Muziek ^jnet kracht Éfcvan *^^eikehout Een periode zonder nieuw materiaal breekt aan. 'Rock Of Ages' is een live-elpee met eerder uitgebracht materiaal. 'Moondog Matinee' bevat vertolkingen van rockklas- siekers. Pas eind 1975 verschijnt 'Nothern Lights-Southern Cross' met nieuw materi aal. Hoewel deze produktie aantoonde dat The Band op muzikaal gebied bepaald niet op de terugweg was, bleek de elpee een te leurstelling op creatief niveau. The Band, en met name Robbie Robert- son, heeft uit de niet oplosbare impasse haar conclusie getrokken. Na een periode van 16 jaar zijn de leden uit elkaar gegaan, teneinde ieder voor zich naar andere muzi kale wegen te zoeken. In Winterland, San Francisco, waar The Band onder die naam haar eerste optreden verzorgde, vond eind 1976 ook het laatste plaats. 'The Last Waltz', met behulp van Ronnie Hawkins, Bob Dylan, Dr. John Muddy Waters, Neil Young, Eric Clapton, Van Morrison, Joni Mitchell, Neil Diamond, Paul Butterfield en enkele andere grootheden, een gebeuren dat vastgelegd is op film en op de plaat, die beide op dit moment in roulatie zijn. 'The Last Waltz' laat nog eenmaal horen en zien wat The Band is en betekent voor de popmuziek. Een ontroerend genot, mu ziek van vlees en bloed zonder pretenties, muziek als een blok eikehout. Alles is ge meend en dat weet je. The Last Waltz het is jammer dat het voorbij is. 'The road was our school. Eight years in dance halls, in dives and bars, eight years of concerts, arenas and stadiums. It's a goddam impossible way of life When The Band starts playing Helaas betekent The Band ook voor onder getekende het laatste optreden in deze mu ziekrubriek. Ik mag alleen maar hopen dat je het al die keren in ieder geval gelezen hebt. Veel luisterplezier en wie weettot ziens Ed Hulsbosch ■MRMHCMHI The Band, bestaande uit Rick Danko (bas, viool en vocalen), Levon Helm (drums, mandoline en vocalen), Garth Hudson (or gel, accordeon, saxofoon en synthesizers), Richard Manuel (piano, keybords, drums en vocalen) en Robbie Robertson (gitaren, piano en vocalen) wordt nog altijd het meest geassocieerd met Bob Dylan, waar mee de groep samenwerkte van begin 1966 tot begin 1968 en in 1974. Een Ameri kaanse toernee met Dylan resulteerde toen in diens elpees 'Before The Flood' en 'Pla- net Waves', met The Band als backings- groep. Een hechte samenwerking met Dylan, op basis van gelijkwaardigheid, heeft echter nooit bestaan. De periode 1966-1968 was zowel voor The Band als voor Dylan zeer welkom. Gezamenlijke optredens begin 1966, bestaande uit twee sets, een akoesti sche met de toen vertrouwde Dylan en een elektrische met Dylan en The Band, wer den niet geaccepteerd en de hele samen werking dreigde voortijdig te eindigen in een grote frustratie. Na het legendarische motorongeluk van Dylan in juni 1966 trek ken zowel hij als The Band zich tot 1968 terug in Big Pink, Robbie Robertson's huis even buiten New York, waar niet alleen de befaamde 'Basement Tapes' ontstaan, maar waaruit Dylan te voorschijn komt met 'John Wesley Harding' en The Band met 'Music from Big Pink' op een overdon derende manier debuteert. Beiden hebben gedurende die periode schijnbaar een be hoorlijke mentale opkikker gekregen, ge tuige de kwaliteit van beider produkties. Voor The Band bleek de samenwerking met Dylan in die periode ook een publici taire push. Vanaf 1960, toen The Band als the Hawks door de Verenigde Staten en Canada toerde met Ronnie Hawkins, ook wel bekend als Mr. Dynamo of The Hawk, leermeester van vele vooraanstaande pop muzikanten, leerde de groep alles wat er maar te leren was. Dat gold zeker hun rela ties tot allerlei soorten mensen. 'Het waren nog jongens toen ze begonnen, maar man nen toen ze bij me weggingen,' aldus The Hawk. Vier jaar lang toeren ze onafgebroken rond, elke dag spelend in rokerige zaaltjes, dancings, in de meest ruige plaatsjes, waar mensen niet kwamen om te luisteren maar om herrie te maken. Tot 1966 zet de groep als Levon and The Hawks dit niet te on derschatten leven voort, maar grote be kendheid levert dat niet op. Tot overmaat van ramp floppen ook nog twee singles er barmelijk. De legende, die daarna rond Dylan wordt opgebouwd heeft automa tisch invloed op The Band, de associatie is een feit. 'Music from Big Pink' brengt unieke mu ziek, gemaakt door muzikanten die alles achter de rug hebben zonder ooit op de voorgrond te zijn getreden; ze zijn relatief oud, talentvol en intelligent. Het is conser vatieve muziek, volwassen en stabiel, sober en triest, klagend en boordevol opgedane ervaringen. Geen technische trucjes, geen poespas, geen kunstgrepen, zelfs niet opge nomen in een studio, maar in huize Big Pink zelf. De muziek roept een sfeer op van het oude Amerika vol tradities, loyali teit, onderdanigheid, van Lucky Luke en de geur van brandend hout, van het zwer ven door de bergen en heimwee naar het kampvuur. Hoge en klagende stemmen, eigenaardig ronkende en dreunende ritmes, een ongebruikelijke instrumentatie en on voorspelbare zangpartijen, op het eerste gehoor vreemd maar o zo geruststellend. Uniek en briljant! Het tweede album van de groep, 'The Bank' komt eveneens tot stand buiten een studio. Een getransfor meerde schuur in Hollywood Hills vormt de entourage voor deze produktie, die een voortzetting te zien geeft op de eenmaal in geslagen weg en The Band algemeen er kenning brengt. In tegenstelling tot andere grootheden uit het popwereldje blijft The Band echter op de achtergrond, wars van alle uiterlijke schijn die het superstardom met zich meebrengt. De groep leeft terug getrokken, treedt zelden op. 'Stagefright' wordt in een bioscoopzaaltje op één avond gemaakt; 'Cahoots' is meer doordacht en is tevens de eerste elpee die wordt opgeno men in een studio. Het verleden, tot uiting komend in tekst en muziek van voorgaan de elpees, ontbreekt. Robbie Robertson, op wiens ideeën de muziek van The Band dreef, is in een muzikale impasse geraakt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 19