- r
BOEKHf
rrftjEL-Vliry/ 7§1gent
R'
fiUi-t
hedendaagse tuinderijen. Nadrukkelijk
kreeg ook de Rabobank met een aantal
aspecten ervan te maken. Martin Kes-
sels: 'Je hebt al tuinders die in het zon
dagse pak rondlopen. Het zijn regelrech
te ondernemers, maar denk erom dat ze
het niet voor niks krijgen. De meesten
maken lange tot zeer lange dagen, ook
nu nog. Er zit in ons gebied circa 180 ha
glastuinbouw. Er zijn bedrijven bij met
een oppervlakte van 2 ha stookkas. Re-
vervoerder en als verkoper op de mark
ten begon op te treden. Steeds meer on
dernemers zagen brood in het expeditie
bedrijf. De plaatselijke HTS wordt zelfs
uitgebreid met een extra studierichting:
de vervoersacademie. Volgens recente
gegevens is het beroepsgoederenver-
voerinVenlo vertegenwoordigd met 178
bedrijven. Daarvan werken er 91 grens
overschrijdend. Ze beschikken met z'n
allen over een laadvermogen van zo'n
vrouw in ere, de vermeende stichters
van de stad. Het legendarische reuzen-
paar ontbreekt in geen optocht. Voor de
rest hebben de Venlose 'gerdeneers' bit
ter weinig oog voor folklore. Een bijzon
der slag mensen, niet bereid een blad
voor de mond te nemen. Een zekere kop
pigheid hoort erbij en de neiging tot do
mineren. Vandaag de dag telt men in het
Venlose nog circa 350 tuinders. Kenmer
kend is hun aan gretigheid grenzende
bereidheid tot het leggen van contacten
buiten de eigen kring. 'Die makkers kom
je overal tegen,' heet het. Maar tegelijk
is daar ook als schrikbarende illustratie
van Venlose tuinderskoppigheid het ver
haal over de eigen veiling, gevolg van
een scheuring in het verleden. Jawel, de
Venlose tuinder houdt een eigen veiling in
stand, hoewel in het naburige Grubben-
vorst de rest van Noord-Limburg zijn
tuinbouwprodukten levert aan een
coöperatieve veilinggigant die van alle
gemakken is voorzien. Dorpen met hun
tuinbouwbelangen kregen steeds meer
te vertellen op veilinggebied en Venlo
liet zich de wet niet voorschrijven.
Ware industrieën zijn het geworden, de
ken maar dat het belangen zijn die daar
op het spel staan. Zonder grondlasten
stellen wij dat het gaat om investeringen
van 100 gulden per vierkante meter.
Mensen die niet opnieuw investeren we
ten dat het anders vroeg of laat op sane
ren uitdraait. Verouderde glas-opstan
den verdwijnen, er komt verfijnde kli-
maatregelingsapparatuur. Alleen om
goed verzekerd te zijn is zo'n man per
jaar gemiddeld 25 mille aan premies
kwijt. Brand, storm, ziektekosten - noem
het hele circus maar op. En dan blijft er
eeuwig en altijd het gokelement. Wat
doen de prijzen op de veiling? De boer
die aan een koe trekt, weet wat hij beurt;
bij de tuinder kan een krat sla het ene
moment 10 gulden opbrengen terwijl ze
een uur later de minimumprijs niet haalt
en doordraait. Daar hoor je geen tuinder
over klagen. Een geweldig incasserings
vermogen hebben ze.' Rechtstreeks aan
de tuinbouw dankt Venlo trouwens ook
een belangrijk deel van zijn betekenis als
vervoers- en transportcentrum. Aan be
derf onderhevige waren vereisten snel
transport. Een Venlose caféhouder was
een van de eersten die voor tuinders als
23 000 ton. Er woedt een verbitterde
concurrentieslag. Buitenlandse onderne
mers begeven zich op de Nederlandse
markt. Maar voorlopig beschikt Venlo
over een paar stevige troeven. Van wat
er aan goederen per rail of per as vanuit
Nederland naar Duitsland gaat, neemt
Venlo een kwart voor zijn rekening. Pal
langs de noordgrens van de gemeente
loopt de E-3, de slagader voor het weg
verkeer tussen Antwerpen, het Ruhrge-
bied en Scandinavië. De Venlose grens
post in deze autosnelweg, een van de
vier overgangen die de stad rijk is, ont
wikkelde zich tot de belangrijkste voor
het goederenverkeer met de Bondsrepu
bliek. Wekelijks passeren er 12 500
auto's. Diezelfde E-3-grenspost verwerkt
jaarlijks 1 268 000 personen.
Inwoners van de dorpen rond Venlo heb
ben 'de stad' vanouds met een gezond
wantrouwen en de nodige reserves be
naderd. Venlonaren waren als ze niet op
pasten verwaande kwasten, druktema-
VER8RUG6E i DE MEif'
DE
(ki mijn