aboband
reemaandelijks orgaan
or het personeel
n de Rabobanken
jaargang 4, extra editie
juni 1978
idactieraad:
-.Jan. R. Haverkamp, voorzitter*
entrale Rabobank)
Jan G. A. Dorresteyn, plv. voorzitter
entrale Rabobank)
e W. de Baay (Zutphen)
n J. M. M. Bartholomeus (Pey-Mariahoop)
yntsje de Boer (Sneek)
evert Hekman (Baflo)
n H. Derene (Oud-Gastel)
J. H. M. Hulsbosch (Valkenswaard)*
iristoph E. ten Houte de Lange (Zeist)
nny Venema (Stadskanaal)
jibert Zuur (Gouda)*
leden hoofdredactie
ndredactie:
is Spiekerman
edactieadres
dactiestaf,
itharijnesingel 30
trecht,
lefoon (030) 36 23 96
36 28 94
bonnementen-
iministratie:
lefoon (030) 36 26 91
Drmgeving
I van Spail
oduktie
'im Aerts
ustraties:
ans Blanken
■end v. Dam
)tografie:
)n v. Diejen (pag. 1
'im Aerts (pag. 27)
ruk
oonte-Holland,
trecht
Weerspiegelde ontwikkelingen: voor de
tekst van dit sociaal jaaroverzicht geldt
het, maar voor de illustraties ter begelei
ding van de inhoud evenzeer. Hoe werkt
een kunstenaar? Wat maakt een etser
door eer hij het resultaat toonbaar vindt?
Haast niemand heeft er weet van. Het
zijn de eindprodukten die tellen, iets an
ders niet.
In het Friese Wanswerd leeft en werkt
de graficus Hans Blanken, 31 jaar en
oorspronkelijk afkomstig uit Bergam
bacht. Hier - temidden van zijn gezin, in
het isolement van een zorgvuldig ge
koesterd kluizenaarsbestaan, vervaardigt
Blanken zijn fascinerende, ingetogen
prenten. De stad Leeuwarden? 'Je hoeft
de bus maar te nemen; er gaan er wel
een péar per dag. Weet niet wat ik er
zou moeten zoeken.'
Het atelier straalt warmte uit, geborgen
heid, serene rust. Een lamp ondersteunt
met haar schijnsel het daglicht dat ge
temperd toegelaten wordt in deze vei
lige beslotenheid. Alom heerst ordelijk
heid. Op tafel een onbeduidend plaatje
koper. De burijn krast trefzeker in het af-
deklaagje was, lijntje voor lijntje. Een
vergrootglas staat binnen handbereik.
Straks kan het zuur zijn bijtende werk
gaan doen. Gauw is de maker niet con
tent. Streven naar perfectie, een rijkdom
aan nuances. Niet zelden dreigt de totale
uitputting, maar de genadeloze perfecti
onist duldt geen concessies. Ingrediën
ten uit de realiteit worden als toevallig in
de verbeelding samengevoegd en ge
combineerd tot geloofwaardige stukjes
nieuwe werkelijkheid. Doodgewone din
gen krijgen iets geheimzinnigs door ze te
isoleren, door ze nadruk te geven. Tech
nisch raffinement of meer dan dat?
Een aandachtige beschouwer vindt al
kijkend het antwoord snel genoeg. Elk
effectbejag is hier vreemd, de composi
tie van iedere prent wordt zorgvuldig af
gewogen en opgebouwd. Blanken, be
dachtzaam en sceptisch, tracht 'de ver
tolking van zijn denkwereld' en wat
daarmee gepaard gaat enigszins te rela
tiveren: alsof het belangrijk is. Een
heel gedoe, dat wel. Toontjes maken,
structuur. Het zijn geen toevalligheden.
Al mijn gerommel met flesjes en zuurtjes
hoort erbij. Etsen gaan pas werkelijk le
ven als je ze ziet groeien. Mensen bekij
ken meestal alleen het slothoofdstuk
van je prent. Dat Trapgat met stippelmot
is wel een interessante. Je kunt aardig
doorgronden wat er gebeurt. Net een te
kenfilmpje. Of mensen het geploeter er
aan afzien? Als ik daarover ook nog in
zou zitten Enkelen die het waarde
ren. Al heel wat. Kunst blijft luxe. Dat het
voor de massa is, ik geloof er niet in.'
Stap voor stap wordt heel de voor
stelling opgebouwd; beheerst, met ein
deloos geduld en taaie volharding. Van
het een komt het ander. Geen blinde die
op de tast zijn weg zoekt, maar iemand
die langzaam maar zeker, vastberaden
afstevent op zijn doel. Elke toevoeging is
verstandelijk beredeneerd. Toeval be
staat ogenschijnlijk niet. Bijtschema's
registreren feilloos hoe bepaalde effec
ten worden bereikt. Een nauwgezet pro
ces van weken, maanden consequent
zwoegen op een en dezelfde prent vindt
zijn neerslag in soms wel dertig staten.
Uit de ontstaansgeschiedenis van één
zo'n ets - het genoemde werk 'Trapgat
met stippelmot' - koos de Rabobank een
representatief aantal ter illustratie van
deze uitgave.
tgave:
operatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank b.a.