geen Knipsels mei oninumngen over ae
eetgewoonten van een bepaald artiest,
diens broeklengte of schoenmaat. Ook
gegevens over amoureuze affaires blij
ven 'tot het hoognodige' beperkt. Wat
daaronder verstaan moet worden ver
duidelijkt Ton Jacobs door te zeggen dat
zoiets hem alleen interesseert indien en
voorzover het merkbaar gevolgen heeft
voor de muzikale prestaties van de be
trokkene.
Een afzonderlijk hoofdstuk uit het Bra
bantse muziekarchief vormen de song
teksten. Alles wat hij in zijn vingers krijgt
nanaig op stencil, nij verzorgt net druk
werk en de verzending! Vijfjaar bestaat
het periodiek nu en door het onvermoei
bare vrije-tijdsgezwoeg van de Liempde-
se verzekeringsbemiddelaar gaan er
iedere twee maanden ruim 400 exem
plaren de deur uit naar geïnteresseerden
in Nederland, België, Frankrijk en Duits
land. 'Het zijn echte liefhebbers' legt de
man uit wiens cijfermatige belangstel
ling voor de muziek inmiddels voldoende
bewezen is.
Voor de muzikaal minder begaafde lezer
lijkt dit het moment waarop enige ver-
aan net werk eigenlijk pas. 4e stellen
met behulp van de hitlijsten complete
statistieken op die van week tot week
aangeven hoeveel plaatsen een hit stijgt
of daalt. Anderen zijn gespecialiseerd in
een ander soort research. Ze zetten in al
fabetische volgorde lijsten op vamarties-
ten en muziekgroepen met daarbij in
chronologische volgorde hun successen
en de tijdsduur ervan. Ton Jacobs stelt
met genoegen vast dat diverse discjoc-
keys uit de Hilversumse omroepkwartie-
ren hem herhaaldelijk voor informatie of
raad bellen. Ze willen bijvoorbeeld num-
plakt Ton Jacobs, zoals het een ordelijk
archiefbaasje betaamt, keurig netjes in
grootboeken met prachtig gemarmerde
bladzijden. De administratieve rol van
die dingen op de plaatselijke Rabobank
is uitgespeeld, vandaar Gegevens die
voor hem van belang zijn ontleent Ton
Jacobs deels aan oude muziekbladen die
hem van heinde en ver worden toege
zonden. Er komt geen eind aan de
stroom. In de schuur liggen nog comple
te jaargangen van Tuney Tunes en ver
gelijkbare periodieken te wachten tot er
gelegenheid is hun inhoud door te lich
ten en te distribueren over de duizenden
dossiers. Als het gaat om - kostbare -
antieke afleveringen waarvan slechts
een enkel exemplaar beschikbaar is,
wordt volstaan met te vermelden in welk
tijdschrift (naam-jaargang-nummer) in
formatie staat.
Een onderdeel van het muziekarchief dat
zich nog bevindt in het stadium van de
wensdromen heeft betrekking op het
aanleggen van een verzameling bandop
namen waarop in chronologische volg
orde en per jaar gerangschikt de songs
staan weergegeven die een rol op de hit
parades speelden.
Het is een dusdanig kostbare aangele
genheid dat Ton Jacobs er nog steeds
zijn schouders niet onder heeft durven
zetten. Daar komt bij dat hij sinds kort in
zijn eentje ook nog de samenstelling en
distributie op zich heeft genomen van
Hitmemories, een pophistorische uitga
ve zoals de ondertitel aangeeft die zich
voornamelijk richt op de verzamelaars
van hitlijsten. Het is geen peuleschil. Het
'flinterdunne blaadje dat in de beginjaren
nog op het omslag de veelzeggende me
dedeling droeg 'Gelieve bij correspon
dentie een postzegel voor antwoord in te
sluiten' is uitgegroeid tot een blad dat 50
pagina's telt. Ton Jacobs zet alles eigen-
duidelijking geboden is. Amerika, Enge
land en Nederland kennen net als een
aantal andere landen sinds jaar en dag
hun wekelijkse ranglijsten van de meest
succesvolle platen uit de lichte muziek.
Amerika publiceert ze in de gerenom
meerde muziekkrant Billboard. Op 20 juli
1940 verscheen daarin de eerste 'top
tien' van die week. Vijftien jaar nader
hand volgde de uitbreiding van het pro
ject tot de wekelijkse top honderd en
vanaf 1958 alweer zien de Billboard
lezers iedere week reikhalzend uit naar
de zogenaamd 'Hot Hundred'. Het En
gelse blad Record Mirror publiceerde in
1953 voor het eerst een top 50-lijst. Met
Veronica's Top 40 volgde Nederland
spoedig de buitenlandse voorbeelden en
tot op de dag van vandaag zijn de onder
auspiciën van Veronica samengestelde
hitlijsten in Nederland het meest gezag
hebbend. Veronica is en blijft in kenners
kringen het enige wat geldt en telt, on
danks diverse pogingen tot na-aperij. De
groeiende belangstelling voor het hitver
leden verklaart Ton Jacobs uit de alge
mene hang naar het verleden. Het heeft,
zegt hij, te maken met nostalgie en een
heimwee dat wat hem persoonlijk betrof
in eerste instantie uitging naar het eind
van de jaren vijftig.
Een toffe tijd, meent Ton Jacobs en het
feit dat een abonnement op een muziek
blad toen nog iets exclusiefs was, heeft
ertoe geleid dat informatie over de favo
rieten van toen nu nog slechts mondjes
maat voorradig is. Het herdrukken van
hitlijsten vormt dus een waardevolle
bron van informatie. Maar voor de echte
verzamelaars en snuffelneuzen begint
mers weten die een artiest in de hitlijst
gezongen heeft. 'Liempde' weet het de
heren feilloos en met plezier te vertellen.
Zoals de archivaris ook werkelijk binnen
seconden kan nazoeken hoe vaak de
Rolling Stones doordrongen in de Top
Veertig. Ton Jacobs weet dat groepjes
mensen in Nederland aan de hand van
schier eindeloos gepuzzel precies uitre
kenen welke muzieknummers gemeten
over een heel jaar de meeste invloed
hebben gehad. Elke veroverde positie op
de hitlijst levert een bepaalde punten-
score voor de totaaltelling op I Of er aan
het speurwerk ooit een eind komt? Ton
Jacobs betwijfelt het stellig. Er zijn altijd
wel weer nieuwe gegevens die verwerkt
moeten worden. Nu publiceert hij uitslui
tend de hitlijsten van singles, misschien
komen in de toekomst langspeelplaten
aan bod. Naast het publiceren van was
lijsten met cijfers en hitnummers stijgt
constant de behoefte aan biografisch
feitenmateriaal. Het betekent dat de re
dacteur van Hitmemories de koers gelei
delijk aan in die richting wil verleggen.
Bouwstoffen voor de zogenaamde sto-
ries vol achtergronden, leveren de fan
clubs van de betrokken artiesten door
gaans maar al te graag. Om de belang
stelling bij de leden-abonnees van Hit
memories te peilen, zette Ton Jacobs
een opiniepeiling op. Meer dan de helft
van de abonnees deed mee. De gege
vens boden hem houvast betreffende de
meest geliefde artiesten. Zo intensief is
Ton Jacobs bezig met zijn Hitmemories,
dat hij geen gelegenheid voorbij laat
gaan het waarom van zijn 'gekke hobby'
naar buiten uit te dragen. Ook is hij er als
de kippen bij op manifestaties waar de
mogelijkheid bestaat Hitmemories aan
de man te brengen. De jaarlijkse rock
and roll-meeting te Hilvarenbeek is er
een voorbeeld van. En er wordt onder de
'ouwe rockers' heel wat omgezet aan
platen, muziekbladen plus aanverwante
artikelen.