geen Knipsels mei oninumngen over ae eetgewoonten van een bepaald artiest, diens broeklengte of schoenmaat. Ook gegevens over amoureuze affaires blij ven 'tot het hoognodige' beperkt. Wat daaronder verstaan moet worden ver duidelijkt Ton Jacobs door te zeggen dat zoiets hem alleen interesseert indien en voorzover het merkbaar gevolgen heeft voor de muzikale prestaties van de be trokkene. Een afzonderlijk hoofdstuk uit het Bra bantse muziekarchief vormen de song teksten. Alles wat hij in zijn vingers krijgt nanaig op stencil, nij verzorgt net druk werk en de verzending! Vijfjaar bestaat het periodiek nu en door het onvermoei bare vrije-tijdsgezwoeg van de Liempde- se verzekeringsbemiddelaar gaan er iedere twee maanden ruim 400 exem plaren de deur uit naar geïnteresseerden in Nederland, België, Frankrijk en Duits land. 'Het zijn echte liefhebbers' legt de man uit wiens cijfermatige belangstel ling voor de muziek inmiddels voldoende bewezen is. Voor de muzikaal minder begaafde lezer lijkt dit het moment waarop enige ver- aan net werk eigenlijk pas. 4e stellen met behulp van de hitlijsten complete statistieken op die van week tot week aangeven hoeveel plaatsen een hit stijgt of daalt. Anderen zijn gespecialiseerd in een ander soort research. Ze zetten in al fabetische volgorde lijsten op vamarties- ten en muziekgroepen met daarbij in chronologische volgorde hun successen en de tijdsduur ervan. Ton Jacobs stelt met genoegen vast dat diverse discjoc- keys uit de Hilversumse omroepkwartie- ren hem herhaaldelijk voor informatie of raad bellen. Ze willen bijvoorbeeld num- plakt Ton Jacobs, zoals het een ordelijk archiefbaasje betaamt, keurig netjes in grootboeken met prachtig gemarmerde bladzijden. De administratieve rol van die dingen op de plaatselijke Rabobank is uitgespeeld, vandaar Gegevens die voor hem van belang zijn ontleent Ton Jacobs deels aan oude muziekbladen die hem van heinde en ver worden toege zonden. Er komt geen eind aan de stroom. In de schuur liggen nog comple te jaargangen van Tuney Tunes en ver gelijkbare periodieken te wachten tot er gelegenheid is hun inhoud door te lich ten en te distribueren over de duizenden dossiers. Als het gaat om - kostbare - antieke afleveringen waarvan slechts een enkel exemplaar beschikbaar is, wordt volstaan met te vermelden in welk tijdschrift (naam-jaargang-nummer) in formatie staat. Een onderdeel van het muziekarchief dat zich nog bevindt in het stadium van de wensdromen heeft betrekking op het aanleggen van een verzameling bandop namen waarop in chronologische volg orde en per jaar gerangschikt de songs staan weergegeven die een rol op de hit parades speelden. Het is een dusdanig kostbare aangele genheid dat Ton Jacobs er nog steeds zijn schouders niet onder heeft durven zetten. Daar komt bij dat hij sinds kort in zijn eentje ook nog de samenstelling en distributie op zich heeft genomen van Hitmemories, een pophistorische uitga ve zoals de ondertitel aangeeft die zich voornamelijk richt op de verzamelaars van hitlijsten. Het is geen peuleschil. Het 'flinterdunne blaadje dat in de beginjaren nog op het omslag de veelzeggende me dedeling droeg 'Gelieve bij correspon dentie een postzegel voor antwoord in te sluiten' is uitgegroeid tot een blad dat 50 pagina's telt. Ton Jacobs zet alles eigen- duidelijking geboden is. Amerika, Enge land en Nederland kennen net als een aantal andere landen sinds jaar en dag hun wekelijkse ranglijsten van de meest succesvolle platen uit de lichte muziek. Amerika publiceert ze in de gerenom meerde muziekkrant Billboard. Op 20 juli 1940 verscheen daarin de eerste 'top tien' van die week. Vijftien jaar nader hand volgde de uitbreiding van het pro ject tot de wekelijkse top honderd en vanaf 1958 alweer zien de Billboard lezers iedere week reikhalzend uit naar de zogenaamd 'Hot Hundred'. Het En gelse blad Record Mirror publiceerde in 1953 voor het eerst een top 50-lijst. Met Veronica's Top 40 volgde Nederland spoedig de buitenlandse voorbeelden en tot op de dag van vandaag zijn de onder auspiciën van Veronica samengestelde hitlijsten in Nederland het meest gezag hebbend. Veronica is en blijft in kenners kringen het enige wat geldt en telt, on danks diverse pogingen tot na-aperij. De groeiende belangstelling voor het hitver leden verklaart Ton Jacobs uit de alge mene hang naar het verleden. Het heeft, zegt hij, te maken met nostalgie en een heimwee dat wat hem persoonlijk betrof in eerste instantie uitging naar het eind van de jaren vijftig. Een toffe tijd, meent Ton Jacobs en het feit dat een abonnement op een muziek blad toen nog iets exclusiefs was, heeft ertoe geleid dat informatie over de favo rieten van toen nu nog slechts mondjes maat voorradig is. Het herdrukken van hitlijsten vormt dus een waardevolle bron van informatie. Maar voor de echte verzamelaars en snuffelneuzen begint mers weten die een artiest in de hitlijst gezongen heeft. 'Liempde' weet het de heren feilloos en met plezier te vertellen. Zoals de archivaris ook werkelijk binnen seconden kan nazoeken hoe vaak de Rolling Stones doordrongen in de Top Veertig. Ton Jacobs weet dat groepjes mensen in Nederland aan de hand van schier eindeloos gepuzzel precies uitre kenen welke muzieknummers gemeten over een heel jaar de meeste invloed hebben gehad. Elke veroverde positie op de hitlijst levert een bepaalde punten- score voor de totaaltelling op I Of er aan het speurwerk ooit een eind komt? Ton Jacobs betwijfelt het stellig. Er zijn altijd wel weer nieuwe gegevens die verwerkt moeten worden. Nu publiceert hij uitslui tend de hitlijsten van singles, misschien komen in de toekomst langspeelplaten aan bod. Naast het publiceren van was lijsten met cijfers en hitnummers stijgt constant de behoefte aan biografisch feitenmateriaal. Het betekent dat de re dacteur van Hitmemories de koers gelei delijk aan in die richting wil verleggen. Bouwstoffen voor de zogenaamde sto- ries vol achtergronden, leveren de fan clubs van de betrokken artiesten door gaans maar al te graag. Om de belang stelling bij de leden-abonnees van Hit memories te peilen, zette Ton Jacobs een opiniepeiling op. Meer dan de helft van de abonnees deed mee. De gege vens boden hem houvast betreffende de meest geliefde artiesten. Zo intensief is Ton Jacobs bezig met zijn Hitmemories, dat hij geen gelegenheid voorbij laat gaan het waarom van zijn 'gekke hobby' naar buiten uit te dragen. Ook is hij er als de kippen bij op manifestaties waar de mogelijkheid bestaat Hitmemories aan de man te brengen. De jaarlijkse rock and roll-meeting te Hilvarenbeek is er een voorbeeld van. En er wordt onder de 'ouwe rockers' heel wat omgezet aan platen, muziekbladen plus aanverwante artikelen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 23