kreet 'Stop! Dat klinkt als een vaatdoek. De onderdanigheid en de kruiperigheid moeten er duimendik bovenop liggen. Jij hebt een glasheldere stem en nou ben je achterin volstrekt niet verstaanbaar. Denk erom, niet in mekaar zakken. Dat bedremmelde is verkeerd. Maak er maar een lekker janktoontje van.' En de man die zoals bleek het theatrale gebaar allerminst schuwt, werd op zijn wenken bediend. Even later moest een briesende ste van de vijf bedrijven op toneel kon commanderen, werden er op het dansvloertje van De zoete inval al wilde kozakkendansen uitgevoerd. Maaike van Baaren en Carla Rodermans - trots als een pauw voor het eerst ten tonele ver schijnend in deinende hoepelrokken- vreesden nog eens hun nek te zullen breken in zulke gevaartes van pronkge waden. Welgemeende raad van de licht- technicus, in de wandeling aangeduid als Philips: 'Je moet ook het hele zeil van die jurk ophalen.' Carla's tegenspeler Fokko Roos werd na zijn bezoek aan de grimeur begroet met een hartgrondig: 'Hè, kan jij ook geen snor krijgen? Dan lijkt het ten minste eindelijk wat. Ik kan me niet voorstellen dat ik jou het hof moet maken. Maar met een snor, dan wordt het effe wat anders.' Dank zij bakkebaarden, kolbakken, laar zen, sabels, pruiken en/of een vakkundig aangebrachte lik schmink onderging in recordtijd het ene na het andere oer- Hollandse gezicht de gewenste meta morfose. Bij onderdirecteur Pieter Ree der ging het vermogen zich in te leven zelfs zover dat hij uitsluitend nog aange sproken wenste te worden als 'rechter Ammos'. Regisseur Carel Briels spaarde zijn goedwillende amateurs allerminst. Urenlang bleef hij niet bepaald zacht zinnig met hen aan de gang. De getergde uitroep 'Opnieuw, de hele boel opnieuw' was niet van de lucht, evenmin als de Russische leeuw wat extra opgepept worden. 'Speel met zwier. Je komt niet van een begrafenis.' Ook ditmaal misten de vermanende woorden van de regie hun uitwerking niet. Een goedkeurend gegrom 'Goed hoor, jongetje. Zo gaat het goed' vormde de beloning. Zo werden heel wat oneffenheden weg- geschaafd, met als eindresultaat een voorstelling vol verwikkelingen: In een Russisch stadje raakt een stel onbe trouwbare kopstukken in rep en roer als de corrupte burgemeester (Peter van 't Padje) bij geruchte verneemt dat er een inspecteur-generaal in aantocht is ter controle van de persoonlijke betrouw baarheid der lokale bestuurderen. Paniek en ontzetting alom, van de burgemees tersvrouw en -dochter (gespeeld door Maaike van Baaren en Carla Rodermans) tot en met het loslippige koopm paar (Susan Smael en Kees Warmer dam). Benauwde tijden breken er aan voor de rechter (Pieter Reeder), de post directeur (Wim Heppe), de schoolin- specteur (Bas Groen) en de ziekenhuis directeur (Ebo de Muinck). Lange tijd wordt een avonturier op doorreis (Fokko Roos) gehouden voor de gevreesde in specteur-generaal. Slim laten hij en zijn knecht (Kees Kroon) zich alle pluimstrij kerijen en de pogingen hen in te pakken welgevallen. Totdat de Gogol-klucht haar ontknoping krijgt wanneer aan het slot, zonder een woord te zeggen, de echte controleur- ditmaal in de persoon van bank directeur Leo Wijsman ten tonele verschijnt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 25