Verhuizen is vakwerk De grote volksverhuizing ligt inmid dels zo'n veertien eeuwen achter ons. Maar in feite vindt er in ons land elke zeven jaar een complete volksverhuizing plaats, want jaar lijks veranderen twee miljoen Ne derlanders van adres. Verhuizen brengt veel mensen in be weging. Ook veel geld: rond een miljard gulden raken jaarlijks aan de rol. 'Verhuizen kost bedstro,' zeiden onze betovergrootouders en dat is nog altijd een waarheid als een koe. Volgens een rapport van een Rotter dams reclamebureau is van de men sen die voor het eerst zelfstandig gaan wonen 57 jonger dan 25 jaar, 76 is nog geen jaar ge trouwd en 88 heeft nog geen kin deren. Zij blijven meestal in de om geving wonen. Toch verandert veer tig procent van woongemeente; een op elke vier gezinnen gaat zelfs ver der dan 20 km van de oude stek. Verhuizen kost geld, maar hoeveel? Wie een kleine inboedel heeft - van pakweg twintig kubieke meter, of twintig kuub, zoals de vakman zegt - en dichtbij huis blijft, kan met een bedrag van f 650,- (inclusief BTW) al wel uit de brand zijn. Maar als diezelfde hoeveelheid huisraad over een afstand van zeg honderd kilo meter moet worden vervoerd, dan ben je toch wel het dubbele kwijt. Wie veel spullen (vijftig of meer kuub) over een afstand van om en nabij de tweehonderd kilometer moet laten verplaatsen, moet reke nen op een nota van meer dan drie duizend gulden. De meeste verhuis- lustigen zitten tussen deze afstanden en bedragen in. Het goedkoopste is natuurlijk: zélf verhuizen. Dat is voor jonge mensen die in de eigen omgeving een eerste woning betrekken, best te doen. Maar over het algemeen loont zo'n doe-het-zelf operatie niet. Het be spaart u misschien enkele honder den guldens, maar daar staat tegen over dat een goede verhuisonderne- ming u veel ergernis, gezwoeg, rom mel, zorgen en veel risico's bespaart. Wie eenmaal heeft moeten verhui zen, piekert er doorgaans niet meer over alle sores en risico's van de er kende verhuizer voor een fractie van de totale uitgave over te nemen. Trouwens - echt zelf verhuizen is verboden, volgens art. 4 van de Wet Autovervoer Goederen. U mag al leen spullen vervoeren in een bestel wagen en dan nog maar vijfhonderd kilo tegelijk. Dat betekent in feite dat een VW-busje nog niet voor de helft gevuld mag zijn. Gelukkig voor kamerbewoners wordt tegen over treding van deze bepaling zelden of nooit opgetreden, zodat zij onge stoord zelfverhuizertje kunnen spe len. Evenals veel jonggehuwden van wie de eerste meubels toch meestal rechtstreeks door de leverancier worden thuisbezorgd. Wie evenwel een omvangrijke inboedel heeft, kan dit vakwerk veiliger overlaten aan de vakman. Waar vindt u de vakman? Niet iedereen die zich 'verhuizer' noemt, is een vakman, want het beroep is - helaas - niet wettelijk beschermd. Er zijn dan ook nogal wat beunha zen, die wel over een vrachtauto be schikken en misschien een aantrek kelijke prijs noemen, maar de klant alle risico's laten lopen. Het is daar om even uitkijken. De meeste van de verhuisbedrijven in ons land zijn aangesloten bij een van de Savam-organisaties: de SA- menwerkende VAkafdelingen Meu beltransport. Dat betekent, dat zij aan bepaalde eisen moeten voldoen. Zij moeten beschikken over onder andere een goede verhuiswagen van tenminste 25 kubieke meter inhoud (die nooit voor vuil werk mag worden ge bruikt), voldoende dekens, kisten en dozen, een garderobekast, takels en andere hulpmaterialen. Dit zijn de 'erkende' verhuizers, - waarvan er zo'n 450 in Nederland zijn. Zij zijn voor uw inboedel verzekerd voor tenminste f35 000,-. De vereiste dat ze tenminste vijftig verhuizingen per jaar moeten uitvoeren, garan deert u dat ze niet tot de beunhazen gerekend mogen worden. Goede raad: geef niet de eerste de beste verhuizer uw opdracht. Vraag eerst bij een aantal verhuizers (schriftelijk) offerte. Die kleine moeite kan u veel geld besparen, want de ene verhuizer kan wel twee maal zo duur zijn als de andere. De Consumentenbond adviseert zoveel mogelijk verhuizers een prijsopgave te laten doen. Daar kan honderden guldens mee worden bespaard. Een echte komkommertijd bestaat in de verhuiswereld niet meer, net zo min als een echte piek. Vroeger verhuisde men vooral tegen het eind van de maand. Tegenwoordig is de spreiding veel groter en wordt er op elke werkdag verhuisd. Op verzoek kan het bij sommige verhuizers ook wel zaterdags, maar dat kost wel méér. Het begin van het jaar is het minst druk. Dan wordt u het snelst en ook het goedkoopst geholpen. In verhuizerskringen constateert men de laatste tijd, dat meer mensen al vast een kleine voor-verhuizing hou den door tevoren allerlei kleine din gen met de eigen auto te gaan weg brengen. Onnodig werk, zegt de verhuizer, want het wordt er niets goedkoper van. Het kost alleen extra moeite, extra benzine en het risico dat even tuele schade niet wordt vergoed. Is uw TV-antenne ouder dan vijf jaar? Dan rustig laten staan waar-ie staat. Bij demonteren sneuvelt een oude antenne dikwijls en alle (duur betaalde) moeite is dan voor niets, terwijl u bovendien het risico loopt dat u op het nieuwe huis een heel andere antenne nodig hebt. Zelfs nieuwe antennes zijn daardoor vaak niet de kosten van het verplaatsen waard. Verhuizers drinken graag een borrel (mee). Kijkt u daar echter mee uit, want als er bij de verhuizing iets met

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1979 | | pagina 16