«toeten Jacht op schrijvende horloges begint scenario: sollicitatiegesprek op een van onze banken. De sollicitant is een potentiële doorstromer; hij werkt al jaren bij een andere Rabobank. Het gesprek loopt dan ook gemakkelijk, min of meer 'en familie', de sollicitant en zijn interviewer werken immers in dezelfde Rabobankorganisatie. Tot zijn verbazing merkt die interviewer echter, dat de sollicitant ook wel graag eens uitvoerig over al die overi ge, secundaire arbeidsvoorwaarden wil horen. 'Die zijn toch precies de zelfde als bij uw huidige bank,' zegt de interviewer. De sollicitant blijkt het niet te begrijpen, op zijn bank zijn al die regelingen niet aan het personeel uitgereikt en hij noch zijn huidige col lega's weten er iets van af! Dit toneeltje was onlangs in werke lijkheid bij een bank te zien. Er zal wel niet gauw een herhaling van de voor stelling komen, maar je vraagt je toch in gemoede af hoe het anno 1979 in onze organisatie nog kan voorkomen, dat het personeel onkundig is van de regelingen, die te hunner behoeve zijn getroffen. Regelingen, die alle banken in fraaie verzamelbundeltjes beschik baar krijgen om aan ieder personeels lid uit te reiken. Het is mij echt een raadsel, waarom zo'n bank die infor matie niet aan haar personeel door geeft of - nog erger - niet wilde door geven. Goed, het geval is een hoge uitzonde ring. Ik neem aan, dat we praktisch allemaal - net als ik - onze bundeltjes binnen handbereik hebben. De mees ten van ons kijken er zelden of nooit in, 'het zit immers wel goed'. Maar als je nou eens precies iets over een rege ling van 'afscheid' of 'ziektekosten' en alles wat daarbinnen ligt wilt weten, grijp je naar je handleiding. Je kunt zelfs zonodig op je rechten staan Dat miste die sollicitant; hij zal zich - terecht - tekort gedaan hebben ge voeld. Want, inderdaad, zo'n handlei ding is belangrijker dan we vaak den ken. Je merkt het pijnlijk als jij hem niet hebt en anderen wel Zo'n incident doet je ook even begrij pen, hoe belangrijk voor ons de na de grote fusie van acht jaar geleden be reikte harmonisatie van arbeidsvoor waarden eigenlijk is geweest. Zelfs een jaarlijks 'sociaal overzicht' - dat komt binnenkort voor de derde keer - kun je je zonder die harmonisatie niet denken. Ons kleine wanklankje van dit sollici tatiegesprek tast de harmonisatie na tuurlijk niet aan. We zijn immers al zover, dat we allemaal op het horen van zo'n disharmonietje spontaan uit roepen; 'hoe bestaat het'! Daarom, voor wie de schoen past - en ik weet eerlijk niet waar de sollicitant van daan kwam -: maak aan dat 'hoe be staat het' maar gauw een einde! JRH Hieuw 'Hoe laat het is? Gewoon of digitaal, wat wil je? Dan kijk ik even op mijn pen Vanaf volgende maand zijn dit soort absurd klinkende kreten volop te verwachten in Nederland. Mensen die nu nog de neiging hebben veelbetekenend naar hun voor hoofd te wijzen als ze zoiets horen, lopen vanaf eind mei het risico zich belachelijk te maken. Inderdaad, de tijdpen komt eraan. Met duizenden tegelijk zal straks het ver nuftige instrumentje in omloop worden gebracht via de Rabobanken. Nadat verle den jaar tijdens een unieke actie 330 000 radiospaarvarkens uitzwermden over Ne derland, zit er nu letterlijk een nieuwe grote spaaractie in de pen. Nieuwe en bestaande spaarders krijgen gedurende de actieperiode van circa 1 maand bij storting van minimaal 25 gulden op hun rekening de mogelijkheid gebo den tot aanschaf van een pen met ingebouwd horloge. De pen kost f 17,50, maar daar staat tegenover dat elke nieuwe spaarder weer een premie ontvangt van f 7,50, bij te schrijven op de nieuw te openen spaarrekening. De balpen met ingebouwd horloge is vervaardigd van kunststof en voorzien van een metalen clip. Levering geschiedt inclusief vulling, batterijtjes en 3 maan den garantie. Door met een vinger een maal zachtjes op de clip te drukken licht er een aanduiding van de tijd op, in uren en minuten nauwkeurig. Door twee keer achter elkaar op de clip te drukken ver schijnt de datumaanduiding in beeld als mede direct erachteraan: de maand, aangegeven door een cijfer. Ook is het mogelijk het verstrijken van de seconden in beeld te brengen. Drie zachte tikjes op de balpenclip stellen het secondenme- chaniekje in werking. De seconden- aanduiding stopt nadat weer opnieuw op de clip is gedrukt. Per vliegtuig arriveerden begin maart al de eerste voor de Rabobankorganisatie bestemde tijdpennen op Schiphol. De zending, afkomstig uit Hong Kong, werd met spanning tegemoet gezien want de spaarvarkenactie van vorig jaar en de nabestellingen waarmee ze gepaard ging, heeft maar al te duidelijk gemaakt van hoeveel belang een tijdige levering is. Toch hebben ook ditmaal de ontwer pers van de spaarcampagne wel de ze kerheid dat een deel van de vraag naar pennen met het ingebouwde elektroni sche klokje opgevangen moet worden met behulp van tegoedbonnen. De erva ring leert dat er niet aan te ontkomen valt wanneer een slordige duizend Rabo banken met hun enthousiaste leger ba- liepersoneel echt uithalen. Behalve dat via advertenties in kranten ruimschoots de aandacht op de actie zal worden gevestigd, staat het vast dat ook reclameboodschappen per radio en TV worden uitgezonden. Verwacht wordt dat met name via STER-spots op de te levisie de werking van de pen heel aan schouwelijk kan worden overgebracht. Aan de start van de spaaractie is een lange tijd van voorbereiding voorafge gaan. De eerste besprekingen dateren al van september vorig jaar. Vooral de keu ze van de tijdpen is gebeurd met een aan omzichtigheid grenzende zorgvuldig heid. Nog vers in het geheugen lag het tumult dat vorig jaar een collega-bank in middenstandskringen veroorzaakte door op de proppen te komen met een foto toestel als premium. De actie schoot de verenigde fotohandelaren in het verkeer de keelgat. Om het risico van een derge lijke anti-reclame te ontlopen koos de Rabobankorganisatie nadrukkelijk voor

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 3