dank afgenomen. Voorbij was opeens de tijd dat er wel negen of tien advocaten bureau hielden in de stad. Ze zochten el ders een goed heenkomen, ofschoon het werkgebied van het plaatselijke kanton gerecht toch altijd nog reikt van Bemmel tot helemaal in Gorinchem. Daar veran dert de rechtlijnigheid waarmee de oor spronkelijke eenheid van dit gebied door de wegenbouwers bruut is opgedeeld niets aan. Verschraling was het onherroepelijke gevolg van de uittocht, klaagt de bevol kingsgroep die met weemoed terugblikt op het verrukkelijke Tiel van weleer. Als of het allemaal nog niet genoeg is, illu streert ze de achteruitgang aan de hand van nog een ander voorbeeld. Eens telde de stad 5 notariskantoren, thans niet meer dan twee. Bij alle ellende leek het even of de Tweede Wereldoorlog zou zorgen voor nieuwe impulsen. Na hun pijnlijke nederlaag in de Slag bij Arnhem wensten de bevelvoerders van de opruk kende geallieerde legers geen nodeloos risico meer te lopen, leder vermoeden van Duitse weerstand werd voor de ze kerheid meteen maar platgegooid. Het centrum van Tiel met zijn wirwar van kleine bedrijfjes ontkwam niet aan de moordende bombardementen. Tonnen afvalmateriaal werden er afgevoerd met bestemming Zeeland. Bij het dijkherstel kwam alles van pas. In Tiel kregen de planologen hun kans. Gemeten naar he dendaagse inzichten en normen lieten ze nogal wat kansen onbenut. Hoe kon anders een chemisch bedrijf, gespecialiseerd in vervaardiging van landbouwgif, gehandhaafd blijven in een omgeving waar meer en meer bebou wing verrees? Minstens een keer vorm de het bedrijf Verdugt aanleiding tot na tionale paniek. Er woedden op het be drijfsterrein mysterieuze branden. Eens ontsnapte een geheimzinnig wit poeder met als gevolg dat het aangrenzende kerkhof onder een laag stof werd bedol ven. Een volgende calamiteit ging ge paard met de ontbladering van bomen. Ondanks verscherpte veiligheidsmaatre gelen en hinderwetseisen bleven onvoor ziene gebeurtenissen voorkomen. Aan het uiteindelijke bericht over sluiting van het bedrijf ging veel touwtrekkerij voor af. Ook dat nog. Alsof de recente ge biedsuitbreiding nog niet genoeg narig heid veroorzaakte. Nadat in de jaren vijf tig Tiel en Zoelen vrijwel geruisloos de gemeente Wadenoyen opslokten, het geen Tiel o.m. het dorp Drumpt oplever de, heeft met ingang van 1978 ook de ge meente Zoelen het loodje moeten leg gen. Jarenlang zijn er acties gehouden, hearings, noem maar op. Na het voor gaande gepriegel zou nu alles eens goed recht getrokken worden. Tiel zou zich over het grondgebied van heel Zoelen ontfermen. Maar toen in de Tweede Ka mer puntje bij paaltje kwam, werd een flink stuk Zoelen toegewezen aan de ge- ^.U meente Buren. In de traditionele banden van die plaats met het koninklijk huis werd voldoende aanleiding gezien die gemeente te handhaven door ze wat uit te bouwen. Het nam niet weg dat Tiel er >A,Qor hplpalH vanaf l^/wam Mon imr- beeldt zich dat alle voorgaande overleg niets heeft uitgehaald. Droefenis alom dus te Tiel na de bekendmaking van het bericht dat men het denkbeeld van een uit flinke gemeenten bestaande West-Betuwe wel kon vergeten. Uit spraken als 'koehandel', 'Er is ons een kunstje geflikt' en 'De kaartjes waren lang tevoren al geschud' kenschetsen wel zo ongeveer de stemming. Zo is er altijd wat. Neem nou aan de noordrand van Tiel het industrieterrein. Nu pas komt er aardig schot in, maar het heeft jaren geduurd alvorens het be drijfsleven doordrongen raakte van de mogelijkheden. Nog altijd ligt er zestig hectaren bedrijfsterrein in een landelijke omgeving te wachten op gegadigden. De laatste tijd zijn het voornamelijk han dels- en distributiebedrijven die er neer strijken. De producerende sector laat nog verstek gaan, met uitzondering dan weliswaar van een aanzienlijke glasfa briek. Het trage verloop van het industri alisatieproces heeft enkele jaren geleden in kringen van het gemeentebestuur de vraag doen rijzen of het niet verstandig zou zijn ook faciliteiten te scheppen voor de dienstverlenende sector. Kantoorge bouwen zouden er komen ten einde een uittocht te verhinderen van jongelui met administratieve opleidingen. De vesti ging van het in bankkringen overbeken de bureau kredietregistratie is een voor beeld van het streven naar werkgelegen heid buiten de industriële sfeer. Aan de oprichting van het BKR in 1965 ging een intensieve en nauwgezette voorberei ding vooraf. De studiecommissie die zich boog over de problematiek had 4,5 jaar nodig om te komen tot een eindconclu sie waarin ze de oprichting bepleitte van een onafhankelijke instelling die objec tief en onder de strengste geheimhou ding ten behoeve van allerlei aangeslo ten kredietgevers bijhoudt wat er per hoofd van de bevolking aan kredieten 'loopt'. Het verstrekken en uitwisselen van gegevens zou de verenigde krediet gevers een inzicht moeten verschaffen in de financiële positie van aspirant-leners, ter voorkoming van ontsporingen. De deelnemende instellingen zijn: voor schotbanken, financieringsmaatschap pijen, handelsbanken, coöperatieve ban ken, spaarbanken en gemeentelijke kre dietbanken. Ruim honderd mensen zijn er momenteel werkzaam bij het BKR. De groeiende betekenis van het bureau spreekt uit het getal der informatie-aan vragen. Dagen dat er 10 000 'toetsingen' behandeld moeten worden zijn al geen uitzondering meer. In 1977 vonden ruim 2 miljoen toetsingen plaats. Er is een ontwikkeling merkbaar waarbij de aan gesloten deelnemers niet meer telefo nisch of schriftelijk kredietgegevens op vragen, maar gebruik maken van de te lex. Niet alleen levert deze methode snel een uitslag op maar de gegevens staan gelijktijdig zwart op wit. Het zal niet lang meer duren of de automatisering bij het BKR is zover doorgevoerd dat alle inko mende toetsingstelexen automatisch af gehandeld kunnen worden. In totaal ko men er dan 96 lijnen beschikbaar voor hpt in- Pn nitnaanrl telewerkeer m De ligging van Tiel in aanmerking geno men, valt het stagnerende industrialisa tieproces moeilijk te verklaren. Aan snel le verbindingen geen gebrek. Naast de weg is er altijd het water nog. Bij het in dustrieterrein van Tiel kunnen schepen vanaf de Waal richting Wijk bij Duurste de en het Amsterdam-Rijnkanaal koer sen. Automobilisten letten als ze passe ren nauwelijks op de bedrijvigheid die zich afspeelt op de vaarweg onder hen. Vijftien waterstaatsmannen zorgen dat de scheepvaart continu doorgang vindt. Met het oog op de duwvaart heeft de Bernhardsluis enkele jaren geleden een uitbreiding ondergaan. De nieuwe schut- kolk met de 4 markante torens meet 260 meter bij een breedte van 24 meter. Het betekent dat convooien van 4 duwbak ken nu voortaan in hun geheel en zonder oponthoud verwerkt kunnen worden. Ul tramoderne pompen overbruggen in re cordtijd het waterverschil tussen kanaal en rivier dat hier soms minder dan een meter bedraagt maar ook wel eens vier meter. Sluismeester Jacob Oepkes licht toe hoe groot de belangen zijn die er in de moderne scheepvaart op het spel staan. 'Toen ik hier in 1952 begon deed

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 26