JiM Applaus voor pluimstrijkerij en corruptie od een geslaagde bankorganisatie'SV iannen Maar eerst envo r neraal'. Heel de be voêriag van van '0= '"^1^ 0»»» "f Te versie van ae xeKsi. nei uujspei ue Revisor van de Rus Gogol moest afge stemd worden op het beschikbare ac teursmateriaal en de toneelaccommoda tie van zaal 'De zoete inval' te Halfweg. 'De Inspecteur-Generaal' vormde het re sultaat. Het probleem van de geringe podiumafmetingen werd handig ontwe ken door enkele scenes temidden van het publiek te situeren. Tot en met het weekend voor de pre mière zijn de amateur-tonelisten druk in de weer geweest met het instuderen van hun rollen. Hoewel er stevig aangepakt moest worden om het geheel zo goed mogelijk voor het (denkbeeldige) voet licht te brengen ging iedere repetitie toch ook met heel wat hilariteit gepaard. Zeer nadrukkelijk was dat het geval toen iedereen voor het eerst gehuld in de to- neelkledij op de planken stond. Dertig kostuums moesten er in totaal komen. Halfweg haalde ze helemaal uit Antwer pen bij gebrek aan een goedkoper Ne derlands alternatief. Het was voor me nigeen een heel aparte gewaarwording: 'Je voelt je minder geremd. Zo'n kos tuum brengt je meteen helemaal in je rol.' Ook de aanwezigheid van een grimeur tijdens de eerste kostuumrepetitie zorg de ervoor dat iedereen al heel gauw in de juiste stemming kwam. Nog voor Carel Briels ('Is het geroezemoes daar nou afgelopen?') de spelers voor het eer- 'Juist nu zoveel feesten rijk zijn aan plat vloersheid, stemt het dankbaar dat een jubileum als dit bij de Rabobank Halfweg een cultureel accent krijgt door de op voering van zo'n toneelspel. Daar heb ik des te meer waardering voor omdat de personeelsleden zelf er zo'n werkzaam aandeel in hadden. Als gelegenheids acteurs hebben ze met plichtsbesef veel vrije tijd geofferd. De vaklui op financieel gebied moesten op toneel leren lezen en schrijven, optellen en aftrekken. Als je ziet hoe ze het er vanaf wisten te brengen, dan moet je erkennen dat het hen wonderwel gelukt is ook het ac teursvak onder de knie te krijgen.' Carel Briels heet de man op wiens naam de lofprijzingen staan. Als regisseur was hij verantwoordelijk voor een belangrijk stuk begeleiding van de bankmensen bij hun toneeldebuut. Hij was het ook die de keus van het op te voeren toneelstuk bepaalde en zorgde voor een aangepas-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 24