Gebruik je hersens met verstand nu wora je er van je Kleuterleeftijd tot ver voorbij de eerste volwassenheid mee ach tervolgd. Het begint met een zwemexamen en als we niet oppassen stoppen we pas met een diploma voor goed voorbereide ge pensioneerden - dat we dan de titel van 'ex-amen' zouden kunnen geven. Daartus sen ligt een lange reeks van vak- en vaar- digheidsproeven. Waarom doen we zo gek? Of met andere woorden: waarom zijn er nou eigenlijk examens? Drie deskun digen geven daarop het (of een) antwoord. Schoolleider dr. J. G. van der Valk: 'Zij zijn er volgens mij om de leerlingen een be wijs mee te kunnen geven van de kennis die zij hebben vergaard. Het is de bedoe ling de kandidaten neutraal te testen. Van daar bijvoorbeeld de schriftelijke examens, aan de hand waarvan kan worden nage gaan - door de overheid - of het onderwijs een bepaalde kwaliteit heeft bereikt. Deze ijking is belangrijk, ook voor hen die later met de geslaagden moeten werken.' Inspectrice van het middelbaar onderwijs drs. M. J. E. Niesten: 'De maatschappij is nu eenmaal gesteld op diploma's. En ik vind een objectief slot van een (schooljop- leiding gewenst. Geen leraar is aan de an dere gelijk, heel vaak laten ze persoonlijke voorkeur een rol spelen als ze daartoe de kans krijgen. Zo zijn er die het accent leg gen op de literatuur als ze een taal doceren, anderen letten juist meer op de spreekvaar digheid. Om doorslaan naar de ene of an dere kant te voorkomen wordt van over heidswege een aantal eisen gesteld. Via het examen komt dan wel vast te staan of aan die eisen is voldaan.' Psycholoog H. P. Stroomberg: 'Een examen is nuttig omdat de school dan kan controleren of de leerlingen de doelstelling van het onderwijs hebben bereikt en omdat de leerlingen kunnen aantonen dat dat in derdaad het geval is. Maar ik heb zo wel wat bedenkingen tegen de examenprocedu res tot nu toe. Ik vind dat de normen van de examens constant gehouden moeten worden. Het mag niet voorkomen dat men het ene jaar zakt en het andere jaar slaagt bij gelijke prestaties.' Er zijn nauwelijks algemene aanwijzingen te geven aan hen die zich nu op de examens voorbereiden. De een prepareert zich totaal verschillend van de ander, zodat uniforme richtlijnen voor sommigen fnui kend kunnen zijn. Niettemin enige wille keurige wenken die voor iedereen zouden kunnen gelden: - Gedraag je in de periode voor of tijdens de examens niet anders dan normaal: ga niet vroeger of later naar bed, eet niet meer of minder enz. - Voel je voor jezelf de behoefte om har der te werken dan je gewend was, overdrijf dat dan niet. Vraag je af of een verhoogde concentratie op je studie inderdaad nood zakelijk is. Per slot van rekening weet je zelf het beste hoe goed je in de loop der ja ren hebt gestudeerd. Een extra inspanning kan geen kwaad, een extra ontspanning evenmin. Veel hangt van je persoonlijke in stelling af. Er zijn ook talloze mensen die alle examenbeslommeringen vergeten en rustig veel sporten of uitgaan. - Neem nooit op eigen houtje kalmerings middelen. Zij kunnen een goed verloop van het examen in de weg staan. Heb je werke- lijk behoette aan deze medicijn, gebruik ze dan in overleg met je huisdokter. Hij kent je en hij weet wat je eventueel nodig hebt. - Drugs in welke vorm dan ook bevorde ren beslist geen goede uitslag. - Belangrijk is dat je vooral rustig en in een goede sfeer naar het examen toeleeft. Een prettige stemming thuis kan veel doen. Wees lekker relaxed zonder dat je je belan gen (slagen) uit het oog verliest. - Vermijd activiteiten die je gezondheid, of liever je conditie schaden. Drink rustig een pilsje, maar laat je niet 'katten' door een kater. - Probeer de belangrijkheid van het examen tot de juiste proporties terug te brengen. Zakken is geen schande. Laat je niet beïnvloeden door overwegingen van: als ik niet slaag moet ik naar de fabriek, of in militaire dienst, zit ik nog een jaar in die vervelende boeken, word ik geen chef, kan ik niet verhuizen enz. - Probeer er met je leraren achter te ko men welk herhalingsschema het beste bij je past, als je er zelf niet uitkomt. Bedenk wel: een eigen planning is niet noodzake lijk. Een ongeorganiseerde voorbereiding kan even goed zijn als een zorgvuldige uit gekiende. Nogmaals: veel hangt af van je persoonlijkheid en je karakter. - Het is beslist niet zo dat slordige kleding je examen nadelig zal doen uitvallen. Spij kerbroek en lange haren staan goede cijfers heus niet in de weg als de prestaties vol doende zijn. Niettemin zullen netjes gekle de en gekapte kandidaten een gering voor deel hebben als ze blijk geven de 'stof on der de knie te hebben. In het algemeen pro beren de examinatoren strikt objectief te zijn. Laat je dus wat je kleding betreft geen angst aanjagen, maar realiseer je wel dat sommigen er gevoelig voor zijn. Bedenk ook dat je leraar (examinator) je al jaren kent. Hij zou het vreemd kunnen vinden als je in een donker kostuum verschijnt, want die man kent je wellicht niet anders dan in een spijkerpak. Pols hem eventueel van tevoren als je niet zeker bent. - Probeer voor het examen al min of meer uit te maken wat je daarna, al of niet met het verlangde diploma, zult gaan doen. Veel kandidaten zijn voor het examen ex tra zenuwachtig, omdat ze nog geen (defi nitieve) keuze, hebben gedaan. Zij laten zich angst aanjagen door de vraag: na het examen, wat dan? Als je nog geen beslis sing hebt genomen, doe dat dan gauw. Het is heus een zorg minder, als je weet wat je wilt. - Werk die laatste weken niet te hard op talloze details. Besef dat niet van je wordt verlangd, dat je alles weet. Bepaal je liever tot de werkelijke grote en belangrijke lijnen als je je kennis wenst op te halen of vergeet de hele studie en ga lekker in de zon liggen als je denkt de stof te beheersen. - Er zijn altijd mensen die anderen in hun nervositeit meeslepen. Ben je inderdaad ze nuwachtig, laat je studiegenoten daarvan dan niet de dupe worden. Reageer je niet af in hun bijzijn. Dat kan voor anderen onno dige schadelijke gevolgen hebben. - Ard Schenk voetbalde een paar uur voordat hij het wereldrecord op de tien ki lometer ruimschoots verbeterde. Denk daar maar aan op de avonden vóór de gro te en toch wel (in)spannende dagen. 'Gebruik je hersens!' Dat wordt ons al sinds de kleuterschool ingeprent. Maar het zou best eens kunnen zijn, dat we onze hersens teveel gebruiken. Ten minste dat beweert een heel knappe Rus, dr. Iwan Chorol, lid van de Sovjetacademie voor wetenschappen in een rapport dat hij voor de Unesco heeft geschreven. 'De hersenen van iemand in onze tijd moeten een hoe veelheid feiten verwerken en opbergen, waar vorige generaties dikwijls hun hele leven over konden doen,' zegt dr. Chorol. Vooral veel hoofdarbeiders belasten hun hersenen te veel en te vaak. Daardoor zou den ze zo zwaar belast worden, dat ze met de ondergang worden bedreigd, want ook ons brein heeft z'n grenzen. 'Dat het tot nu toe nog niet vaak tot een tragedie is geko men komt,' aldus Chorol, 'doordat de her senen over een kolossale reserve beschik ken, die onder normale omstandigheden niet wordt aangesproken. Maar gelukkig doet dr. Chorol ons ook een remedie aan de hand. Mensen die nu veel hun hoofd moeten gebruiken, advi seert hij een speciaal dieet. En de nieuwe generaties zullen op school les moeten krijgen in een soort 'hersenhygiëne'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 17