volst „lmt u wiet
EN OOK NIET in DE BOOT
NEMEN..." V
JT
EENFLES METEEN
BOOTERINJ... ENPN-HM^
Eë UITLEG IS SIMPEL EN ALS
10
fNËEIHELEMAAL VERKEERT.
In het gezelschap dat aan het einde van
een oktobermaandag door de foyer van
het Philips Ontspanningscentrum te
Eindhoven roezemoesde, ontbraken de
ronddrentelende filmsterren, de cory
feeën van het witte doek, de blikvangers.
Geen opzienbarende modecreaties en
adembenemende roddelpraatjes ook.
Geen pracht en praal, geen glans en glit
ter. Niets aan te doen. In plaats daarvan
een onderonsje van overwegend man
nen, de meesten niet bepaald uitbundig
gekleed en zeker ook niet meer dan mid
delmatig bedreven in het heffen van de
glazen. Toch ging er een film in première
en aan de lijst met genodigden haperde
niets. Liefhebbers van sensatie en ach
terklap hadden op het huiselijke feestje
niets te zoeken. Voor hen viel er niks te
beleven of te genieten. Wel begrijpelijk
ook en verklaarbaar. Het betrof hier geen
presentatie van een alledaagse speel
film; er ging een werkstuk in première
dat in opdracht van de Rabobank geheel
en al met de tekenstift tot stand werd
gebracht. De afwezigheid van filmdiva's
werd er afdoende door verklaard, en
voor zover aanwezig, ging het verder
voornamelijk om 'bekendheden uit eigen
huis'. Ze keken en luisterden met z'n al
len vol aandacht naar een nogal sterk af
wijkende filmversie van het verhaal over
de spilzieke krekel en de spaarzame
mier. De variant op de beroemde fabel
werd bedacht door tekstschrijver Harrie
Geelen, en hij was ook de man die tij
dens de première woorden en gebaren
de handen tekort kwam om tekst en uit
leg te geven over de gigantische hoop
werk die aan het dertien minuten duren
de tekenfilmpje ten grondslag lag.