j i maar een greep er Wijbrandts, inkhuizen loe slagen de organisa- oren van de reis-infor- natieboot er toch ieder aar weer in de opvaren- len iets nieuws voor te chotelen? Beelden van akantiebestemmingen n allerlei types vakantie- langers waren er dit keer >m ons nadrukkelijk on- ler ogen te brengen voor velk soort mensen we de uggen weer moeten rammen. Een bijeen- omst over 'reizen in de iraktijk' maakte duidelijk lat vluchtwijzigingen en >verboekingen van hotels >f appartementen bijzon- lere nare gevolgen kun- len hebben voor de rei- igers, maar dat met be- rekking tot dit soort ge- reurtenissen de tourope- ators ook vaak voor vol- longen feiten worden ge kaatst. Zonder meer bij onder vruchtbaar was et vragenuur waarbij westies over de reizen- rerkoop in het algemeen lan de orde gesteld kon- ien worden. De afge huurde vragen liepen uit een van 'Waarom minder wintergidsen dan er be steld waren?' tot 'Slechte bereikbaarheid van reis organisatie'. Gelukkig hoorden we dat diverse touroperators van plan zijn hun reserveringsafde lingen uit te breiden evenals het aantal tele foonlijnen. Toch een klei ne dissonant: het kwam mij een beetje vreemd voor dat er consumptie bonnen gekocht moesten worden terwijl de kosten voor deze dag f 35,- be droegen. L. Slijkerman, Tuitjenhorn Een onmisbare stimulans bij de aanvang van een nieuw boekingsseizoen als je de grote stoot re serveringen te verwerken krijgt. De professionele aanpak doet je goed. Be zoek aan de info-hutten van diverse touroperators leidt gemakkelijk tot dis cussies over nieuwe be stemmingen. Ik heb ech ter de indruk dat de reis organisatoren nu aan het gebeuren minderwaarde hechtten, in vergelijking met vroeger. Een sugges tie van mijn kant: hou pas informatiedagen zodra tenminste de touropera tor zelf zijn nieuwe zo- merreisgids in handen heeft. Riet van Wijk, IMieuwegein Praktijktrainingen zijn naar mijn idee wel be langrijk, al zouden ze mis schien op een andere ma nier gebracht moeten worden: stuur eerst de belangstellenden een cir culaire toe over de stof die behandeld wordt. Mochten zij hierover vra- gen hebben, dan kunnen ze dat op de bijeenkomst naar voren brengen. Voor het eerst was het ook mogelijk een discussie/in formatie-bijeenkomst bij te wonen. Hierbij werden onder andere de volgen de zaken besproken: - Bij enkele banken wordt als proef gewerkt met het zogenaamde info-systeem, dat wil zeg gen dat via microfiches informatie wordt gegeven inzake wel of niet volge boekte bestemmingen van alle touroperators. - De meeste reisorgani saties zullen hun aantal telefoonlijnen uitbreiden en er wordt ook aan ge dacht meer met de telex te gaan werken. Ik vind het wel jammer dat in de periode wan neer deze presentaties worden gegeven nog zo weinig zomerprogram- ma's uit zijn. Het is mis schien niet realiseerbaar, maar het lijkt mij als de bijeenkomsten in een iets later stadium gepresen teerd worden, dat er dan meer gerichte vragen kunnen komen omtrent de nieuwe programma's. Er valt heel wat te kijken en luisteren op zo'n dag. De tijd die wij ter be schikking hebben, heb je hard nodig. Ria Versluis, Geldermalsen Een dagje naar de Rabo- boot is voor mij een ge zellig uitje, waarbij je wel de oortjes gespitst moet houden. Je hoort onder andere wat nieuw is in het zomerprogram- ma. Wel jammer was, dat de reisgidsen nog niet uit waren en men daarover niet veel vragen kon stel len. Mij viel op dat de presentatie van sommige touroperators achteruit is gegaan. De praktijktrai ningen vind ik tegenval len. Er wordt op de trai ning precies verteld, wat ook op papier staat. Een beter idee volgens mij is: de papieren die op een training uitgereikt worden tevoren naar de banken opsturen. Eventueel gere zen vragen kan men op de boot stellen. Steen goed was het discussie uurtje. Vragen en proble men kwamen aan de or de, maar ook suggesties van banken, waar ande ren weer wat aan heb ben. Een voorbeeld: het bestellen van reispro gramma's met andere banken samen, waarbij men dan onderling pro gramma's ruilt. Ook kwam de vraag: telefoni sche bereikbaarheid tour operators. Hierover is enige tijd gesproken, maar een oplossing zal er voorlopig niet komen. J. van Stein, Lisse Ik ben al vier keer eerder van de partij geweest en dan hoeft het niet meer zozeer. Van nut is zo'n manifestatie natuurlijk in de eerste plaats als je pas begint met de reizenver- koop. Er werden, vind ik, flink wat vragen geformu leerd, waar het forum ste vig de tanden in moest zetten. Zo werd er geïn formeerd naar de gang van zaken rond de provi siepercentages. Elke reis- reservering moet met evenveel zorg behandeld worden. Het hoeft na tuurlijk niet omgekeerd te worden, maar nu lijkt het er af en toe op dat de reisorganisaties ons de wet voorschrijven. Waar zijn we dan mee bezig? Kunnen wij ons werkelijk groot voelen? Cor M. Roctus, Kloosterzande 'Ik heb het nu wel gezien! Voor mij hoeft het zo ver der niet meer.' Dit was zo het geluid, dat te verne men was na afloop van de bijeenkomst 'Rabo- boot 1979' vooral uit de mond van degenen, die J. Hermans-Smeets, Heerlen Persoonlijk ben ik van mening dat de informa tiedagen aan betekenis gaan winnen wanneer er bij het verzenden van uit nodigingen gestreefd wordt naar de samenstel ling van homogene groepjes. Banken die kampen met gelijksoor tige problemen, kunnen ze dan nadrukkelijker aar de orde stellen. Bert van de Zedde, Twello leder jaar is het verras send te ontdekken dat de organisatoren hun gaster prima weten op te pep pen. De diapresentatie te introductie zat vol vaart en kracht en aansluitend kun je dan op zoek gaan naar bekende gezichten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 31