ze hebben gezocht en hebben niet die vreugde gekregen, die ze zochten. Ik vind dat niet alleen aan de gevolgen moet worden gewerkt, maar dat vooral de oorzaken moeten worden opge spoord en weggenomen'. Peinzend - 'Ja, jongelui hebben het dikwijls maar verrekte moeilijk. In deze zakelijke maat schappij is een mens vaak een nummer; je waarde wordt bepaald door wat je presteert. Ik merk, dat mensen met hun gewone menselijke leven in de knoop komen. Dat verklaart ook het succes van veel kleine groepen, van mystieke clubs en koffiebars. Daar wordt vaak de aan dacht gekregen die mensen nodig heb ben. De kerk kan dit niet, mist vaak de boot. Jammer - jammer. Maar 't is een goede zaak, dat anderen inspringen waar de kerk het niet kan.' Hij zwijgt geëmotioneerd. Weet je dat we over een heet ander on derwerp praten dan de bedoeling is. Je viei me in de rede, toen ik je aan het ver hen: Wordt het Kerstfeest geen afge zaagde gebeurtenis? Nee, dominee, was het antwoord, nee. ,,'t Is elke keer weer anders." (Met overtuiging:) 'En dat is ook zo. Men kan negentig keer Kerstmis vieren en dat negentig keer anders bele ven, omdat het staat in het kader van een bepaalde tijd en beïnvloed wordt door het tijdsgebeuren, omdat dit ingaat tegen de hele betekenis van het Kerst feest of omdat het iets laat zien van wat dat feest ook kan bedoelen. Dit jaar heeft de ontmoeting Sadat/Begin mee- gespeeld-vrede tussen Jood en Arabier.' Betekent vrede op aarde, dat de een de ander niet doodslaat? Hij lacht, alsof hij zeggen wil: Man, hoe kun je zoiets vragen. 'Die vrede valt er zeker ook onder, maar ze is zo veelom vattend, dat het veel meer inhoudt: rechtvaardigheid, barmhartigheid, wel vaart, welzijn.' Ik vind, dat jij het kerstgebeuren teveel Het gesprek gaat om jou, maar je gaat steeds een andere kant op dan ik wil. 'Ja,' gniffelt hij, zijn ogen tot spleetjes samengeknepen van pret, 'dominees kun je nou eenmaal niet vertrouwen, j maar dat wist je.' Hoe beleef jij persoonlijk Kerstfeest? 'Ik vier het feest vele keren - te vaak. Dominee Buskes zei eens: ,,lk heb acht- j tien keer Kerstfeest gevierd, en toch nog i m'n geloof behouden". Het vieren van het feest in bepaalde j kringen vraagt zoveel, dat je het bijna niet meer op kunt brengen. Ik voel me soms een bergbeklimmer. Je klimt van uit het dal naar de top. Ik deed dat eens met m'n gezin in Oostenrijk en het was een bijzondere en boeiende tocht. Ik heb er echt van genoten. Ook met Kerst heb ik dit jaar hetzelfde beleefd. Met jongelui ben ik in discussie ge weest, heb ik meegedacht over de vele vragen, over het zoeken naar een weg. Met een groep van veertig dames heb ik tellen was over de kerstnummers van onze Raboband. Dit jaar wilden we een 'beroepskerstfeestvierder' eens vragen hoe hij over dit feest denkt, hoe hij het beleeft. Een priester dus, of een domi nee. Aan jou. Mag ik overigens in het verhaal jij' zeggen, of heb je liever dat ik 'u' zeg. 'Nee, tutoyeer me maar wij kennen el kaar goed en tutoyeren maakt het ge sprek het meest direct - het minst opge doft. De zaak waar het om gaat, komt er mogelijk beter door uit.' Als ik opmerk, dat het om hemzelf gaat, schudt hij het hoofd en zegt: 'Nee, niet om mij, maar om de Ander- en dat schrijf je met een hoofdletter.' Kerstmis 1977 - wat je nu vertelt, wordt volgend jaar, eind 1978, gepubliceerd. Vind je dat niet zot, of is ieder Kerstfeest 5 gelijk 'Nee, dat maakt wel degelijk verschil. Elke Kerst is anders, hoewel het om het zelfde gaat. Ik stond vrijdag voor een groep bejaarden (er waren er, die de ne- al aaaaacantd aiataal oia ik i ophangt aan de gebeurtenissen van alle dag. ik vind, dat met Kerstmis de kerk- het Christendom - verjaardagsfeest viert en dat moet onbezorgd kunnen. Ortho doxe predikanten zoals jij gaan dan op het feest toch weer over nare dingen praten, over armoe, onrecht, zonde Hij onderbreekt me met een schaterlach. 'Jij berijdt nu een stokpaardje. Je wilt de dingen uit elkaar halen en dat wil ik niet. Je kunt de belangrijke dingen in het le ven niet scheiden; je kunt ze hooguit on derscheiden. Het leven krijgt z'n contouren, z'n teke ning, als je de dood erbij betrekt. Het kerstgebeuren krijgt z'n stralende kracht, wanneer je het een met het ander erin betrekt. Jij praat vanuit jouw visie, maar er zijn mensen, die niet hun ogen kun nen sluiten voor de situatie, die jij niet accepteert. Ik zelf heb een gruwelijke hekel aan situaties, waarin mensen op zondag totaal andere mensen zijn dan op maandag of woensdag. Ik ben als de dood voor een tijdloze boodschap van het Kerstfeest; een tijdloze preek is een t op een heel andere manier het feest ge vierd - deze dames hebben het zaakje gaande gehouden tijdens mijn ziekte (hartoperatie), ze hebben mensen opge zocht, hulp geboden, in moeilijke geval len voorzien. Ja, de kerstviering kreeg mede hierdoor omlijsting, perspectief. In een bejaardensoos vierde ik Kerstmis met mensen, naast wie ik bij een sterf- j bed zat en daar is deze viering weer een totaal andere. Ik vierde het Kerstfeest met een groep, 1 waarin de moeder zat van een jongen die een ander had vermoord. Ik heb me afgevraagd, hoe ik het moest doen. Zij mocht beslist niet denken - daar word ik, daar wordt mijn jongen mee bedoeld. Ze moest het Licht zien en niet een dom per op haar hoofd krijgen. Ze weet toch al niet, waar ze het zoeken moet. Ik heb het daar gehad over het Kind, dat een nieuwe toekomst openlegt, dat nieuwe levensmogelijkheden biedt. En zo kan ik j doorgaan. Je bent met zo'n diversiteit aan mensen bezig - de situaties zijn zo anders, dat je Kerstmis voor jezelf steeds

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 5