Verhuizen is
vakwerk
De grote volksverhuizing ligt inmid
dels zo'n veertien eeuwen achter
ons. Maar in feite vindt er in ons
land elke zeven jaar een complete
volksverhuizing plaats, want jaar
lijks veranderen twee miljoen Ne
derlanders van adres.
Verhuizen brengt veel mensen in be
weging. Ook veel geld: rond een
miljard gulden raken jaarlijks aan de
rol. 'Verhuizen kost bedstro,' zeiden
onze betovergrootouders en dat is
nog altijd een waarheid als een koe.
Volgens een rapport van een Rotter
dams reclamebureau is van de men
sen die voor het eerst zelfstandig
gaan wonen 57 jonger dan 25
jaar, 76 is nog geen jaar ge
trouwd en 88 heeft nog geen kin
deren. Zij blijven meestal in de om
geving wonen. Toch verandert veer
tig procent van woongemeente; een
op elke vier gezinnen gaat zelfs ver
der dan 20 km van de oude stek.
Verhuizen kost geld, maar hoeveel?
Wie een kleine inboedel heeft - van
pakweg twintig kubieke meter, of
twintig kuub, zoals de vakman zegt
- en dichtbij huis blijft, kan met een
bedrag van f 650,- (inclusief BTW)
al wel uit de brand zijn. Maar als
diezelfde hoeveelheid huisraad over
een afstand van zeg honderd kilo
meter moet worden vervoerd, dan
ben je toch wel het dubbele kwijt.
Wie veel spullen (vijftig of meer
kuub) over een afstand van om en
nabij de tweehonderd kilometer
moet laten verplaatsen, moet reke
nen op een nota van meer dan drie
duizend gulden. De meeste verhuis-
lustigen zitten tussen deze afstanden
en bedragen in.
Het goedkoopste is natuurlijk: zélf
verhuizen. Dat is voor jonge mensen
die in de eigen omgeving een eerste
woning betrekken, best te doen.
Maar over het algemeen loont zo'n
doe-het-zelf operatie niet. Het be
spaart u misschien enkele honder
den guldens, maar daar staat tegen
over dat een goede verhuisonderne-
ming u veel ergernis, gezwoeg, rom
mel, zorgen en veel risico's bespaart.
Wie eenmaal heeft moeten verhui
zen, piekert er doorgaans niet meer
over alle sores en risico's van de er
kende verhuizer voor een fractie van
de totale uitgave over te nemen.
Trouwens - echt zelf verhuizen is
verboden, volgens art. 4 van de Wet
Autovervoer Goederen. U mag al
leen spullen vervoeren in een bestel
wagen en dan nog maar vijfhonderd
kilo tegelijk. Dat betekent in feite
dat een VW-busje nog niet voor de
helft gevuld mag zijn. Gelukkig voor
kamerbewoners wordt tegen over
treding van deze bepaling zelden of
nooit opgetreden, zodat zij onge
stoord zelfverhuizertje kunnen spe
len. Evenals veel jonggehuwden van
wie de eerste meubels toch meestal
rechtstreeks door de leverancier
worden thuisbezorgd. Wie evenwel
een omvangrijke inboedel heeft, kan
dit vakwerk veiliger overlaten aan
de vakman.
Waar vindt u de vakman? Niet
iedereen die zich 'verhuizer' noemt,
is een vakman, want het beroep is -
helaas - niet wettelijk beschermd.
Er zijn dan ook nogal wat beunha
zen, die wel over een vrachtauto be
schikken en misschien een aantrek
kelijke prijs noemen, maar de klant
alle risico's laten lopen. Het is daar
om even uitkijken.
De meeste van de verhuisbedrijven
in ons land zijn aangesloten bij een
van de Savam-organisaties: de SA-
menwerkende VAkafdelingen Meu
beltransport.
Dat betekent, dat zij aan bepaalde
eisen moeten voldoen. Zij moeten
beschikken over onder andere een
goede verhuiswagen van tenminste
25 kubieke meter inhoud (die nooit
voor vuil werk mag worden ge
bruikt), voldoende dekens, kisten en
dozen, een garderobekast, takels en
andere hulpmaterialen. Dit zijn de
'erkende' verhuizers, - waarvan er
zo'n 450 in Nederland zijn. Zij zijn
voor uw inboedel verzekerd voor
tenminste f35 000,-. De vereiste
dat ze tenminste vijftig verhuizingen
per jaar moeten uitvoeren, garan
deert u dat ze niet tot de beunhazen
gerekend mogen worden.
Goede raad: geef niet de eerste de
beste verhuizer uw opdracht. Vraag
eerst bij een aantal verhuizers
(schriftelijk) offerte. Die kleine
moeite kan u veel geld besparen,
want de ene verhuizer kan wel twee
maal zo duur zijn als de andere. De
Consumentenbond adviseert zoveel
mogelijk verhuizers een prijsopgave
te laten doen. Daar kan honderden
guldens mee worden bespaard.
Een echte komkommertijd bestaat
in de verhuiswereld niet meer, net
zo min als een echte piek. Vroeger
verhuisde men vooral tegen het eind
van de maand. Tegenwoordig is de
spreiding veel groter en wordt er op
elke werkdag verhuisd. Op verzoek
kan het bij sommige verhuizers ook
wel zaterdags, maar dat kost wel
méér. Het begin van het jaar is het
minst druk. Dan wordt u het snelst
en ook het goedkoopst geholpen. In
verhuizerskringen constateert men
de laatste tijd, dat meer mensen al
vast een kleine voor-verhuizing hou
den door tevoren allerlei kleine din
gen met de eigen auto te gaan weg
brengen.
Onnodig werk, zegt de verhuizer,
want het wordt er niets goedkoper
van. Het kost alleen extra moeite,
extra benzine en het risico dat even
tuele schade niet wordt vergoed.
Is uw TV-antenne ouder dan vijf
jaar? Dan rustig laten staan waar-ie
staat. Bij demonteren sneuvelt een
oude antenne dikwijls en alle (duur
betaalde) moeite is dan voor niets,
terwijl u bovendien het risico loopt
dat u op het nieuwe huis een heel
andere antenne nodig hebt. Zelfs
nieuwe antennes zijn daardoor vaak
niet de kosten van het verplaatsen
waard.
Verhuizers drinken graag een borrel
(mee). Kijkt u daar echter mee uit,
want als er bij de verhuizing iets met