aboband reemaandelijks orgaan or het personeel n de Rabobanken jaargang 4, extra editie juni 1978 idactieraad: -.Jan. R. Haverkamp, voorzitter* entrale Rabobank) Jan G. A. Dorresteyn, plv. voorzitter entrale Rabobank) e W. de Baay (Zutphen) n J. M. M. Bartholomeus (Pey-Mariahoop) yntsje de Boer (Sneek) evert Hekman (Baflo) n H. Derene (Oud-Gastel) J. H. M. Hulsbosch (Valkenswaard)* iristoph E. ten Houte de Lange (Zeist) nny Venema (Stadskanaal) jibert Zuur (Gouda)* leden hoofdredactie ndredactie: is Spiekerman edactieadres dactiestaf, itharijnesingel 30 trecht, lefoon (030) 36 23 96 36 28 94 bonnementen- iministratie: lefoon (030) 36 26 91 Drmgeving I van Spail oduktie 'im Aerts ustraties: ans Blanken ■end v. Dam )tografie: )n v. Diejen (pag. 1 'im Aerts (pag. 27) ruk oonte-Holland, trecht Weerspiegelde ontwikkelingen: voor de tekst van dit sociaal jaaroverzicht geldt het, maar voor de illustraties ter begelei ding van de inhoud evenzeer. Hoe werkt een kunstenaar? Wat maakt een etser door eer hij het resultaat toonbaar vindt? Haast niemand heeft er weet van. Het zijn de eindprodukten die tellen, iets an ders niet. In het Friese Wanswerd leeft en werkt de graficus Hans Blanken, 31 jaar en oorspronkelijk afkomstig uit Bergam bacht. Hier - temidden van zijn gezin, in het isolement van een zorgvuldig ge koesterd kluizenaarsbestaan, vervaardigt Blanken zijn fascinerende, ingetogen prenten. De stad Leeuwarden? 'Je hoeft de bus maar te nemen; er gaan er wel een péar per dag. Weet niet wat ik er zou moeten zoeken.' Het atelier straalt warmte uit, geborgen heid, serene rust. Een lamp ondersteunt met haar schijnsel het daglicht dat ge temperd toegelaten wordt in deze vei lige beslotenheid. Alom heerst ordelijk heid. Op tafel een onbeduidend plaatje koper. De burijn krast trefzeker in het af- deklaagje was, lijntje voor lijntje. Een vergrootglas staat binnen handbereik. Straks kan het zuur zijn bijtende werk gaan doen. Gauw is de maker niet con tent. Streven naar perfectie, een rijkdom aan nuances. Niet zelden dreigt de totale uitputting, maar de genadeloze perfecti onist duldt geen concessies. Ingrediën ten uit de realiteit worden als toevallig in de verbeelding samengevoegd en ge combineerd tot geloofwaardige stukjes nieuwe werkelijkheid. Doodgewone din gen krijgen iets geheimzinnigs door ze te isoleren, door ze nadruk te geven. Tech nisch raffinement of meer dan dat? Een aandachtige beschouwer vindt al kijkend het antwoord snel genoeg. Elk effectbejag is hier vreemd, de composi tie van iedere prent wordt zorgvuldig af gewogen en opgebouwd. Blanken, be dachtzaam en sceptisch, tracht 'de ver tolking van zijn denkwereld' en wat daarmee gepaard gaat enigszins te rela tiveren: alsof het belangrijk is. Een heel gedoe, dat wel. Toontjes maken, structuur. Het zijn geen toevalligheden. Al mijn gerommel met flesjes en zuurtjes hoort erbij. Etsen gaan pas werkelijk le ven als je ze ziet groeien. Mensen bekij ken meestal alleen het slothoofdstuk van je prent. Dat Trapgat met stippelmot is wel een interessante. Je kunt aardig doorgronden wat er gebeurt. Net een te kenfilmpje. Of mensen het geploeter er aan afzien? Als ik daarover ook nog in zou zitten Enkelen die het waarde ren. Al heel wat. Kunst blijft luxe. Dat het voor de massa is, ik geloof er niet in.' Stap voor stap wordt heel de voor stelling opgebouwd; beheerst, met ein deloos geduld en taaie volharding. Van het een komt het ander. Geen blinde die op de tast zijn weg zoekt, maar iemand die langzaam maar zeker, vastberaden afstevent op zijn doel. Elke toevoeging is verstandelijk beredeneerd. Toeval be staat ogenschijnlijk niet. Bijtschema's registreren feilloos hoe bepaalde effec ten worden bereikt. Een nauwgezet pro ces van weken, maanden consequent zwoegen op een en dezelfde prent vindt zijn neerslag in soms wel dertig staten. Uit de ontstaansgeschiedenis van één zo'n ets - het genoemde werk 'Trapgat met stippelmot' - koos de Rabobank een representatief aantal ter illustratie van deze uitgave. tgave: operatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank b.a.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 27