de beroepsvaart het met schepen van zo'n 200 ton. Je kon er heel wat naast elkaar plakken in de bestaande kolk van 360 x 18 meter. Nu zijn er schepen van 4200 ton bij.' Cijfers geven een beeld van de drukte. In een maand tijd pas seerden 1880 opvarende schepen en 1971 afvarende. Hun gezamenlijke laad vermogen bedroeg 4,5 miljoen ton. Het kwam er op neer dat de sluis die maand bijna 1 400 keer open en dicht ging. De takeldeuren zijn terdege beveiligd tegen calamiteiten. Een scheepseenheid die door een verkeerde manoeuvre niet tij dig tot stilstand komt, wordt opgevan gen door beschermdeuren die ruim zes meter kunnen 'meegeven' en tegen een druk van 10 000 ton bestand zijn. Geen kans dus op overstromingen ais gevolg van een sluisdeur die bij een aanvaring onklaar raakt. Voor het sluispersoneel blijft de schade meestal beperkt tot 'wat schrijfwerk'. Het scheepvaartgeweld rondom de Bernhardsluizen staat in schril contrast met wat zich iets verder stroomafwaarts afspeelt langs de Waal. Met het gereed komen van de tolbrug, enkele kilometers hogerop, verdween de bestaande pont verbinding met het Land van Maas en Waal op de zuidelijke oever. De bevol king uit die contreien klaagde steen en been. De Alexanderbrug kostte teveel aan bruggeld, men vond het bezwaarlijk zover te moeten omrijden, wat moest de schooljeugd beginnen, en voor de bood schappen kon men Tiel evenmin missen. Tiel had maar te zorgen dat er wat ge beurde. De vrees bestond dat het Land van Maas en Waal de stad inderdaad zou laten varen op essentiële onderdelen als bij ziekenhuisopname. Een oplossing kwam er in de vorm van de veerboot Hendrikus. De boeg van deze 150 pk die sel klieft nu ieder uur zes keer de golven van de 375 meter brede rivier. Voetgan- Z.X gers, wielrijders en bromfietsers benut ten het voetveer massaal. Op de kade aan weerskanten van de rivier wemelt het bovendien van de auto's. Fabrieksar beiders laten hun voertuig achteren be- rmvnn zich InnnnH nf nsr fintc vprdpr naar het werk. Sommigen vinden emplooi bij de veiling Tiel en omstreken. Dertig miljoen kilo Betuws ooft wordt er jaarlijks aangevoerd, voornamelijk hard fruit zoals appels en peren. De aange voerde hoeveelheden blijven vrij stabiel, al vermindert het aantal boomgaarden nog steeds. Omstreeks Kerstmis houdt de veiling al tijd nog een vermaarde show waar de beste fruitsoorten kunstig verpakt te pronk staan. De betekenis van kersen, bessen en an der zacht fruit is tanend. Die tendens merkt men ook bij 'De Betuwe' als fa briek voor 'verduurzaamde vruchten', al sinds 1888 gerechtigd tot het voeren van het koninklijke wapen. Circa 500 mensen houden zich dagelijks bezig met zijn bekendheid. En al weet geen sterve ling nog precies te vertellen hoe het par mantige mannetje aan zijn naam kwam, het werd een weergaloos begrip. Zelfs de PTT bezorgt aan de Grote Brugse Grintweg te Tiel feilloos emigrantenpost uit Australië of Nieuw-Zeeland met het opschrift Flipje-Nederland als enige adresaanduiding. Waar het de oude kern van Tiel betreft is daarnaast de metaalindustrie vanouds een belangrijke werkgever. Bij de veelheid van produkten verdient er één speciale vermelding: de vervaardi ging van tinwaren. Tiel hield er de naam tinstad aan over. Het bedrijf Kurz en Co. specialiseerde zich zelfs volkomen op het gebied van tinwaren. Het leverings programma omvat meer dan 250 artike len. Fruitschalen, kandelaars maar ook complete theeserviezen, allerlei vormen van drinkbekers en de bekende Oudhol landse kraantjeskannen. De belangstel ling groeit nog steeds, ondanks de forse prijzen. Tin als grondstof kost per kilo al ongeveer 33 gulden. Een verklaring voor het succes? Tin brengt een sfeer die ook vandaag nog geapprecieerd wordt, meent men bij het bedrijf. Men legt uit dat tin als metaal zich veel laat welge vallen. Met de jaren verandert de zilver witte kleur in een warme dofgrijze tint. De zachte structuur van het materiaal heeft door de eeuwen heen echter ook gezorgd dat er op grote schaal met tin werd geknoeid. Het mengen van tin met aanzienlijke hoeveelheden, veel goedko per, lood is al eeuwenlang een geliefde truc. Het zijn methodes waar men zich in Tiel hardnekkig tegen verzet, niet in het minst door het gevaar voor de gezond heid dat toepassing van lood in ge bruiksvoorwerpen oplevert. Gelukkig is de vervaardiging van allerlei jams en vruchtendranken. Vijftig procent van de produktie is voor de binnenlandse markt bestemd. Dat het een bedrijf is uit het Unilever-concern zegt geen mens wat. Maar wel veert heel Nederland verrast op als blijkt dat het hier gaat om Flipje Tiel. De beeltenis van het lollige ventje wordt op een muurschildering zorgvul dig in ere gehouden. Is er ooit eerder in Nederland een handelsmerk bedacht dat zo bleef hangen in het geheugen? Het ventje riepft hnflpwpranrlor n. Roti...,» het zelfs voor de onervaren leek mogelijk in een handomdraai te achterhalen of tinwaren door teveel lood zijn verontrei nigd. Een kras met het verdachte voor werp over een vel papier biedt uitkomst. Levert het proefje een duidelijke pot loodstreep op dan is er essentieel iets mis met de tinsamenstelling. Door het ongevraagd handhaven van de strengste kwaliteitsnormen trachten de producen ten te bereiken dat Tiels wereldwijde faam als tinstad gevrijwaard blijft van elkg cmpt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 27