In Liempde bestaat muziek uit feiten en cijfers - Geen radiotoestel ter grootte van een wandmeubel. De verwachte collectie gram mofoonplaten, reikend tot aan het plafond of daaromtrent, valt evenmin te beken nen. Geen ingewikkelde apparatuur ook met bedieningspanelen die gedachten op roept aan de cockpit van moderne verkeersvliegtuigen. Zelfs een platenspeler in de meest simpele vorm ontbreekt in het huiskamerinterieur bij Ton Jacobs uit het Bra bantse Liempde. Hoe valt die volstrekte afwezigheid van geluidsinstallaties dan te rijmen met berichten als zou de 37-jarige assurantieman gerekend moeten worden tot de meest gerenommeerde muziekkenners van de Lage Landen? Waar heeft hij die reputatie aan te danken? Hoe komt het dat men hem uit binnen- en buitenland weet te vinden voor van alles en nog wat? En waarom had dit personeelslid van de Rabobank Liempde geen seconde bedenktijd nodig toen collega Ed Hulsbosch uit Valkenswaard hem eind vorig jaar smeekte de redactionele verzorging van de Rabo band-muziekrubriek voortaan op zich te nemen? oude muziek toch over het algemeen wel te zitten' verweert hij zich dan. Het blijkt dat omroep Antwerpen er op zon dagavond veel aan doet via de zender BRT II. In Nederland trouwens is een kentering ook nabij. De alleenheerschap pij van programma's volgens de praatje plaatje-formule lijkt doorbroken. Zoetjesaan beginnen de Hilversumse omroepen in te zien dat de afnemers niet alleen belang stellen in behoorlijke muziek, maar dat diezelfde luisteraars zitten te popelen om achtergrondgege- Voor Ton Jacobs vormde het geen enkel probleem. Hoofdzaak voor hem was de voortzetting van de door talrijke Rabo- band-lezers zeer gewaardeerde muziek pagina die dreigde te sneuvelen wegens drukke werkzaamheden van initiatiefne mer Hulsbosch. Bij de aflossing van de wacht arrangeer de Raboband dus een ontmoeting tus sen de gaande en de komende man, waarbij een ding al heel snel aan het licht kwam: er bestaan tussen dit twee tal, ofschoon beiden als om strijd aan spraak maken op het predikaat muziek liefhebber, toch een aantal kardinale verschillen. De baardige Hulsbosch heeft in zijn bijdragen voor Raboband nimmer verloochend welke muziek hij waardeert, en ook het waarom heeft hij steeds pro beren duidelijk te maken. Goede muziek, zo vindt hij, is de vertolking van bepaal de gemoedsstemmingen, emoties. Ook kan het de bedoeling van musici of voca listen zijn een bepaalde sfeer te treffen of weer te geven. Als muziekconsument ondergaat Ed Hulsbosch dit alles. Hij laat de sfeer op zich inwerken, probeert songteksten woord voor woord in zich op te nemen. Onnodig te zeggen dat hij zich daarbij nadrukkelijk distancieert van goedkoop commercieel gebrabbel. Hoe wel ook in dit genre de vertolking van vreugde en verdriet aan de orde van de dag is en er kolossale hoeveelheden (krokodille)tranen vergoten worden door iedere smartlappenkoning(in) die zich zelf respecteert, bezorgen deze muzikale wanprodukten Ed Hulsbosch uitsluitend rillingen van afschuw. Hoe het in dit opzicht gesteld is met Ton Jacobs valt niet zo gemakkelijk te vertel len. De vraag brengt hem zichtbaar wat in verlegenheid en het duurt even alvo rens hij durft te stellen dat hij toch nog wel tijd vindt om naar 'goeie muziek' te luisteren. Dat er in huis geen deugdelijke pick-up aanwezig is, daar kan hij niet on deruit. 'Maar op de radio weet ik de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 21