16 Examentraining Assurantie-B, Introductiecursus Assu rantie-adviseurs, Gesprekstraining Assurantie-advi seurs, Branche Variacursus, Basiscursus Effecten, Cur sus Financieringen, NIBE-basisopleiding, NIBE-oplei- ding Kredieten, NIBE-opleiding Effecten, NIBE-oplei- ding Binnenland, NIBE-opleiding Buitenland. Management Opleidingen: Conferenties voor leden van besturen en raden van toezicht, Opleidingen voor directeuren, Leergang Management. Bij deze opsomming kunnen nog de volgende kantte keningen worden gemaakt: - de Kadercursus heeft een uitbreiding ondergaan en omvat nu vier delen. Het aantal deelnemers is - verge leken met 1976 - toegenomen: - de Commerciële Training is uitgebreid van drie tot vierdagen: er wordt naar gestreefd in 1978 over vol doende ervaren trainers te beschikken om de capaci teit van deze opleiding verder uit de bouwen: - bij de cursus Financieringen zijn de problemen rond om de docentenbezetting opgelost. Dit betekent dat in 1978 grotere aantallen deelnemers kunnen worden in geschreven: - de NIBE-opleidingen worden nog steeds door zeer veel deelnemers gevolgd. In 1977 is een begin ge maakt met centraal georganiseerde mondelinge bege leiding vanuit het NIBE, die de huidige begeleiding voor de basisopleiding in 1978 geheel zal vervangen; - in 1977 zijn de jaarlijks terugkerende tweedaagse directeurenconferenties vervangen door themabijeen komsten van 1 of 2 dagen, de zogenaamde Seminars. In dit jaar hebben bijeenkomsten plaatsgevonden rondom de thema's: Juridische Aspecten, Aspecten rondom Kasorganisa- tie, Benadering Bedrijven en Instellingen, alsmede Economische en Monetaire Ontwikkelingen. In samenwerking met de Stichting de Baak te Noord- wijk is een managementscursus opgezet. Deze cursus is bestemd voor directeuren en onder directeuren van aangesloten banken en functionaris sen van de centrale rabobank, die door hun werk regel matig in contact komen met de aangesloten banken. Aan deze cursus zijn reeds ca. 130 directeuren begon nen. Deze activiteit zal in de komende jaren worden voortgezet. Het programma bestaat uit drie onderdelen, de zoge naamde blokken of modules en duurt in totaal 21/2 week. Het programma heeft tot doel: - een algemene oriëntatie te geven over maatschap pelijke ontwikkelingen waarmee de manager te maken krijgt; - een bijdrage te leveren tot het verkrijgen van inzicht in en het kunnen hanteren van allerlei groepsdyna- mische processen; - het onder de loep nemen van het bankgebeuren vanuit drie gebieden (marketing, organisatie en perso neelsbeleid) en het trachten te komen tot een integra tie van deze drie gebieden. Tijdens het programma worden behandeld: blok 1appreciatiemodule, duur 216 dag blok 2: sociale vaardigheidsmodule, duur 5 dagen blok 3: banktechnische module, duur 5 dagen Als gevolg van het sterk uitgebreide takenpakket van de aangesloten banken is binnen het directoraat Opleidin gen uitvoerig van gedachten gewisseld over opleidings mogelijkheden voor toekomstig leidinggevenden. In de afgelopen tijd is steeds duidelijker geworden dat een opleiding zich niet meer kan beperken tot vaktech nische zaken, maar dat een aanvulling met commer ciële trainingen, trainingen in nieuwe systemen en pro cedures en vooral ook trainingen in sociaal manage ment noodzakelijk is. Als resultaat van dit overleg is een leergang 'toekom stig leidinggevenden' ingesteld. De training wordt ge geven in de vorm van een bedrijfsopleiding, die werk situatie en leersituatie op elkaar laat aansluiten. De training duurt in totaal 2 jaar. Bij de opleiding ligt een belangrijk accent op de zelf werkzaamheid van de cursisten. Het programma om vat de volgende onderdelen: planmatig kunnen denken en werken, kunnen samenwerken, kunnen besluiten, kunnen inspelen op veranderingen, beleidsplanning en marketing, de bancaire dienstverlening aan bedrijven, de bancaire dienstverlening aan particulieren, admini stratieve organisatie, management-informatie, sociaal- organisatorische aspecten/sociaal management. OPLEIDINGEN NAAR DE WERKPLEK Naast de cursusactiviteiten heeft het project 'Opleidingen naar de werkplek' de nodige aandacht gevraagd. Doel van dit project is het gestalte geven aan de eigen taak en verantwoordelijkheden van de aangesloten banken in zake opleidingen, en verder het openen van mogelijk heden om bij en door de bank zelf daartoe geëigende opleidingen uit te voeren. Om hieraan gestalte te geven is gedurende twee jaar met het project geëxperimenteerd. Tijdens die periode bleek dat drie elementen van we zenlijk belang zijn voor het realiseren van dit beleid: 1Voordat een aangesloten bank aan het project deel neemt, dient door de centrale rabobank een gedegen informatie te worden gegeven, die is gericht op het motiveren van de bank tot een systematische en plan matige aanpak van eigen opleidingsactiviteiten. 2. Teneinde de opleidingstaak zoveel mogelijk te inte greren in het management van de plaatselijke bank is een intensieve begeleiding en advisering van de direc tie en het middenkader nodig. Daarnaast vergt ook de voorbereiding op de docerende taak van het midden kader (dat hiermee vooral wordt belast) training en be geleiding. 3. Centraal dienen op grote schaal uniforme hulpmid delen te worden vervaardigd, die voor de deelnemende banken zoveel mogelijk gebruiksklaar zijn. Deze hulp middelen omvatten zowel audio-visuele middelen, technische apparatuur als opleidingsmateriaal. Bij de hulpmiddelen die ter beschikking worden ge steld, nemen televisieprogramma's een opvallende plaats in. Benadrukt dient echter te worden dat een dergelijk hulpmiddel voor opleiding niet voldoende is en moet worden aangevuld met bijvoorbeeld schriftelijk lesma teriaal. Sinds kort worden deze televisieprogramma's in eigen beheer vervaardigd. Daartoe is een eigen studio ingericht en een Audio visuele Dienst gevormd, waarin op dit moment 3 tech nici en 4 scenarioschrijvers/regisseurs werkzaam zijn. Volledigheidshalve dient te worden vermeld dat de Au dio-visuele Dienst naast opleidingsprogramma's ook anderssoortige programma's maakt, die liggen op ter reinen als informatie en nieuwsvoorziening, ondersteu ning van commerciële acties, cliëntenvoorlichting e.d. De televisieprodukties worden op videobanden ver veelvoudigd en aan de deelnemende banken toege zonden. Deze banken zijn daartoe uitgerust met een kleuren-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 16