$^REW,OH;P«hï wnnto/mrwnvccru je zun.' u fó'j 1 ~fiW EANJ6 EXJVCCfipE- EXTift^-^ PREMIE!.1! I 0\ PROCEMT' AAR <SAAT U HEEM I WD Z'JN MET TE ZILVER VLOOT Bë? 16! 63 PAT hNê-^ 11 0 DE ZILVERVLOOT *7men vergehe torL tv IbePMLDELDK NIET ZILVERVLOOT9^ jTüMPFL).. CD Insiders die de filminhoud niet kenden, konden afgaande op de gezichten van het premièrepubliek wel vermoeden waar het verhaal dat op het witte doek werd vertoond zich mee bezig hield. On der de aanwezigen werd een opmerke lijk aantal deskundigen uit 'de spaar- hoek' van de Rabobankorganisatie ge teld. Leden van de technische overleg commissie Creditgelden en Betalings verkeer bevonden zich tussen de geno digden, maar ook de spaaradviseurs Van Bennekom, Van Ee, Hoeben, Rike, Raben en Tamminga. Dit zestal gaat momenteel in de diverse delen van het land al veelvuldig op pad met het gefilmde verhaal van de krekel en de mier. Ze gebruiken de film om leerlingen van middelbare scholen te wijzen op het bestaan van het Zilver- vloot-sparen en er belangstelling voor te wekken. Jaarlijks zien zo naar schatting 100 000 scholieren het werkstuk. De krekel en de mier is inmiddels al de vierde film die met het oog op propagan da voor deze spaarvorm werd vervaar digd en als zodanig neemt hij de plaats in van de film 'Een gulden kan raar rol len'. Daarvoor nog waren er films met de titels: 'Elke cent is er een en 'Wilde haren'. De nieuwe film, zo werd gezegd in een toespraakje voorafgaande aan de première, komt precies in roulatie in het jaar dat de jeugdspaarwet de leeftijd der volwassenheid bereikt. Vergelijking van 'De krekel en de mier' met z'n voorgan ger maakt duidelijk hoe snel in enkele ja ren tijd de gangbare opvattingen zijn veranderd in de benadering van (jeug dige) spaarders. De gulden die plecht statig vertelt wat hij voor iemand kan betekenen, heeft volledig afgedaan. Meest opvallende element in de nu vol tooide rolprent is wel het nagenoeg to taal ontbreken van wervende verwij zingen naar het bestaan van een Zilver- vloot-spaarmogelijkheid. De speelse en luchtige geschiedenis begint met het in beeld verschijnen van een als slak uitge voerde spreekstalmeester Simon Slak, door 'financiën' afgevaardigd om het programma te presenteren namens de Zilvervloot en Conrad Oorwurm, 'van Onderwijs, Kunsten en Watervlooien' ('Een slecht prater, zenuwachtig en toondoof' oordeelt Simon Slak hard vochtig). De afgevaardigde van laatstge noemd ministerie dat met de Zilvervloot eveneens bemoeienis heeft, doet zijn ui terste best serieus aandacht te vragen voor het Zilvervlootspaarplan, maar als storend element wordt hij door een geïr riteerde Simon Slak met een veront waardigd 'Weet u wel wat een minuut van deze film kost?' opzij geschoven. murmelende oorwurm die nog wat pre velt over 10 procent extra premie voor jonge spaarwezens wordt driftig op de vingers getikt door de mededeling dat er 'in het lokaal waar deze film draait' een mens zit om heel dat ingewikkelde ver haal te vertellen. En Simon Slak zorgt onbekommerd dat het kostelijke verhaal over Mierabella de mier en de zorgeloze krekel zijn verrassende ontknoping krijgt. De pottende mier komt op de koffie, na dat de onbezorgde krekel - door schade en schande - toch nog tijdig wijs wordt. Samen met medewerkers van Toonder Studio's in Nederhorst den Berg wist Harrie Geelen de verschillende optre dende dierfiguren tot een springlevend geheel te maken. Hoe dat gebeurde en met welk een hoeveelheid werk het ge paard ging, is een verhaal apart. Duizen den en duizenden tekeningen kwamen eraan te pas, maar dat niet alleen. Er diende muziek te worden geschreven en alle optredende dieren moesten een toe passelijke stem krijgen. Emmy Lopez Diaz ontfermde zich over juffrouw Mier, Wil van Seist kroop in de huid van Si mon de Slak en Rob de Nijs leende zijn (zang)stem aan de krekel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 11