16
Examentraining Assurantie-B, Introductiecursus Assu
rantie-adviseurs, Gesprekstraining Assurantie-advi
seurs, Branche Variacursus, Basiscursus Effecten, Cur
sus Financieringen, NIBE-basisopleiding, NIBE-oplei-
ding Kredieten, NIBE-opleiding Effecten, NIBE-oplei-
ding Binnenland, NIBE-opleiding Buitenland.
Management Opleidingen: Conferenties voor leden
van besturen en raden van toezicht, Opleidingen voor
directeuren, Leergang Management.
Bij deze opsomming kunnen nog de volgende kantte
keningen worden gemaakt:
- de Kadercursus heeft een uitbreiding ondergaan en
omvat nu vier delen. Het aantal deelnemers is - verge
leken met 1976 - toegenomen:
- de Commerciële Training is uitgebreid van drie tot
vierdagen: er wordt naar gestreefd in 1978 over vol
doende ervaren trainers te beschikken om de capaci
teit van deze opleiding verder uit de bouwen:
- bij de cursus Financieringen zijn de problemen rond
om de docentenbezetting opgelost. Dit betekent dat in
1978 grotere aantallen deelnemers kunnen worden in
geschreven:
- de NIBE-opleidingen worden nog steeds door zeer
veel deelnemers gevolgd. In 1977 is een begin ge
maakt met centraal georganiseerde mondelinge bege
leiding vanuit het NIBE, die de huidige begeleiding
voor de basisopleiding in 1978 geheel zal vervangen;
- in 1977 zijn de jaarlijks terugkerende tweedaagse
directeurenconferenties vervangen door themabijeen
komsten van 1 of 2 dagen, de zogenaamde Seminars.
In dit jaar hebben bijeenkomsten plaatsgevonden
rondom de thema's:
Juridische Aspecten, Aspecten rondom Kasorganisa-
tie, Benadering Bedrijven en Instellingen, alsmede
Economische en Monetaire Ontwikkelingen.
In samenwerking met de Stichting de Baak te Noord-
wijk is een managementscursus opgezet.
Deze cursus is bestemd voor directeuren en onder
directeuren van aangesloten banken en functionaris
sen van de centrale rabobank, die door hun werk regel
matig in contact komen met de aangesloten banken.
Aan deze cursus zijn reeds ca. 130 directeuren begon
nen. Deze activiteit zal in de komende jaren worden
voortgezet.
Het programma bestaat uit drie onderdelen, de zoge
naamde blokken of modules en duurt in totaal 21/2
week.
Het programma heeft tot doel:
- een algemene oriëntatie te geven over maatschap
pelijke ontwikkelingen waarmee de manager te maken
krijgt;
- een bijdrage te leveren tot het verkrijgen van inzicht
in en het kunnen hanteren van allerlei groepsdyna-
mische processen;
- het onder de loep nemen van het bankgebeuren
vanuit drie gebieden (marketing, organisatie en perso
neelsbeleid) en het trachten te komen tot een integra
tie van deze drie gebieden.
Tijdens het programma worden behandeld:
blok 1appreciatiemodule, duur 216 dag
blok 2: sociale vaardigheidsmodule, duur 5 dagen
blok 3: banktechnische module, duur 5 dagen
Als gevolg van het sterk uitgebreide takenpakket van de
aangesloten banken is binnen het directoraat Opleidin
gen uitvoerig van gedachten gewisseld over opleidings
mogelijkheden voor toekomstig leidinggevenden.
In de afgelopen tijd is steeds duidelijker geworden dat
een opleiding zich niet meer kan beperken tot vaktech
nische zaken, maar dat een aanvulling met commer
ciële trainingen, trainingen in nieuwe systemen en pro
cedures en vooral ook trainingen in sociaal manage
ment noodzakelijk is.
Als resultaat van dit overleg is een leergang 'toekom
stig leidinggevenden' ingesteld. De training wordt ge
geven in de vorm van een bedrijfsopleiding, die werk
situatie en leersituatie op elkaar laat aansluiten. De
training duurt in totaal 2 jaar.
Bij de opleiding ligt een belangrijk accent op de zelf
werkzaamheid van de cursisten. Het programma om
vat de volgende onderdelen: planmatig kunnen denken
en werken, kunnen samenwerken, kunnen besluiten,
kunnen inspelen op veranderingen, beleidsplanning en
marketing, de bancaire dienstverlening aan bedrijven,
de bancaire dienstverlening aan particulieren, admini
stratieve organisatie, management-informatie, sociaal-
organisatorische aspecten/sociaal management.
OPLEIDINGEN NAAR DE WERKPLEK Naast de
cursusactiviteiten heeft het project 'Opleidingen naar
de werkplek' de nodige aandacht gevraagd. Doel van
dit project is het gestalte geven aan de eigen taak en
verantwoordelijkheden van de aangesloten banken in
zake opleidingen, en verder het openen van mogelijk
heden om bij en door de bank zelf daartoe geëigende
opleidingen uit te voeren.
Om hieraan gestalte te geven is gedurende twee jaar
met het project geëxperimenteerd.
Tijdens die periode bleek dat drie elementen van we
zenlijk belang zijn voor het realiseren van dit beleid:
1Voordat een aangesloten bank aan het project deel
neemt, dient door de centrale rabobank een gedegen
informatie te worden gegeven, die is gericht op het
motiveren van de bank tot een systematische en plan
matige aanpak van eigen opleidingsactiviteiten.
2. Teneinde de opleidingstaak zoveel mogelijk te inte
greren in het management van de plaatselijke bank is
een intensieve begeleiding en advisering van de direc
tie en het middenkader nodig. Daarnaast vergt ook de
voorbereiding op de docerende taak van het midden
kader (dat hiermee vooral wordt belast) training en be
geleiding.
3. Centraal dienen op grote schaal uniforme hulpmid
delen te worden vervaardigd, die voor de deelnemende
banken zoveel mogelijk gebruiksklaar zijn. Deze hulp
middelen omvatten zowel audio-visuele middelen,
technische apparatuur als opleidingsmateriaal.
Bij de hulpmiddelen die ter beschikking worden ge
steld, nemen televisieprogramma's een opvallende
plaats in.
Benadrukt dient echter te worden dat een dergelijk
hulpmiddel voor opleiding niet voldoende is en moet
worden aangevuld met bijvoorbeeld schriftelijk lesma
teriaal.
Sinds kort worden deze televisieprogramma's in eigen
beheer vervaardigd.
Daartoe is een eigen studio ingericht en een Audio
visuele Dienst gevormd, waarin op dit moment 3 tech
nici en 4 scenarioschrijvers/regisseurs werkzaam zijn.
Volledigheidshalve dient te worden vermeld dat de Au
dio-visuele Dienst naast opleidingsprogramma's ook
anderssoortige programma's maakt, die liggen op ter
reinen als informatie en nieuwsvoorziening, ondersteu
ning van commerciële acties, cliëntenvoorlichting e.d.
De televisieprodukties worden op videobanden ver
veelvoudigd en aan de deelnemende banken toege
zonden.
Deze banken zijn daartoe uitgerust met een kleuren-