voorleggen aan de lande lijke Geschillencommissie Reizen. Ise de Baay-Bruininga, lutphen let weglaten van de loorlopende film- en dia- 'ertoningen die zo ken- nerkend waren voor de eis-informatiedagen in oorgaande jaren, zorgde lit maal voor een welda- lige rust. De lounge van Ie Prinses Juliana leek nu vel een praathuis waar je i alle rust gesprekken on voeren met collega's >f afgevaardigden van eisorganisaties. Tijdens ien meeting van alle Ra- >obank-opvarenden hoef- le ook niemand een blad 'oor de mond te nemen, vant de bijeenkomst peelde zich af achter ge- iloten deuren. Geen en- iele touroperator had er oegang, zodat er pittige 'ragen naar voren kwa- nen, onder andere over Ie trage gang van zaken >ij het afwikkelen van te- efonische reserveringen, ien vraag van een reis- nedewerkster: waarom 'ermelden de standaard- >rieven die de Centrale tabobank ontwerpt altijd iet woord reisadviseur en liet de combinatie reis- idviseur/reisadviseuse? Tijdens een praktijktrai- ïing over enkele juridi- iche aspecten rond de eisbemiddeling bleek dat Ie Rabobankorganisatie iet afgelopen seizoen ;lechts7 klachten moest Els Vingerling, Vlissingen Gezellig en leerzaam, dat zijn de twee woorden die het beste de betekenis samenvatten van de va rende vakbeurs aan het begin van een boekings seizoen voor vakantierei zen. Voor beginnelingen zijn er de praktijktrainin gen waar dankbaar ge bruik van wordt gemaakt en iedereen kan zijn mondje roeren tijdens de forumdiscussie. Ik vraag me alleen af of er niet nog meer uit zou komen wanneer de groep deel nemers minder groot was. Wel werd er nu bij voorbeeld gehamerd op het belang om tijdig pu bliciteitsmateriaal af te leveren. Samenvattend: aan het eind is er altijd weer een ding dat schort. Zo'n dag aan boord blijft veel te kort. John Hootsmans, Veere Een wervelende diapre sentatie die met recht keihard en swingend ge noemd mag worden geeft je ter inleiding op een dag vol informatie al meteen het gevoel een dag kos mopoliet te zijn in plaats van bankemployé. Een tweetal kritische noten zijn, dacht ik, op hun plaats: - Het vroege tijdschip van de reisbeurs. Rond half november hebben nog weinig touroperators iets zinnigs te vertellen over de nieuwe zomer- programma's. Het ver dient misschien aanbeve ling de beurs naar eind november te verschuiven. Het tweede punt is het feit dat het wel lijkt alsof sommige touroperators uitsluitend op de boot zijn om geschenken uit te de len, een aardige geste, dat wel, maar het moet natuurlijk geen doel op zich worden. Het open stellen van de salon als 'praathuis' is beslist een vondst, want naast het feit dat de reismedewer- kers van de plaatselijke bank de boot bezoeken om informatie te krijgen, moet ook het sociale be lang van zo'n dag niet on derschat worden. Voor velen is het vaak de enige gelegenheid om met col lega's van andere banken in contact te komen. Houden zo dus. De prijs voor de meest enthousi ast meewerkende tour operators gaat dit jaar naar de mensen in de hut van Club Escolette, daar zou ik wel eens mee op vakantie willen. Fred van Wieringen, Rotterdam-Capelle Opvallend, zo vriendelijk als je door de mensen van de reisorganisaties te woord werd gestaan. De boekingsgesprekken met sommigen vertonen wei eens het tegenoverge stelde beeld. Van de trai ningen die ik volgde, vond ik de cursus over de juridische aspecten van de reizenverkoop het meest leerzaam. In feite zou elke bank op de hoogte moeten zijn van deze wezenlijke informa tie. Wellicht is het daar om raadzaam de informa tiesets die bij elke cursus hoorden, te bundelen in een informatiemap zodat iedereen er wat aan heeft. De training over administratie- en infor matiesysteem leek mij het minst succesvol. De interesse was gering, ter wijl ik het gevoel had dat de aanwezigen er weinig van begrepen. Mensen op de afdeling Reizen bij de Centrale Rabobank kun nen dank zij de reizen- boot beter dan ooit de grieven en problemen 'uit het veld' inventariseren. Herma Pais, Rotterdam-Zuid Wanneer je zoals ik voor de eerste keer aan boord komt, dan ervaar je het als een verademing eens op je gemak wat te kun nen bijpraten met allerlei mensen van reisorganisa ties. Tussen de bedrijven door blijkt er ook nog voor de aanwezige Rabo- bank-collega's gezamen lijk gelegenheid te be staan tot het stellen van vragen of het maken van opmerkingen. Wat je daarbij wel opvalt is de overmaat aan kritische vragen. Helaas komt het in veel mindere mate voor dat mensen ook eens voor de dag komen met een complimentje. Zou dat toch te maken hebben met de mense lijke aard? Van de bespro ken problemen herinner ik me de distributie van reisprogramma's die niet vlekkeloos verliep en de haken en ogen die ver band houden met het vestigingsbesluit reisbu reaus. Frits van der Vliet, Nieuwkoop Een openingsceremonie brengt je aan de hand van diamateriaal en een lek ker meeslepend muziekje al meteen in de juiste stemming. Ze geeft direct aan wat in feite de be doeling is van heel de dag: we willen elkaar zo danig stimuleren en moti veren dat het de reizen verkoop ten goede komt. Die sfeermaker aan het begin van de dag deed het bij mij heel goed. Praktijktrainingen zijn wel zinvol, maar daarbij past de kanttekening dat de behandelde stof niks Bep v. d. Velden, Abcoude Een snelle impressie wordt gevraagd - van in drukken op de Raboboot - die zijn reis door Neder land besloot. - Daar de redactie niet van lezen houdt, - een tekst in tele gramstijl opgebouwd.- Koffie, cake en opening - tien jaar reisbemiddeling - stop - Daarna op hut ten losgelaten - met reis organisaties praten - stop - Bespreken klacht in hut vier vijf acht- Klanten buiten zinnen - bungalow vol vlooien en spinnen - stop - Hut 464 niet vergeten - in hotel X was niet te (vr)eten - al dus cliënt, heus niet kin derachtig - Na twaalf da gen schoon linnengoed werd 'r te machtig - stop - NS Rentahome en Snel - nieuwe programma's wel - verder aan nieuws nog niet veel - een scha mel stencil was ons deel - toch contacten van nut - met spoed naar andere hut - stop - Audio-visue- le presentatie verdwener - forum verschenen - dit initiatief- goed alterna tief- vragen van allerlei aard - zéér de moeite waard. Reisbureau-be heer actueel - daarover vragen veel - stop Zo als gewoonlijk eten bij Ketel heel goed - begin nen middag met nieuwe moed - stop - Hé hallo Mathijs, hoe was je reis? Voor je gaat vertellen, ik moet naar mijn training snellen - ga nu vlug - kom er straks op terug - stop Reisinformatie avond staat voor de deur - even doornemen met reisadviseur - Rebus Vrij Uit maar vergeten - nog even iets over groepsreis Londen weten - stop -

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 32