aangesloten banken gebruik gemaakt van de doorstro mingsmogelijkheden. De opleiding voor toekomstige leidinggevenden kan dit aantal volgend jaar wellicht nog verhogen. PERSONEELSADVERTENTIES Sinds 1 septem ber 1977 is gewerkt aan de opbouw van een advies pakket voor de plaatsing van personeelsadvertenties door de aangesloten banken. Deze bemiddeling is er op gericht een optimaal resul taat te verkrijgen bij het aantrekken van de juiste medewerk(st)ers in de juiste functies tegen minimale wervingskosten. Deze gang van zaken beoogt voor de aangesloten ban ken de volgende voordelen te behalen: De advertenties vertonen naar buiten toe eenzelfde gezicht; Voor in beginsel een twintigtal functies kan gebruik worden gemaakt van min of meer gestandaardiseerde en vakkundig opgestelde teksten, hetgeen onder meer werkbesparing bij de aangesloten banken ten gevolge heeft. Tevens wordt bereikt, dat door de banken voor gelijke functies dezelfde advertentieteksten kunnen worden gebruikt; De banken betalen een lagere millimeterprijs, omdat de centrale rabobank met diverse bladen gunstiger (contract)prijzen is overeengekomen dan die welke bij losse plaatsing van advertenties in rekening worden gebracht; Door deze begeleiding wordt getracht te bereiken dat niet teveel personeelsadvertenties van aangesloten banken en centrale rabobank op dezelfde dag in het zelfde blad worden geplaatst. Aldus wordt voorkomen dat de centrale rabobank en de aangesloten banken elkaar, voor wat respons op personeelsadvertenties betreft, als het ware beconcurreren. De bemiddeling zal zich ook gaan uitstrekken tot: ver der onderzoek van de relevante sectoren van de ar beidsmarkt, de ontwikkeling van responsanalyses, het verder uitwerken van standaardadvertenties, het be vorderen van een optimale afstemming van de interne vraag en aanbod naar respectievelijk van functionaris sen uit onze organisatie. De periode van 1 september-31 december van het ver slagjaar kon, voor wat bovenbedoelde bemiddeling be treft, als een proefperiode worden beschouwd. Het ge heel blijkt te zijn aangeslagen, gezien het feit dat in deze periode 297 advertenties door middel van deze bemiddeling zijn geplaatst. PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK Na sollicitatie en een gesprek met de toekomstige chef en eventueel de personeelsadviseur wordt indien noodzakelijk en af hankelijk van de functie de kandidaat psychologisch onderzocht. zoek wordt - desgewenst - eerst met de betrokkene besproken. Vindt de kandidaat, dat het rapport niet aan de bank mag worden gezonden, dan gebeurt dit ook niet. Deze procedure geldt zowel voor kandidaten die reeds bij de Rabobankorganisatie werken als voor sollicitanten van buiten. In het algemeen kan worden gesteld dat een psycholo gisch rapport maar een beperkte geldigheidsduur heeft. ledereen maakt een ontwikkeling door, zowel in zijn functioneren in zijn werkkring als ook persoonlijk. Daarom dienen psychologische rapporten na één jaar te worden vernietigd. Van tevoren is het moeilijk vast te stellen voor welke functie een psychologisch onderzoek deel van de solli citatieprocedure dient uit te maken. Gedacht kan wor den aan functies, waaraan hoge contactuele eisen worden gesteld, aan vrij zware functies of aan kandi daten die naar verwachting na enige tijd een belang rijke functie bij de bank gaan bekleden. In het algemeen worden sollicitanten psychologisch onderzocht bij het Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie te Tilburg, Amsterdam of Nijmegen en het Noordelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie te Groningen. De uitslag van het onder-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 10