)ver swingende diashows, en steengoed vragen- ur en een galmende cheepsbel e Prinses Juliana, het aggeschip van rederij etel uit Zutphen, heeft >pas weer drie weken nder Rabobank-vlag en et als motto Vaarplan 3 een reis door de Ne- rlandse wateren ge- aakt. De bedoelingen aren tweeledig: belang enenden kregen tijdens avonduren een uiteen- rtting over plannen in de Dmmerciële sfeer en de jorgenomen opzet van e begeleidende reclame- mpagnes, terwijl ochtends en 's middags p de diverse ligplaatsen onderden reismede- erk(st)ers zich infor- ïeerden over de laatste euwtjes op vakantie- en iisgebied. Het beoogde oei? Elkaar stimuleren lak voor aanvang van de oekings- en reserve- ngsdrukte, zodat ieder- en vol plannen en ieeën van boord ging. olgens beproefd sy- teem namen de deelne- rende reisorganisaties eelal gretig hun toe- lucht tot ludieke midde- n om hun produkt van /at extra aandacht te erzekeren: alle aanwe- ige vrouwelijke passa giers ontvingen bij hun vertrek namens Hotelplan een roos; Vrijuit schotel de puzzelliefhebbers een prijsvraag in de vorm van een rebus voor; Holland International deelde bloempotjes uit en de reisdochter van de spoor wegen liet bezoekers gis sen naar de herkomst van een aantal spoorpetten uit verschillende landen. Een touroperator als Tor- line compenseerde het feit dat de nieuwe zomer- reisgidsen nog niet be schikbaar waren. Pierre van Ostade en Ronny Bierman werkten mee aan een geluidscassette die vast een enkele we tenswaardigheid prijs gaf uit het komende Torline- programma. Door een prijs te verbinden aan en kele bandjes met een af wijkende tekst, verzeker den de Torline-mensen zich van een aandachtig luisterpubliek. Zelfs wa ren er passagiers die met een na de uitreiking de wal op gingen om de cas sette snel te kunnen be luisteren op de auto recorder. Andere reisor ganisaties presenteerden noodfolders, vooruitlo pend op de eigenlijke pro gramma's. Maar behel pen bleef het, zoals ook herhaaldelijk bleek uit de reacties op de bootpre sentaties die Raboband vroeg aan passagiers uit heel het land. Kritisch commentaar ('Juist op die nieuwe gids ben ik happig, daar werk je mee bleef niet uit. Dat reisbemiddeling een zaak geworden is, waar mee in Rabobank-ver- band inmiddels een om zet van meer dan 125 miljoen gulden is ge moeid, leidde niet alleen in de gesprekken met ver tegenwoordigers van de reisorganisaties tot pit tige vragen ('Hoe zit dat nou en doelgerichte suggesties. Ook tijdens de forumbijeenkomsten die ditmaal voor het eerst deel uitmaakten van de bootpresentaties hadden de opvarenden over het algemeen veel te zeggen en te vragen. Volop ge praat werd er over te ver wachten ontwikkelingen. In de gesprekken kwa men kwesties en klachten naar voren op allerlei ge bied. De uitnodigingspro cedures rond studiereizen kregen aandacht ('ook het afgelopen jaar kon den weer circa 500 a 600 mensen deelnemen met als opzet dat iedereen uit eigen ervaring moet we ten welke produkten er worden verkocht') maar ook de kansen op een nieuw informatiesysteem over de stand van zaken aan het boekingsfront. Kort nadat binnen het ka der van Vaarplan 79 de scheepsbel voor het laatst had geklonken, peilde Raboband eens wat meningen. Op deze en volgende pagina's de verzamelde impressies. John Verdellen, Blerick De gemoedelijke sfeer aan boord heeft mij als nieuwkomer aangenaam verrast. Terugblikkend vraag ik me wel af of zo'n manifestatie op een later tijdstip niet meer zin heeft, wanneer de tour operators in staat zijn met meer concrete gege vens voor de draad te ko men. Kan een en ander trouwens niet tijdens een tweedaagse beurs in - bijvoorbeeld - het con grescentrum van de Utrechtse jaarbeurs afge werkt worden? Het be zoek aan een reizenboot zou in verband met de beschikbare ruimte tot een persoon voor elke bank beperkt moeten blij ven. En een laatste vraag van mijn kant: als er een forum gehouden wordt, kan dan tevoren geen aandacht geschonken worden aan de te behan delen onderwerpen? biedt heel wat voordelen: je kunt je wensen en grie ven kwijt en de aange reikte, kersverse informa tie is niet alleen een op pepper voor jezelf maar vooral een plus voor de klant, die terecht op een fullprofbenadering en -service aanspraak maakt. Elke touroperator slooft zich uiteraard uit om z'n 'etalage' zo fijn mogelijk op te doffen en het is beslist geen flau wekul om al die glimmen de aanbiedingen op hun juiste waarde te selecte ren. De afdeling Reizen v< de Centrale Rabobank moest eigenlijk eens in d< glazen bol kunnen kijken om aan te geven welke vervoermiddelen/bestem mingen goed zullen lig gen in het nieuwe jaar, voor welke landen wij ex tra op onze hoede moe ten zijn door arbeidson rust, politieke instabiliteit of zwakke valuta. Een tip: splits de praktijktrainin gen in lezingen voor be ginners en gevorderden, 's Avonds waren wij door het dolle heen. In de golf slag tegen de scheeps wand meenden we zelfs de melodie 'Kom naar de Rabobank' herkend te hebben en de eenzame dwarsligger, die het nut van de Raboboot nog nie' ziet moet maar eens gra tis op ezelsafari in Anda- lusië. Niet als toerist maa als lastdier! Maritha Vogels en Rita Naaykens, Tilburg 'De boot ingaan' kan heel vervelend uitpakken, maar het wordt wel even anders als op de boeg de naam 'Raboboot' prijkt. Dat was tenminste ónze ervaring. Een directe con frontatie met de man- achter-het-programma Jo van der Sterren, Helden Een betere spreiding van de toeloop naar de diver se informatiedagen, maakte een eind aan het gedrang dat voorgaande jaren zo kenmerkend voor de varende vakantiebeurs was. Je kon zo tenminste een gesprek met wat meer diepgang met be paalde touroperators aanknopen. Jammer ge noeg is de beschikbare tijd aan boord nog te kort. Immers, als je alle aan wezige reisorganisaties 10 minuten aandacht wilt geven, dan ben je al drie uur kwijt. Wat komt er dan nog terecht van eventuele deelneming

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 30