1 1 1 1 1 I 'Schmuck kaufen? Sehr billig,' klinkt het besmuikt. Het gros van de 'Pruuse' weet ze vakkundig te ontlopen. Hun doel ligt verderop. Sigaretten moeten er gekocht worden, koffie en uiteraard ook 'Frische Gemüse'. En terwijl Mutti met de rest van de familie straks misschien, nadat het hele boodschappenlijstje is afge werkt, tevreden neerploft achter een enorm stuk Torte gooit Vater nog gauw even de Mercedestank en de bijbeho rende jerrycan vol met dieselolie. Want behalve gezelligheid zoekt de stroom van tienduizenden Bondsrepublikeinen die Venlo wekelijks aandoet, ook wel de gelijk prijsvoordeeltjes. Helemaal bar is het beeld op de zogenaamde bid- en boetedagen wanneer de Duitse werkne mers massaal vrijaf krijgen, terwijl er in Nederland van een normale werkdag sprake is. De bagageruimte van iedere auto wordt volgestompt tot ook de laat ste vierkante centimeter is benut. Daar na pas kan de terugtocht naar de Heimat beginnen. Er is niet eens veel scherpzinnigheid voor nodig om tot het inzicht te komen dat Venlo in menig opzicht van de Duit sers afhankelijk is en er ook heel handig op weet in te spelen. De Duitstalige prijskaartjes en de reclameslogans op straat zijn er de nog betrekkelijk simpele uitingen van. Maar als enige Nederland se stad handhaaft Venlo voor zijn ver keerspleinen ook een verkeersregeling die overeenkomt met wat in Duitsland gangbaar is. Automobilisten op de toe- leidingswegen moeten voorrang verle nen aan het verkeer dat zich al op een verkeersplein bevindt. Een afdoende verklaring voor de aan trekkelijkheid van Venlo als koopstad is er nauwelijks. Enkele facetten die ermee te maken hebben: van nature vormen de Duitsers een trekvolk, op zaterdag zijn in eigen land vrijwel steeds alle winkels ge sloten, terwijl Venlo dan juist als extra attractie naast een gevarieerd winkelbe stand zijn gezellige markt te bieden heeft. Volgens kenners komt daarbij nog de aanwezigheid van enkele uitgespro ken goedkope mannenartikelen. De Duitse huisvader laat zich zo maar al te graag bewegen om koers te zetten rich ting Venlo. Allerlei cijfers bevestigen de strategische ligging van Venlo. Berekend is dat er zo'n 600 000 mensen leven bin nen een straal van 25 kilometer, de di recte invloedssfeer van de stad. In een straal van 100 kilometer wonen net zo veel mensen als in geheel Nederland. Duisburg ligt 30 minuten weg. Düssel- dorf maar 20 minuten. Zo kwam Venlo (65 000 inwoners) aan een winkelbe stand dat toereikend is voor een stad met 240 000 inwoners. Er zijn 737 mid denstandszaken, waaronder 106 kle dingzaken. Wie het assortiment bekijkt, zal ontdekken dat het inkoopbeleid sterk rekening houdt met grote maten. Ruim 300 Venlose winkels zijn gespecialiseerd in de dagelijkse levensbehoeften. Van de omzetten in de voedings- en genotmid delensector nemen de Duitsers 42 voor hun rekening. In de elektrotechni sche branche scoren ze 35 van de om zet. Schattingen houden het erop dat Duitsers wekelijks DM 4 158 000 beste den. Een willekeurige zaterdagmorgen- markt betekent 300 000 gulden omzet. Om een exact beeld te krijgen van de Venlo-gangers hebben onderzoekers herhaaldelijk een cordon tellers rond de stad gelegd. Een werkdag leverde 44 500 bezoekers op, een zaterdag 112 000! In het eerste geval vertegen woordigden de Nederlanders 56 procent, en vormden Duitsers de resterende 44 procent. Op zaterdag liggen de percen tages precies andersom. Nabij een van de uitvalswegen aan haar uiterste noordrand kreeg de stad nog een typisch bewijs van haar betekenis. In een gebied dat (wat slordig geformuleerd) bestemd was tot 'handels- en industrieterrein' voltrok zich omstreeks 1973 de vestiging van een superstore. Het bericht kwam als een donderslag bij heldere hemel: een verkoopoppervlakte van 7 500 m2 extra, plus gratis parkeergelegenheid voor 1400 auto's. Waar moest dat heen? Maar zie, ook het Trefcenter, momenteel als werkmaatschappij deel uitmakend van het Bijenkorfconcern, verwierf een eigen plaats. Men kan er een pakje soep kopen, maar ook een bungalowtent, een flesje nagellak, een nieuwe fiets of een kleuren-TV. Zesendertig kassa's vormen een lange straat die wekelijks 27 000 klanten passeren wanneer zij moeten af rekenen. Het Trefcenter met zijn gelijk vloerse verkoopruimte voor 30 000 ver schillende artikelen, verschaft werk aan 575 mensen. Een echte handelsstad, dat Venlo. Menigeen heeft er koopmansbloed in de aderen. Voor treffende staaltjes kan men overal terecht. Maar waarom het ver ge zocht, wanneer ook in eigen huis de voorbeelden voor het oprapen liggen? De plaatselijke Rabobank ervaart de za kelijkheid van het stadscentrum dage lijks aan den lijve. Directeur Martin Kes- sels vertelt: 'De Markenhandel is een treffend voorbeeld. Dat is je reinste cen tenwerk geworden. Elke dag moet je uiterst zorgvuldig de koersen aftasten. Zelfs de allergrootste klanten kunnen vallen over de kleinste koersverschillen. Dat gaat werkelijk op het scherp van de snede. Juist als het om zulke grote kwantums gaat, moet je een strategie opstellen.' Berekend op jaarbasis zijn de Markentransacties voor de Venlose Rabobank een aangelegenheid waar men door koersverschillen zo'n 350 000 gulden aan overhoudt. Het grote aan deel van Marken in het Venlose geldver keer bleef ook fiscaal niet onopgemerkt. Ondanks alle gesputter worden bij de belastinginspectie middenstanders die duidelijk 'leven van Duitsland' hoger aangeslagen dan een pure gulden-klant. Mensen die gegronde redenen tot kla gen hebben zijn er maar weinig. Het af gelopen jaar zag de plaatselijke Rabo bank haar balanstotaal groeien met der tig procent. Hoe dat zo kwam? Alweer die zakelijkheid. Martin Kessels: 'Venlo- naren zijn mensen die rekenen, tellen. Je moet wat voor ze doen. De middenstand kan hier onbeperkt terecht voor klein geld, gerold en wel. We hebben er apart een automatische wikkelmachine voor aangeschaft. Heb je eenmaal een ver trouwensrelatie, dan is de snoek zo ge vangen. Kennen ze je en zeggen ze 'die moeten we,' dan heb je tussen de Venlo- naren prettig werk. Je krijgt met een kushand soms heel wat gedaan. We merken het toch aan de uitbreiding van ons relatiebestand. Eenmaal rijp, is een appel gauw genoeg geplukt!' Onder het typische Venlose motto 'Er moet garen op de klos' worden er sinds enige tijd wekelijks produktiestaten aangelegd voor ieder bijkantoor afzonderlijk. Er gaat een flinke stimulerende werking van uit. Zo heeft ook een eerste proef met de verkoop van vakantiereizen op de bijkan toren uitgewezen dat het initiatief niet ging ten koste van de vakantiebedrijvig heid op het hoofdkantoor. Deze en der gelijke ontwikkelingen geven aan dat de Rabobank Venlo niet meer de specifieke tuinbouwbank is van weleer. Waarmee intussen geenszins gezegd wil zijn dat het belang van de tuinbouw onderschat moet worden. Ofschoon tegenwoordig bij veel gildebroeders de agrarische be roepsachtergrond ontbreekt, kent Venlo al sinds de 16e eeuw z'n Akkermansgil- de. Het houdt Valuas en zijn (naamloze)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 7