volst „lmt u wiet EN OOK NIET in DE BOOT NEMEN..." V JT EENFLES METEEN BOOTERINJ... ENPN-HM^ Eë UITLEG IS SIMPEL EN ALS 10 fNËEIHELEMAAL VERKEERT. In het gezelschap dat aan het einde van een oktobermaandag door de foyer van het Philips Ontspanningscentrum te Eindhoven roezemoesde, ontbraken de ronddrentelende filmsterren, de cory feeën van het witte doek, de blikvangers. Geen opzienbarende modecreaties en adembenemende roddelpraatjes ook. Geen pracht en praal, geen glans en glit ter. Niets aan te doen. In plaats daarvan een onderonsje van overwegend man nen, de meesten niet bepaald uitbundig gekleed en zeker ook niet meer dan mid delmatig bedreven in het heffen van de glazen. Toch ging er een film in première en aan de lijst met genodigden haperde niets. Liefhebbers van sensatie en ach terklap hadden op het huiselijke feestje niets te zoeken. Voor hen viel er niks te beleven of te genieten. Wel begrijpelijk ook en verklaarbaar. Het betrof hier geen presentatie van een alledaagse speel film; er ging een werkstuk in première dat in opdracht van de Rabobank geheel en al met de tekenstift tot stand werd gebracht. De afwezigheid van filmdiva's werd er afdoende door verklaard, en voor zover aanwezig, ging het verder voornamelijk om 'bekendheden uit eigen huis'. Ze keken en luisterden met z'n al len vol aandacht naar een nogal sterk af wijkende filmversie van het verhaal over de spilzieke krekel en de spaarzame mier. De variant op de beroemde fabel werd bedacht door tekstschrijver Harrie Geelen, en hij was ook de man die tij dens de première woorden en gebaren de handen tekort kwam om tekst en uit leg te geven over de gigantische hoop werk die aan het dertien minuten duren de tekenfilmpje ten grondslag lag.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 10