; - het gesprek over de functievervulling (beoordeling). Het nieuwe systeem beperkt zich niet alleen tot het functioneren in de afgelopen periode, maar kijkt vooral verder: in het systeem is namelijk een taakstellend ele ment ingebracht waardoor leidinggevende en mede werker tijdens het beoordelingsgesprek samen over leggen waar in de komende periode aandacht aan zal worden besteed. Dit kan zowel nieuwe werkzaamhe den betreffen als aanpassing in de uitvoering van het bestaande takenpakket. Zo kunnen er allerlei afspra ken tot stand komen die in een later stadium weer on derwerp van gesprek zullen moeten zijn. Door deze voortgangsgesprekken draagt het beoordelingssys teem bij tot het stimuleren, begeleiden en beter functi oneren van de medewerkers. Tevens wordt aldus de basis gelegd voor een gerichte verdere ontwikkeling. Sociale begeleiding proeffase automatisering: Bij het realiseren van automatiseringsprojecten geeft het werkgebied Sociale Zaken van de centrale bank onder steuning en begeleiding. In de plannen wordt door de Stuurgroep Automatisering ten volle rekening gehou den met alle sociale aspecten, die de veranderingen met zich brengen. Om deze taak te kunnen vervullen zal het beleid op het gebied van automatisering worden bepaald door een zo goed mogelijke afstemming van automatiserings technische, administratief-organisatorische, bedrijfs economische en sociale aspecten. Ter ondersteuning hiervan zijn uitgangspunten gefor muleerd die gelden in het kader van de sociale begelei ding voor de proeffase. Deze uitgangspunten luiden als volgt: 1 Er zal worden gestreefd naar een uniforme formule ring en toepassing van de beleidslijnen op sociaal terrein door alle eenheden van de Rabobankorgani- satie, in vergelijkbare situaties en gedurende de ge hele periode waarin zich organisatorische en sociale gevolgen van de automatiseringsplannen voordoen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 10